الگوی پیشنهادی ارزشیابی آموزشهای پودمانی
(ندگان)پدیدآور
یارمحمدیان, محمد حسینصدوقی, فرحنازاحتشامی, اصغرسالاریان زاده, محمدحسینکسایی اصفهانی, مهتابنوع مدرک
Textپژوهشی اصیل
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: ارزشیابی آموزشی از ارکان اصلی نظامهای آموزشی است و در استانداردها گوناگون آموزشی نظیر ایزو 10015 نیز جایگاه ویژهای دارد. به نظر میرسد برای ارزشیابی اثربخش آموزشهای ارائه شده به فراگیران، صرفاً آزمونهای کتبی یا شفاهی، کافی به نظر نمیرسد. برای دستیابی به ارزشیابی اثربخش آموزش، اقدام به طراحی الگویی برای ارزشیابی آموزشی دورههای پودمانی شد، به گونهای که بتواند بیشترین عوامل مؤثر بر آموزش را بسنجد.
روشها: پیش الگوی ارزشیابی فوق، پس از تدوین، با استفاده از تکنیک دلفی و اجرای آموزشی در 11 دوره آموزش پودمانی مدیران و رؤسای بیمارستانهای منتخب کشور و معاونین پشتیبانی دانشگاههای علوم پزشکی، اجرا و ارتقا یافت و به عنوان الگوی پیشنهادی معرفی شد.
نتایج: الگوی پیشنهادی مشتمل بر 9 محور ارزیابی و در برگیرنده 134 مؤلفه به شرح زیر است: ارزیابی روزانه فراگیر از کلاس (10 مؤلفه)، ارزیابی روزانه و نهایی فراگیر از امکانات و تسهیلات آموزشی و رفاهی (12 مؤلفه)، ارزیابی نهایی فراگیر از دوره (30 مؤلفه)، ارزیابی استاد از دوره (20مؤلفه)، ارزیابی استاد از کلاس (20مؤلفه)، ارزیابی فراگیران از تأثیر آموزش در کار (7 مؤلفه)، ارزیابی منابع آموزشی دروس (6 مؤلفه)، ارزیابی فراگیران از محتوای دوره (16 مؤلفه) و ارزیابی اثربخشی آموزشی فراگیران توسط خود (13 مؤلفه).
نتیجهگیری: به منظور تسهیل در دستیابی به اهداف آموزشی، نظام آموزشی باید از ساز و کارهای مناسب ارزشیابی آموزشی بهرهبرداری کند. بدین منظور الگوی پیشنهادی فوق به عنوان ساز و کاری برای ارزشیابی آموزشهای پودمانی و توانمندسازی نظام آموزشی ارائه گردید.
کلید واژگان
الگوارزشیابی آموزشی
آموزش پودمانی
پودمان
ارزشيابي برنامه
شماره نشریه
5تاریخ نشر
2011-02-011389-11-12
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی اصفهانشاپا
1608-93598892-1735




