• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی
    • دوره 10, شماره 5
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی
    • دوره 10, شماره 5
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی میزان آشنایی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با شیو‌ه‌های مطالعه در سال 1389

    (ندگان)پدیدآور
    اشرفی ریزی, حسنطاهری, بهجتخوشکام, زهراکاظم پور, زهرا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    316.5کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشی اصیل
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه: در جهان امروز، مطالعه به عنوان یکی از عناصر مهم در زمینه توسعه و پیشرفت جامعه تلقی می‌شود، به صورتی که از طریق مطالعه ثمربخش توفیق قابل توجهی نصیب عموم مردم به ویژه دانشجویان می‌شود. بنابراین لازم است آموزش شیوه‌های مطالعه در تمام سطوح تحصیلی به ویژه در سطح دانشگاه مد نظر قرار گیرد. هدف این پژوهش، تعیین میزان آشنایی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با شیوه‌های مطالعه در سال 1389 می‌باشد. روش‌ها: روش پژوهش، پیمایشی تحلیلی و از نوع کاربردی است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته می‌باشد. روایی پرسشنامه توسط متخصصان کتابداری و اطلاع‌رسانی و مدیریت آموزشی مورد تأیید قرار گرفت. پایایی ابزار با استفاده از آلفای کرونباخ مقدار 813/..به دست آمد. جامعه آماری پژوهش شامل همه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان که تعداد آنها 5999 می‌باشد که حجم نمونه 357 به دست آمد. روش نمونه‌گیری، تصادفی طبقه‌ای می‌باشد. جهت تجزیه و تحلیل یافته‌ها از آمار توصیفی (فراوانی، درصد و میانگین) و آمار استنباطیT-Test) و (ANOVA استفاده شد. نرم‌افزار مورد استفاده SPSS می‌باشد. نتایج: یافته‌ها نشان داد که میزان آشنایی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با مطالعه اجمالی و مطالعه تندخوانی به ترتیب با میانگین 78/15 و 07/15 بالاتر از حد متوسط است (متوسط میانگین=15). میزان آشنایی دانشجویان با مطالعه عبارت‌خوانی با میانگین 29/13 بالاتر از حد متوسط می‌باشد (متوسط میانگین=12). میزان آشنایی دانشجویان با مطالعه دقیق‌خوانی با میانگین 6/29 بالاتر از حد متوسط است (متوسط میانگین=27). میزان آشنایی دانشجویان با مطالعه تجسسی با میانگین 52/15 بالاتر از حد متوسط می‌باشد (متوسط میانگین=15). همچنین میزان آشنایی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با مطالعه انتقادی و خواندن برای درک زیبایی به ترتیب با میانگین 94/20 و 68/21 بالاتر از حد متوسط است (متوسط میانگین=18). مقایسه بین جنسیت دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و میزان آشنایی با شیوه‌های مطالعه نشان داد بین میانگین نمره شیوه‌های مطالعه دانشجویان دختر و پسر تفاوت معنا‌دار وجود ندارد. همچنین میزان آشنایی دانشجویان با شیوه‌های مطالعه در دانشکده‌های مختلف متفاوت است. نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که میزان آشنایی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با شیوه‌های مطالعه (مطالعه اجمالی، مطالعه تندخوانی، مطالعه عبارت‌خوانی، مطالعه دقیق‌خوانی، خواندن تجسسی، خواندن انتقادی، خواندن برای درک زیبایی و جنبه‌های هنری) بالاتر از حد متوسط است. همچنین دانشجویان با شیوه مطالعه برای درک زیبایی بیشتر از شیوه‌های دیگر آشنا بوده و با شیوه مطالعه سریع‌خوانی کمتر آشنا هستند. در مجموع لازم است هم دانشجویان و هم دست‌اندرکاران امر آموزش به انواع شیوه‌های مطالعه به دلیل کاربردهای متفاوت آنها توجه خاص نمایند.
    کلید واژگان
    شیوه‌های مطالعه
    دانشجویان
    دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
    ساير موارد

    شماره نشریه
    5
    تاریخ نشر
    2011-02-01
    1389-11-12
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

    شاپا
    1608-9359
    8892-1735
    URI
    http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1490-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/617626

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب