بررسی دانش و نگرش مدیران پرستاری در مورد اصول مدیریت پرستاری و ارتباط آن با عملکرد مدیریتی آنان از دیدگاه پرسنل پرستاری
(ندگان)پدیدآور
طاهره بقائیامیررضا صالح مقدممعصومه صیدینوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
شکوفائی و پیشرفت سازمان و نیروی انسانی بستگی کامل به دانش و نگرش مدیران دارد و این امر در حرفه پرستاری نیز به واسطه رشد جمعیت، نیاز به بهداشت و افزایش متوسط طول عمر، اهمیت بیشتری یافته است. لذا بر عهده مدیران پرستاری است که خود را با اصول مدیریت و سایر پیشرفت های علمی در زمینه های مختلف حرفه پرستاری آشنا سازند. این مطالعه توصیفی همبستگی با هدف تعیین دانش و نگرش مدیران پرستاری در مورد اصول مدیریت پرستاری و ارتباط آن با عملکرد مدیریتی آنان از دیدگاه پرسنل پرستاری در سال 1379 در بیمارستان های دولتی شهر قم انجام شده است. 42 مدیر پرستاری و 343 نفر پرسنل پرستاری واجد شرایط شرکت در تحقیق به عنوان نمونه پژوهش انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. اطلاعات مورد نیاز از طریق تکمیل فرم های 1) سنجش دانش و نگرش مدیران پرستاری از اصول مدیریت پرستاری و 2) سنجش عملکرد مدیران جمع آوری شد. نتایج این بررسی نشان داد که 75 درصد مدیران پرستاری مورد مطالعه و 3/64 درصد سوپروایزرها از دانش متوسط برخوردار بوده اند. میزان دانش سرپرستاران نیز در حد متوسط بوده است. 100 درصد مدیران پرستاری مورد پژوهش، 4/71 درصد سوپروایزرها و 5/87 درصد سرپرستاران نسبت به اصول مدیریت پرستاری از نگرش مثبت برخوردار بوده اند. هم چنین 50 درصد مدیران پرستاری و 57 درصد سوپروایزرها دارای عملکرد متوسط و 8/70 درصد سرپرستاران عملکرد مدیریتی خوبی داشته اند. با توجه به نقش مهم مدیران پرستاری در بالابردن کیفیت مراقبت های پرستاری باید در جهت رفع اختلاف بین دانش، نگرش و عملکرد مدیران پرستاری گام برداشت و شرایطی فراهم ساخت که مدیران پرستاری از دانش و عملکردی مطلوب برخودار گردند.
کلید واژگان
دانشنگرش و عملکرد مدیریتی
اصول مدیریت
مدیران پرستاری
پرستاری
شماره نشریه
40تاریخ نشر
2005-01-011383-10-12
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ایرانشاپا
2008-59232008-5931
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
عملکرد بالینی مربیان پرستاری از دیدگاه دانشجویان و مربیان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی
رستمی, حسین؛ رحمانی, آزاد؛ قهرمانیان, اکرم؛ زمان زاده, وحید (دانشگاه علوم پزشکی ایران, 2010-02-01)زمینه و هدف: آموزش بالینی مهم ترین قسمت آموزش پرستاری بوده و کیفیت آن متاثر از عوامل زیادی است. یکی از مهم ترین این عوامل عملکرد بالینی مربیان پرستاری میباشد. هدف این مطالعه تعیین و مقایسه دیدگاه مربیان و دانشجویان ...
-
وضعیت تمایل به ترک حرفه پرستاری و برخی عوامل مرتبط در مراکز آموزشی درمانی شهر قم
شریفی فرد, فاطمه؛ حاجی محمدحسینی, مهسا؛ اکبری, ولیالله؛ صادقی, رقیه؛ یعقوبی کوپایی, سعید؛ شعوری بیدگلی, علیرضا؛ آسایش, حمید (2019-04-01)زمینه و هدف: تمایل به ترک حرفه پرستاری میتواند کمبودهای موجود در زمینه تأمین نیروی کار پرستار را تشدید کند که در نهایت، اثرات منفی بر کیفیت ارائه خدمات سلامت در پی خواهد داشت. مطالعه حاضر با هدف تعیین وضعیت تمایل به ترک ...
-
عوامل اثر گذار بر فعالیتهای فردی انتقال دانش حاصل از پژوهشهای پرستاری
ولی زاده, لیلا؛ زمان زاده, وحید؛ لک دیزجی, سیما؛ نصیری, خدیجه؛ محمدیان روشن, سمیه؛ باقر مداح, سادات؛ بهشید, مژگان؛ پلمه, تینا (دانشگاه علوم پزشکی ارومیه, 2015-05-01)عوامل اثرگذار بر فعالیتهای فردی انتقال دانش حاصل از پژوهشهای پرستاری لیلا ولیزاده [1] ، وحید زمانزاده [2] ، سیما لک دیزجی3، خدیجه نصیری4، سمیه محمدیان روشن 5 *، سادات باقر مداح6، مژگان بهشید7، تینا پلمه8 تاریخ ...




