نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorفاضلی, حسینfa_IR
dc.contributor.authorحسینی, نفیسه ساداتfa_IR
dc.contributor.authorنریمانی, تهمینهfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T14:57:12Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T14:57:12Z
dc.date.available1399-08-23T14:57:12Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T14:57:12Z
dc.date.issued2011-02-01en_US
dc.date.issued1389-11-12fa_IR
dc.identifier.citationفاضلی, حسین, حسینی, نفیسه سادات, نریمانی, تهمینه. (1389). تدریس درس عملی باکتری‌شناسی پزشکی متناسب با نیاز حرفه‌ای در راستای ادغام علوم پایه و بالینی پزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی, 10(5), 1102-1109.fa_IR
dc.identifier.issn1608-9359
dc.identifier.issn8892-1735
dc.identifier.urihttp://ijme.mui.ac.ir/article-1-1610-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/617632
dc.description.abstractمقدمه: در روش رایج،آموزش دروس عملی مقطع علوم پایه بیشتر مطالب بنیادی و کمتر براساس رشته و متناسب با نیازحرفه‌ای دانشجویان پزشکی است. این مطالعه، با هدف طراحی و اجرای مباحث عملی باکتری شناسی به نحوی که بیشتر مورد نیاز حرفه ای دانشجوی رشته پزشکی ‌باشد و مقایسه تأثیرگذاری آن در روند آموزش دانشجویان با روش موجود مقایسه نموده است. روش‌ها: مطالعه از نوع مداخله‌ای می‌باشد که در نیمسال دوم سال 1389-1388 در درس باکتری‌شناسی عملی پزشکی بر روی 40 نفر از دانشجویان رشته پزشکی مقطع علوم پایه (ترم چهارم) انجام گردید. 12جلسه فعالیت آزمایشگاهی در گروه شاهد (روش رایج) و در گروه مورد (روش متناسب با نیاز حرفه‌ای) طراحی گردید و مداخله با پس‌آزمون و پرسشنامه نظرسنجی ارزیابی گردید. داده‌های به دست آمده با استفاده از نرم‌افزار SPSS و آزمون‌های آماری تجزیه و تحلیل شد. نتایج: نتایج میانگین نمرات دانشجویان در گروه آزمایش در مقایسه با گروه شاهد افزایش بیش از 5/8 درصد داشته است. براساس نتایج به دست آمده از پرسشنامه هر دو گروه آزمایش و شاهد بر لزوم تغییر در برنامه آموزشی عملی باکتری‌شناسی اتفاق‌نظر داشتندکه میانگین نظرات به ترتیب 91 درصد و 63 درصد بود و بیش از 70 درصد از دانشجویان در گروه آزمایش به هدف آشنایی با موارد کاربردی مورد نیاز یک پزشک در بیمارستان دست یافته‌اند، در حالیکه این امر در گروه شاهد تنها 9 درصد محقق گردیده است. نتیجه‌گیری: نتایج نشان می‌دهد روش مورد مطالعه فوق موجب مشارکت و علاقمندی و یادگیری بیشتر دانشجویان به مباحث عملی شده است و نگرش دانشجویان به این واحد درسی به نحوی است که انتظار دارند مطالب عملی مورد نیاز رشته خود را آموزش ببینند در حالی که در روش رایج آموزش بیشتر به مطالب پایه بدون توجه به نیازهای حرفه‌ای دانشجویان پرداخته شده است.fa_IR
dc.format.extent245
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی اصفهانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله ایرانی آموزش در علوم پزشکیfa_IR
dc.subjectباکتری‌شناسیfa_IR
dc.subjectادغام (اینتگریشن)fa_IR
dc.subjectآزمایشگاه عملیfa_IR
dc.subjectساير مواردfa_IR
dc.titleتدریس درس عملی باکتری‌شناسی پزشکی متناسب با نیاز حرفه‌ای در راستای ادغام علوم پایه و بالینی پزشکیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeساير مواردfa_IR
dc.citation.volume10
dc.citation.issue5
dc.citation.spage1102
dc.citation.epage1109


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد