نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorیارمحمدیان, محمد حسینfa_IR
dc.contributor.authorصدوقی, فرحنازfa_IR
dc.contributor.authorاحتشامی, اصغرfa_IR
dc.contributor.authorسالاریان زاده, محمدحسینfa_IR
dc.contributor.authorکسایی اصفهانی, مهتابfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T14:56:36Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T14:56:36Z
dc.date.available1399-08-23T14:56:36Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T14:56:36Z
dc.date.issued2011-02-01en_US
dc.date.issued1389-11-12fa_IR
dc.identifier.citationیارمحمدیان, محمد حسین, صدوقی, فرحناز, احتشامی, اصغر, سالاریان زاده, محمدحسین, کسایی اصفهانی, مهتاب. (1389). الگوی پیشنهادی ارزشیابی آموزش‌های پودمانی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی, 10(5), 566-577.fa_IR
dc.identifier.issn1608-9359
dc.identifier.issn8892-1735
dc.identifier.urihttp://ijme.mui.ac.ir/article-1-1479-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/617576
dc.description.abstractمقدمه: ارزشیابی آموزشی از ارکان اصلی نظام‌های آموزشی است و در استانداردها گوناگون آموزشی نظیر ایزو 10015 نیز جایگاه ویژه‌ای دارد. به نظر می‌رسد برای ارزشیابی اثربخش آموزش‌های ارائه شده به فراگیران، صرفاً آزمون‌های کتبی یا شفاهی، کافی به نظر نمی‌رسد. برای دستیابی به ارزشیابی اثربخش آموزش، اقدام به طراحی الگویی برای ارزشیابی آموزشی دوره‌های پودمانی شد، به گونه‌ای که بتواند بیشترین عوامل مؤثر بر آموزش را بسنجد. روش‌ها: پیش الگوی ارزشیابی فوق، پس از تدوین، با استفاده از تکنیک دلفی و اجرای آموزشی در 11 دوره آموزش پودمانی مدیران و رؤسای بیمارستان‌های منتخب کشور و معاونین پشتیبانی دانشگاه‌های علوم پزشکی، اجرا و ارتقا یافت و به عنوان الگوی پیشنهادی معرفی شد. نتایج: الگوی پیشنهادی مشتمل بر 9 محور ارزیابی و در برگیرنده 134 مؤلفه به شرح زیر است: ارزیابی روزانه فراگیر از کلاس (10 مؤلفه)، ارزیابی روزانه و نهایی فراگیر از امکانات و تسهیلات آموزشی و رفاهی (12 مؤلفه)، ارزیابی نهایی فراگیر از دوره (30 مؤلفه)، ارزیابی استاد از دوره (20مؤلفه)، ارزیابی استاد از کلاس (20مؤلفه)، ارزیابی فراگیران از تأثیر آموزش در کار (7 مؤلفه)، ارزیابی منابع آموزشی دروس (6 مؤلفه)، ارزیابی فراگیران از محتوای دوره (16 مؤلفه) و ارزیابی اثربخشی آموزشی فراگیران توسط خود (13 مؤلفه). نتیجه‌گیری: به منظور تسهیل در دستیابی به اهداف آموزشی، نظام آموزشی باید از ساز و کارهای مناسب ارزشیابی آموزشی بهره‌برداری کند. بدین منظور الگوی پیشنهادی فوق به عنوان ساز و کاری برای ارزشیابی آموزش‌های پودمانی و توانمندسازی نظام آموزشی ارائه گردید.fa_IR
dc.format.extent263
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی اصفهانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله ایرانی آموزش در علوم پزشکیfa_IR
dc.subjectالگوfa_IR
dc.subjectارزشیابی آموزشیfa_IR
dc.subjectآموزش پودمانیfa_IR
dc.subjectپودمانfa_IR
dc.subjectارزشيابي برنامهfa_IR
dc.titleالگوی پیشنهادی ارزشیابی آموزش‌های پودمانیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشی اصیلfa_IR
dc.citation.volume10
dc.citation.issue5
dc.citation.spage566
dc.citation.epage577


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد