| dc.contributor.author | سیروس, سلیمه | fa_IR |
| dc.contributor.author | صبری, محمدرضا | fa_IR |
| dc.contributor.author | نعمت بخش, مهدی | fa_IR |
| dc.contributor.author | عشوریون, وحید | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-23T14:56:46Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-13T14:56:46Z | |
| dc.date.available | 1399-08-23T14:56:46Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-13T14:56:46Z | |
| dc.date.issued | 2011-02-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1389-11-12 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | سیروس, سلیمه, صبری, محمدرضا, نعمت بخش, مهدی, عشوریون, وحید. (1389). ارزیابی فرآیند استاد راهنمایِ آموزشیِ دانشجویان پزشکی، در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی, 10(5), 683-698. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1608-9359 | |
| dc.identifier.issn | 8892-1735 | |
| dc.identifier.uri | http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1262-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/617590 | |
| dc.description.abstract | مقدمه: دانشجویان پزشکی با استرسهای متعدد مواجهند که فراگیری و سلامت آنها را تحت تأثیر قرار میدهد در چنین شرایطی وجود سیستمهای حمایتی ضروری است. در دانشکده پزشکی اصفهان جهت نیل به هدف حمایت و راهنمایی دانشجویان پزشکی، فرآیند استاد راهنما در حال فعالیت میباشد. در این پژوهش کارایی فرآیند استاد راهنما و میزان رضایت ذینفعان بررسی گردید.
روشها: این مطالعه توصیفی- مقطعی در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام گرفت. جامعه هدف شامل کلیه دانشجویان پزشکی که بایستی تحت حمایت فرآیند استاد راهنما قرار میگرفتند(466 نفر) و کلیه اساتید راهنما (42 نفر) بود. اطلاعات بوسیله دو نوع پرسشنامه پژوهشگر ساخته پایا و روا جمعآوری شد. تحلیل آماری دادهها با استفاد از نرمافزار SPSS انجام شد. برای مقایسه بین نظر اساتید راهنما و دانشجویان از آزمون T مستقل استفاده گردید و 05/0> pمعنادار تلقی گردید.
نتایج: 3/93 درصد اساتید و 6/72 درصد دانشجویان وجود استاد راهنما را ضروری دانستند اما میانگین نمرات نظردهی آنان متفاوت بود (0001/0p<). 06/51 درصد اساتید و 5/25 درصد دانشجویان از فرآیند استاد راهنما راضی یا کاملاً راضی بودند که میانگین نمرات نظردهی آنان تفاوت معنادار داشت (0001/0p<). رضایت اساتید راهنما و دانشجویان عمدتاً با مواردی مشابه همچون شروع جلسات توسط دانشکده، پیگیری برگزاری جلسات در طول ترم توسط استاد، گنجاندن بحثهای اجتماعی و شخصی در کنار مباحث آموزشی، تاکید بر جلسات ماهیانه، توجه به برگزاری منظم جلسات، برگزاری جلسات در زمانهای حساس، وجود امکان انتخاب و تعویض استاد راهنما، برگزاری کارگاههای آموزشی و جلسات گروهی جهت اساتید راهنما و توجه به فرآیندهای تشویقی برای اساتید راهنما همراه بود. 9/28 درصد از دانشجویان هیچ ملاقاتی با استاد راهنمای خود نداشتند و 8/7 درصد از دانشجویان که همگی مهمان یا انتقالی بودند استاد راهنما نداشتند.
نتیجهگیری: اساتید راهنما و دانشجویان وجود استاد راهنما را ضروری میدانند، لیکن رضایت پایین آنها از فرآیندی که در حال اجرا میباشد نشانگر لزوم بازنگری و ایجاد برخی تغییرات وفراهم کردن برخی امکانات است. | fa_IR |
| dc.format.extent | 251 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی اصفهان | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی | fa_IR |
| dc.subject | فرآیند استاد راهنما | fa_IR |
| dc.subject | استاد راهنما | fa_IR |
| dc.subject | دانشجویان پزشکی | fa_IR |
| dc.subject | ارزیابی | fa_IR |
| dc.subject | ارزشيابي برنامه | fa_IR |
| dc.title | ارزیابی فرآیند استاد راهنمایِ آموزشیِ دانشجویان پزشکی، در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشی اصیل | fa_IR |
| dc.citation.volume | 10 | |
| dc.citation.issue | 5 | |
| dc.citation.spage | 683 | |
| dc.citation.epage | 698 | |