وضعیت تمایل به ترک حرفه پرستاری و برخی عوامل مرتبط در مراکز آموزشی درمانی شهر قم
(ندگان)پدیدآور
شریفی فرد, فاطمهحاجی محمدحسینی, مهسااکبری, ولیاللهصادقی, رقیهیعقوبی کوپایی, سعیدشعوری بیدگلی, علیرضاآسایش, حمیدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: تمایل به ترک حرفه پرستاری میتواند کمبودهای موجود در زمینه تأمین نیروی کار پرستار را تشدید کند که در نهایت، اثرات منفی بر کیفیت ارائه خدمات سلامت در پی خواهد داشت. مطالعه حاضر با هدف تعیین وضعیت تمایل به ترک حرفه پرستاری در مراکز آموزشی درمانی شهر قم صورت گرفت.
روش بررسی: این مطالعه به روش مقطعی در بین پرستاران شاغل در مراکز آموزشی درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی قم انجام شد. نمونهها پس از تهیه لیست پرستاران شاغل، به تعداد 207 پرستار از شش مرکز آموزشی - درمانی بهطور تصادفی ساده انتخاب شدند. ابتدا شرکتکنندگان پرسشنامههای اطلاعات دموگرافیک را تکمیل کردند، سپس تمایل به ترک حرفه پرستاری بهعنوان یک سؤال مورد سنجش قرار گرفت. دادهها با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی و رگرسیون لجستیک تحلیل شدند.
یافتهها: میزان تمایل به ترک حرفه پرستاری در بین شرکتکنندگان، 6/54% بود. میزان تمایل به ترک حرفه در بین پرستاران مرد، 5/2 برابر بیش از زنان بود
(31/6-03/1CI: 95%، 55/2=OR). همچنین تحلیل چندمتغیره رگرسیون لجستیک نشان داد کارکردن در شیفت ثابت صبح بخشهای داخلی - جراحی، سابقه کاری کمتر از 10 سال و داشتن اضافهکاری، به میزان معنیداری سبب افزایش تمایل به ترک حرفه پرستاری میشود.
نتیجهگیری: براساس نتایج این مطالعه، میزان تمایل به ترک حرفه پرستاری در مراکز آموزشی درمانی شهر قم قابلتوجه است؛ بنابراین با در نظر گرفتن متغیرهای مؤثر بر افزایش این پدیده در بین پرستاران، باید برنامه جامعی برای بهبود این متغیر و پیامدهای آن ارائه گردد.
کلید واژگان
تمایل به ترک حرفهپرستاری
پرستاری - آموزش
پرستاری – درمان
ایران
پرستاری-جراحی-ویژه-کودکان
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2019-04-011398-01-12
سازمان پدید آورنده
گروه هوشبری، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قمگروه فوریتهای پزشکی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قم
گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قم
مرکز آموزشی درمانی الزهرا، دانشگاه علوم پزشکی قم
کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی قم
گروه اتاق عمل، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان
گروه فوریتهای پزشکی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قم
شاپا
1735-77992008-1375
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
عملکرد بالینی مربیان پرستاری از دیدگاه دانشجویان و مربیان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی
رستمی, حسین؛ رحمانی, آزاد؛ قهرمانیان, اکرم؛ زمان زاده, وحید (دانشگاه علوم پزشکی ایران, 2010-02-01)زمینه و هدف: آموزش بالینی مهم ترین قسمت آموزش پرستاری بوده و کیفیت آن متاثر از عوامل زیادی است. یکی از مهم ترین این عوامل عملکرد بالینی مربیان پرستاری میباشد. هدف این مطالعه تعیین و مقایسه دیدگاه مربیان و دانشجویان ...
-
عوامل اثر گذار بر فعالیتهای فردی انتقال دانش حاصل از پژوهشهای پرستاری
ولی زاده, لیلا؛ زمان زاده, وحید؛ لک دیزجی, سیما؛ نصیری, خدیجه؛ محمدیان روشن, سمیه؛ باقر مداح, سادات؛ بهشید, مژگان؛ پلمه, تینا (دانشگاه علوم پزشکی ارومیه, 2015-05-01)عوامل اثرگذار بر فعالیتهای فردی انتقال دانش حاصل از پژوهشهای پرستاری لیلا ولیزاده [1] ، وحید زمانزاده [2] ، سیما لک دیزجی3، خدیجه نصیری4، سمیه محمدیان روشن 5 *، سادات باقر مداح6، مژگان بهشید7، تینا پلمه8 تاریخ ...
-
اجرای دستورالعمل های پرستاری مبتنی بر شواهد و تأثیر آن بر کیفیت استانداردهای مراقبت پرستاری در بیماران بستری بخش مراقبت ویژه قلب
زمانی بابگهری, خدیجه؛ مختاری نوری, جمیله؛ خادم الحسینی, سید محمد؛ عابدی, عباس (2014-06-01)مقدمه: دستورالعمل های پرستاری مبتنی بر شواهد، از ابزارهای مهمی در افزایش کیفیت کار بالینی پرستاران به شمار می روند . از مهمترین شاخص های سنجش کیفیت مراقبت ارائه شده به بیمار، کیفیت استانداردهای مراقبت پرستاری است. بنابراین ...




