عملکرد بالینی مربیان پرستاری از دیدگاه دانشجویان و مربیان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی
(ندگان)پدیدآور
رستمی, حسینرحمانی, آزادقهرمانیان, اکرمزمان زاده, وحیدنوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: آموزش بالینی مهم ترین قسمت آموزش پرستاری بوده و کیفیت آن متاثر از عوامل زیادی است. یکی از مهم ترین این عوامل عملکرد بالینی مربیان پرستاری میباشد. هدف این مطالعه تعیین و مقایسه دیدگاه مربیان و دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای بناب و مراغه در مورد عملکرد بالینی مربیان پرستاری میباشد. روش بررسی: در این مطالعه توصیفی-مقایسهای تمامی مربیان بالینی (34 نفر) و دانشجویان پرستاری (200 نفر) دو واحد دانشگاهی مورد نظر با روش سرشماری شرکت نمودند. معیار ورودی مربیان عبارت بود از داشتن مدرک کارشناسی، حداقل یک سال تجربه آموزش بالینی، عدم انجام آموزش بالینی هم زمان در دیگر واحدهای دانشگاهی و معیار ورودی دانشجویان عبارت بود از اشتغال به تحصیل در سال سوم و یا چهارم کارشناسی پرستاری. ابزار جمعآوری دادهها یک پرسشنامه ترکیبی بود. قسمت اول این پرسشنامه مشخصات فردی-اجتماعی مربیان و دانشجویان را بررسی مینمود. قسمت دوم شامل 27 گزینه بود که عملکرد بالینی مربیان پرستاری را از دیدگاه مربیان و دانشجویان پرستاری در شش حیطه شایستگی علمی و عملی، مهارتهای تدریس، مهارتهای ارتباطی، نقش حمایتی، نقش هدایت و رهبری و نقش تشویق کننده مورد سنجش قرار میداد. این پرسشنامه با روش خودگزارشدهی تکمیل گردید. یافتهها: نتایج نشان داد که از دیدگاه دانشجویان و مربیان پرستاری عملکرد بالینی مربیان پرستاری در سطح نامناسبی بوده و بین این دیدگاهها تفاوت وجود داشت. از سوی دیگر، در تمامی حیطهها دانشجویان بیشتر از مربیان خود عملکرد بالینی مربیان پرستاری را نامناسب گزارش نموده بودند. نتیجهگیری : این یافتهها نشان دهنده عملکرد بالینی نامناسب مربیان پرستاری دارای مدرک کارشناسی میباشد. از آنجایی که در بسیاری از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی بار اصلی آموزش بالینی دانشجویان پرستاری بر عهده این مربیان میباشد بنابراین، توصیه میشود مسئولین پرستاری این واحدهای دانشگاهی دورههای آموزش ضمن خدمت مناسبی را برای مربیان بالینی در نظر بگیرند.
کلید واژگان
آموزش پرستاری-آموزش بالینی- عملکرد بالینی- مربیان پرستاری- دانشجویان پرستاریپرستاری
شماره نشریه
62تاریخ نشر
2010-02-011388-11-12
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ایرانشاپا
2008-59232008-5931
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
وضعیت تمایل به ترک حرفه پرستاری و برخی عوامل مرتبط در مراکز آموزشی درمانی شهر قم
شریفی فرد, فاطمه؛ حاجی محمدحسینی, مهسا؛ اکبری, ولیالله؛ صادقی, رقیه؛ یعقوبی کوپایی, سعید؛ شعوری بیدگلی, علیرضا؛ آسایش, حمید (2019-04-01)زمینه و هدف: تمایل به ترک حرفه پرستاری میتواند کمبودهای موجود در زمینه تأمین نیروی کار پرستار را تشدید کند که در نهایت، اثرات منفی بر کیفیت ارائه خدمات سلامت در پی خواهد داشت. مطالعه حاضر با هدف تعیین وضعیت تمایل به ترک ...
-
عوامل اثر گذار بر فعالیتهای فردی انتقال دانش حاصل از پژوهشهای پرستاری
ولی زاده, لیلا؛ زمان زاده, وحید؛ لک دیزجی, سیما؛ نصیری, خدیجه؛ محمدیان روشن, سمیه؛ باقر مداح, سادات؛ بهشید, مژگان؛ پلمه, تینا (دانشگاه علوم پزشکی ارومیه, 2015-05-01)عوامل اثرگذار بر فعالیتهای فردی انتقال دانش حاصل از پژوهشهای پرستاری لیلا ولیزاده [1] ، وحید زمانزاده [2] ، سیما لک دیزجی3، خدیجه نصیری4، سمیه محمدیان روشن 5 *، سادات باقر مداح6، مژگان بهشید7، تینا پلمه8 تاریخ ...
-
اجرای دستورالعمل های پرستاری مبتنی بر شواهد و تأثیر آن بر کیفیت استانداردهای مراقبت پرستاری در بیماران بستری بخش مراقبت ویژه قلب
زمانی بابگهری, خدیجه؛ مختاری نوری, جمیله؛ خادم الحسینی, سید محمد؛ عابدی, عباس (2014-06-01)مقدمه: دستورالعمل های پرستاری مبتنی بر شواهد، از ابزارهای مهمی در افزایش کیفیت کار بالینی پرستاران به شمار می روند . از مهمترین شاخص های سنجش کیفیت مراقبت ارائه شده به بیمار، کیفیت استانداردهای مراقبت پرستاری است. بنابراین ...




