نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorدکتر خدایار عشوندیfa_IR
dc.contributor.authorسجاد پوریوسفfa_IR
dc.contributor.authorدکتر علی بیکمرادیfa_IR
dc.contributor.authorدکتر محمدرضا یوسف زادهfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-22T03:39:01Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-12T03:39:01Z
dc.date.available1399-08-22T03:39:01Zfa_IR
dc.date.available2020-11-12T03:39:01Z
dc.date.issued2013-05-01en_US
dc.date.issued1392-02-11fa_IR
dc.identifier.citationدکتر خدایار عشوندی, سجاد پوریوسف, دکتر علی بیکمرادی, دکتر محمدرضا یوسف زاده. (1392). بررسی تاثیر آموزش بالینی دانشجویان پرستاری به شیوه کاوشگری بر مهارت بکارگیری فرآیند پرستاری. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا, 21(1), 5-15.fa_IR
dc.identifier.issn2676-5748
dc.identifier.urihttp://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1125-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/517986
dc.description.abstractمقدمه: آموزش بالینی موثر نیازمند استفاده از روشهایی است که توانایی ایجاد دانش و مهارت لازم  را در دانشجویان داشته باشند. هدف این پژوهش بررسی تاثیر آموزش بالینی به شیوه کاوشگری بر مهارت بکارگیری فرآیند پرستاری توسط دانشجویان پرستاری می­باشد. روش کار: یک مطالعه نیمه تجربی دو گروهی قبل و بعد با شرکت 38 دانشجوی پرستاری اجرا گردید. دانشجویان با استفاده از نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمون (19 نفر) و کنترل (19 نفر) قرار گرفتند. پس از اجرای پیش آزمون دانشجویان گروه کنترل با روش معمولی و گروه آزمون با روش تدریس کاوشگری، به مدت 10 روز تحت آموزش قرار گرفتند. در پایان کارآموزی از هر دو گروه پس آزمون گرفته شد. ابزار گردآوری داده ها پنج چک  لیست بود.  برای تجزیه و تحلیل داده­ها  ازآزمون­های تی مستقل و تی زوجی استفاده گردید. یافته ها: آموزش بالینی با دو روش معمولی و کاوشگری در ارتقای مهارت بکارگیری فرآیند پرستاری بطور کلی موثر است (001/0P<). در مقایسه مهارت بکارگیری فرآیند پرستاری توسط دانشجویان گروه کنترل با گروه آزمون در حیطه­های بررسی بیمار(P=0.004)، تشخیص پرستاری (001/0P<)،  اهداف و برنامه ریزی (001/0P<)، اجرای مراقبت پرستاری (001/0P<)، ارزشیابی (001/0P<) و کل فرآیند پرستاری (001/0P<) اختلاف معنی داری وجود داشت. نتیجه نهایی: آموزش بالینی به شیوه کاوشگری در مهارت بکارگیری فرآیند پرستاری توسط دانشجویان پرستاری نسبت به روش معمولی موثرتر است. بنابراین، پیشنهاد می شود که از این روش در آموزش بالینی بیشتر استفاده شود.  fa_IR
dc.format.extent207
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی همدانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سیناfa_IR
dc.relation.ispartofAvicenna Journal of Nursing and Midwifery Careen_US
dc.subjectآموزش کاوشگریfa_IR
dc.subjectدانشجویان پرستاریfa_IR
dc.subjectسنجش آموزشfa_IR
dc.subjectفرآیند پرستاریfa_IR
dc.subjectپرستاریfa_IR
dc.titleبررسی تاثیر آموزش بالینی دانشجویان پرستاری به شیوه کاوشگری بر مهارت بکارگیری فرآیند پرستاریfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.citation.volume21
dc.citation.issue1
dc.citation.spage5
dc.citation.epage15


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد