مرور دوره 16, شماره 4 بر اساس تاریخ انتشار
در حال نمایش موارد 1 - 10 از 10
-
فناوری مصرفی مدرن در اختیار سیاست توتالیتر: تحلیل انتقادی رمان برفک اثردن دلیلو با تکیه برآرای آدورنو و مارکوزه
(دانشگاه تربیت مدرس, 2025-04-01)فناوریهای مدرن ابزاری کارا برای استعمار ذهنها بهنظر میآیند. در حکومتهای توتالیتر، رویای آرمانشهری که انسانها انتظار داشتند با وجود این فناوریها برایشان رقم خورد با کابوس ضدآرمانشهر جایگزین میشود. منتقدانی همچون ...
-
تنش به مثابۀ عاملی موثر در پیکرهبندی شعر
(دانشگاه تربیت مدرس, 2025-04-01)تنش از مفاهیم نقد فرمالیستی و ساختگرایانه است که در اثر ادبی میتواند منتهی به کلیتی ساختارمند شود. بر همین اساس، بررسی تنش در مولفههای شعری اهمیت ویژهای دارد. با این همه، به نظر میرسد علیرغم پژوهشهایی که متوجه تنش ...
-
بررسی مقایسه ای ساخت موضوعی شعری از مثنوی مولوی و ترجمه ی انگلیسی آن بر اساس نظریه ی نقش گرای هلیدی
(دانشگاه تربیت مدرس, 2025-04-01)مسألهی تحقیق این است که مترجم تا چه حد کارکرد (نقش) متن مبدأ را در نظام متن مقصد، حفظ و از سبک متن مبدأ در انتقال معنا تبعیت کرده است؟ پژوهش بر اساس نقشگرایی نظاممند هلیدی و متیسن و با روش توصیفی- تحلیلی انجام شد. هدف ...
-
خوانش کاربردشناختی تکنیک های برهان ورزی در ضرب المثل های نهج البلاغه
(دانشگاه تربیت مدرس, 2025-04-01)کاربردشناسی زبان از شاخههای اصلی زبانشناسی است که انسجام گفتمانی را حاصل تعامل کاربران زبان و بافت متن می داند؛ از این رو موضوع آن مطالعه توانایی و قابلیتهای استفاده از زبان و ساختن جملات مرتبط با بافت است تا نشان دهد ...
-
تحلیل کنش گفتار و گشتارهای آن در معراجنامههای فارسی با رویکرد اقتباسی
(دانشگاه تربیت مدرس, 2025-04-01)معراجنامهها متونی روایی هستند که به طور اخصّ به سیر ملکوتی پیامبر (ص) اطلاق میشوند. پدیدآورندگان این متون، آثارشان را با تقلید یا اندکی تغییر از متون متقدّم سرودهاند. در این مقاله، با رویکرد کنش گفتار سرل و بیشمتنیّت ...
-
تبیین تنوعات معنایی مشتقات «ـَک»: رویکردی شناختیـرده شناختی
(دانشگاه تربیت مدرس, 2025-04-01)پسوند اشتقاقی «ـَک» از جمله وندهایی است که هم به پایههای مختلف متصل میشود و هم معانی بسیار متنوعی حاصل میکند. شواهد تاریخی نشان میدهد که علیرغم این تنوع رفتاری، تمامی مشتقات از وندی واحد حاصل شدهاند که از قابلیت ...
-
کارآیی نظام های معنایی و تعاملی لاندوفسکی در تحلیل گفتمانهای داستان سوره یوسف(ع)
(دانشگاه تربیت مدرس, 2025-04-01)نظام معنایی و تعاملی اریک لاندوفسکی بر اساس چهار الگوی «برنامهمداری»؛ «مجاب سازی»؛ «تصادف و تطبیق» بنا شده است که به ترتیب بر اساس اصول «قاعده مندی»، «نیت مندی»، «شانس» و «امر احساسی» تعریف شده است. طبیعتاً امکان پیاده ...
-
نشانه معناشناسی «عزّت و ذلّت» در داستان قرآنی یوسف(ع) بر اساس الگوی مربع معنایی گریماس***
(دانشگاه تربیت مدرس, 2025-04-01)ظرفیت قصص قرآنی که متونی هستند سرشار از نشانهها و معانی همواره زمینه را برای بهکارگیری روشهای متنوع مطالعه و تحلیل متن فراهم میسازد تا لایههای درهمتنیده و روی هم افتاده متن از هم بازشوند و فرآیند ساخت معنا برای مخاطبان ...
-
مفهومسازی استعاری "ازدواج" در زبان فارسی بر پایه زبانشناسی فرهنگی
(دانشگاه تربیت مدرس, 2025-04-01)بررسی مفهومسازیهای استعاری و دستیابی به شناخت فرهنگی سخنگویان یک جامعه زبانی، باعث درک عمیق فرهنگ حاکم بر جامعه میگردد و این مهم، نقش بسزایی در تفسیر و تعبیر درست گفتمانها و بهبود روابط بینافرهنگی دارد. این مقاله، ...
-
اصلاح سیستم آموزش و یادگیری زبان عربی به عنوان زبان دوم در کشور ایران؛ تلاش برای ارائه یک الگوی بهینه
(دانشگاه تربیت مدرس, 2025-04-01)آموزش و یادگیری زبان عربی از منظر دینی و قانونی در کشور ایران از اهمیت خاصی برخوردار است. از این رو ضروری است که همواره جایگاه این زبان چه در عرصه داخلی و چه در عرصه بینالمللی حفظ شود. هدف این مقاله ارائه الگویی برای اصلاح ...



