• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی
    • دوره 10, شماره 5
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی
    • دوره 10, شماره 5
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    الگوی پیشنهادی ارزشیابی آموزش‌های پودمانی

    (ندگان)پدیدآور
    یارمحمدیان, محمد حسینصدوقی, فرحنازاحتشامی, اصغرسالاریان زاده, محمدحسینکسایی اصفهانی, مهتاب
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    263.3کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشی اصیل
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه: ارزشیابی آموزشی از ارکان اصلی نظام‌های آموزشی است و در استانداردها گوناگون آموزشی نظیر ایزو 10015 نیز جایگاه ویژه‌ای دارد. به نظر می‌رسد برای ارزشیابی اثربخش آموزش‌های ارائه شده به فراگیران، صرفاً آزمون‌های کتبی یا شفاهی، کافی به نظر نمی‌رسد. برای دستیابی به ارزشیابی اثربخش آموزش، اقدام به طراحی الگویی برای ارزشیابی آموزشی دوره‌های پودمانی شد، به گونه‌ای که بتواند بیشترین عوامل مؤثر بر آموزش را بسنجد. روش‌ها: پیش الگوی ارزشیابی فوق، پس از تدوین، با استفاده از تکنیک دلفی و اجرای آموزشی در 11 دوره آموزش پودمانی مدیران و رؤسای بیمارستان‌های منتخب کشور و معاونین پشتیبانی دانشگاه‌های علوم پزشکی، اجرا و ارتقا یافت و به عنوان الگوی پیشنهادی معرفی شد. نتایج: الگوی پیشنهادی مشتمل بر 9 محور ارزیابی و در برگیرنده 134 مؤلفه به شرح زیر است: ارزیابی روزانه فراگیر از کلاس (10 مؤلفه)، ارزیابی روزانه و نهایی فراگیر از امکانات و تسهیلات آموزشی و رفاهی (12 مؤلفه)، ارزیابی نهایی فراگیر از دوره (30 مؤلفه)، ارزیابی استاد از دوره (20مؤلفه)، ارزیابی استاد از کلاس (20مؤلفه)، ارزیابی فراگیران از تأثیر آموزش در کار (7 مؤلفه)، ارزیابی منابع آموزشی دروس (6 مؤلفه)، ارزیابی فراگیران از محتوای دوره (16 مؤلفه) و ارزیابی اثربخشی آموزشی فراگیران توسط خود (13 مؤلفه). نتیجه‌گیری: به منظور تسهیل در دستیابی به اهداف آموزشی، نظام آموزشی باید از ساز و کارهای مناسب ارزشیابی آموزشی بهره‌برداری کند. بدین منظور الگوی پیشنهادی فوق به عنوان ساز و کاری برای ارزشیابی آموزش‌های پودمانی و توانمندسازی نظام آموزشی ارائه گردید.
    کلید واژگان
    الگو
    ارزشیابی آموزشی
    آموزش پودمانی
    پودمان
    ارزشيابي برنامه

    شماره نشریه
    5
    تاریخ نشر
    2011-02-01
    1389-11-12
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

    شاپا
    1608-9359
    8892-1735
    URI
    http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1479-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/617576

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب