نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorحقانی, فریباfa_IR
dc.contributor.authorمعصومی, رسولfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T14:57:18Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T14:57:18Z
dc.date.available1399-08-23T14:57:18Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T14:57:18Z
dc.date.issued2011-02-01en_US
dc.date.issued1389-11-12fa_IR
dc.identifier.citationحقانی, فریبا, معصومی, رسول. (1389). مروری بر نظریه‌های یادگیری و کاربرد آن‌ها در آموزش پزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی, 10(5), 1188-1197.fa_IR
dc.identifier.issn1608-9359
dc.identifier.issn8892-1735
dc.identifier.urihttp://ijme.mui.ac.ir/article-1-1620-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/617641
dc.description.abstractمقدمه: هدف از تدریس، یادگیری است و آنچه مربوط به علم یادگیری می‌شود، نظریه‌های یادگیری می‌باشد. این نظریه‌ها به توصیف و تبیین چگونگی یادگیری انسان می‌پردازند. با توجه به درک صاحب‌نظران مختلف درباره یادگیری، تاکنون نظریه‌های زیادی درباره یادگیری پدید آمده است. در این مقاله ضمن مرور بر سه رویکرد مهم یادگیری شامل رفتارگرایی، شناخت‌گرایی و سازنده‌گرایی، به کاربردهای آموزشی آن‌ها در علوم پزشکی اشاره شده است. روش‌ها: برای نگارش این مقاله مروری از پایگاه‌های اطلاعاتی Medline و Eric برای مقالات انگلیسی و از پایگاه‌های Magiran و Medlib برای مقالات فارسی استفاده شد. بازه زمانی جستجو بین سال‌های 1990 تا 2011 در نظر گرفته شد. نتایج: کاربردهای مهم هر یک از این نظریه‌های یادگیری در آموزش پزشکی عبارتند از: (الف) رفتارگرایی (تعیین اهداف دقیق رفتاری، آموزش‌های رایانه‌ای، آموزش مبتنی بر صلاحیت، تسلط آموزی، برنامه‌های شبیه‌سازی شده رایانه‌ای)، (ب) شناخت‌گرایی (پیش سازمان‌دهنده، نقشه مفهومی، پزشکی جامع‌نگر، یادگیری از طریق مشاهده) و (ج) سازنده‌گرایی (روش‌های یادگیری دانشجو محور، آموزش مبتنی بر مسأله، کارآموزی شناختی، نگارش توأم با بازاندیشی). در ضمن ویژگی‌های اساسی هر یک از این نظریه‌ها در یک جدول توصیف شده‌اند. نتیجه‌گیری: هیچ یک از نظریه‌های یادگیری کامل نیستند و بر نوع خاصی از یادگیری تأکید می‌کنند، بنابراین بهتر است اساتید با مجموعه این نظریه‌ها آشنا باشند. به طور کلی رفتارگرایی، مناسب آموزشِ مهارت‌های جدید، شناخت‌گرایی مناسب آموزش تفکر انتقادی، تفکر بالینی، یادگیری خود‌محور و مادام‌العمر و بالاخره سازنده‌گرایی مناسب آموزش مهارت‌های حل مسأله، تصمیم‌گیری بالینی و مهارت‌های ارتباطی می‌باشد.fa_IR
dc.format.extent316
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی اصفهانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله ایرانی آموزش در علوم پزشکیfa_IR
dc.subjectنظریه‌های یادگیریfa_IR
dc.subjectآموزش پزشکیfa_IR
dc.subjectمرور متونfa_IR
dc.subjectساير مواردfa_IR
dc.titleمروری بر نظریه‌های یادگیری و کاربرد آن‌ها در آموزش پزشکیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeساير مواردfa_IR
dc.citation.volume10
dc.citation.issue5
dc.citation.spage1188
dc.citation.epage1197


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد