بررسی تاثیر آموزش بالینی دانشجویان پرستاری به شیوه کاوشگری بر مهارت بکارگیری فرآیند پرستاری
(ندگان)پدیدآور
دکتر خدایار عشوندیسجاد پوریوسفدکتر علی بیکمرادیدکتر محمدرضا یوسف زادهنوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: آموزش بالینی موثر نیازمند استفاده از روشهایی است که توانایی ایجاد دانش و مهارت لازم را در دانشجویان داشته باشند. هدف این پژوهش بررسی تاثیر آموزش بالینی به شیوه کاوشگری بر مهارت بکارگیری فرآیند پرستاری توسط دانشجویان پرستاری میباشد.
روش کار: یک مطالعه نیمه تجربی دو گروهی قبل و بعد با شرکت 38 دانشجوی پرستاری اجرا گردید. دانشجویان با استفاده از نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمون (19 نفر) و کنترل (19 نفر) قرار گرفتند. پس از اجرای پیش آزمون دانشجویان گروه کنترل با روش معمولی و گروه آزمون با روش تدریس کاوشگری، به مدت 10 روز تحت آموزش قرار گرفتند. در پایان کارآموزی از هر دو گروه پس آزمون گرفته شد. ابزار گردآوری داده ها پنج چک لیست بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها ازآزمونهای تی مستقل و تی زوجی استفاده گردید.
یافته ها: آموزش بالینی با دو روش معمولی و کاوشگری در ارتقای مهارت بکارگیری فرآیند پرستاری بطور کلی موثر است (001/0P
کلید واژگان
آموزش کاوشگریدانشجویان پرستاری
سنجش آموزش
فرآیند پرستاری
پرستاری
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2013-05-011392-02-11
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی همدانشاپا
2676-5748Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
عملکرد بالینی مربیان پرستاری از دیدگاه دانشجویان و مربیان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی
رستمی, حسین؛ رحمانی, آزاد؛ قهرمانیان, اکرم؛ زمان زاده, وحید (دانشگاه علوم پزشکی ایران, 2010-02-01)زمینه و هدف: آموزش بالینی مهم ترین قسمت آموزش پرستاری بوده و کیفیت آن متاثر از عوامل زیادی است. یکی از مهم ترین این عوامل عملکرد بالینی مربیان پرستاری میباشد. هدف این مطالعه تعیین و مقایسه دیدگاه مربیان و دانشجویان ...
-
وضعیت تمایل به ترک حرفه پرستاری و برخی عوامل مرتبط در مراکز آموزشی درمانی شهر قم
شریفی فرد, فاطمه؛ حاجی محمدحسینی, مهسا؛ اکبری, ولیالله؛ صادقی, رقیه؛ یعقوبی کوپایی, سعید؛ شعوری بیدگلی, علیرضا؛ آسایش, حمید (2019-04-01)زمینه و هدف: تمایل به ترک حرفه پرستاری میتواند کمبودهای موجود در زمینه تأمین نیروی کار پرستار را تشدید کند که در نهایت، اثرات منفی بر کیفیت ارائه خدمات سلامت در پی خواهد داشت. مطالعه حاضر با هدف تعیین وضعیت تمایل به ترک ...
-
عوامل اثر گذار بر فعالیتهای فردی انتقال دانش حاصل از پژوهشهای پرستاری
ولی زاده, لیلا؛ زمان زاده, وحید؛ لک دیزجی, سیما؛ نصیری, خدیجه؛ محمدیان روشن, سمیه؛ باقر مداح, سادات؛ بهشید, مژگان؛ پلمه, تینا (دانشگاه علوم پزشکی ارومیه, 2015-05-01)عوامل اثرگذار بر فعالیتهای فردی انتقال دانش حاصل از پژوهشهای پرستاری لیلا ولیزاده [1] ، وحید زمانزاده [2] ، سیما لک دیزجی3، خدیجه نصیری4، سمیه محمدیان روشن 5 *، سادات باقر مداح6، مژگان بهشید7، تینا پلمه8 تاریخ ...




