ارزیابی درونی برنامه رشته پزشکی عمومی اصفهان مبتنی بر استانداردهای پایه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ارائه مدلی جهت اجرای ارزشیابی و تجزیه و تحلیل نتایج
(ندگان)پدیدآور
دهقانی پوده, مصطفیشمس, بهزادعشوریون, وحیداسماعیلی, آتوسااصیلیان, علینصری, پروانهحسینی, مرضیهنوع مدرک
Textساير موارد
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: ضرورت ارتقای کیفیت آموزش در رشته پزشکی عمومی، مسؤولان آموزشی کشور از جمله دانشکده پزشکی اصفهان، را بر آن داشت که هم راستا با حرکت جهانی و با استفاده از مدل ارزشیابی اعتباربخشی در جهت ارزیابی و بهبود کیفیت آموزش در این رشته دست به اقدام بزنند. این مقاله بر الگویی ئأکید دارد که بر اساس آن مطالعه انجام، و سپس گزارشدهی شد.
روشها: این یک مطالعه توصیفی بوده که بر روی7 حوزه از برنامه درسی رشته پزشکی عمومی انجام شده است. در الگوی مورد استفاده در این مطالعه، علاوه بر وضع موجود، میزان مطلوبیت نیز تعیین شد. چنانچه حداقل 70 درصد از نشانگرهای هر حوزه مطلوب بودند آن حوزه مطلوب، 40تا70 درصد از آنها مطلوب، نیمه مطلوب و اگر کمتر از 40 درصد از نشانگرها مطلوب بودند آن حوزه نامطلوب بود. مطالعه این مراحل را داشت: تشکیل کمیته ارزیابی درونی، تعیین عوامل، ملاکها و نشانگرها، برگزاری کارگاه آموزشی، تهیه ابزارهای جمعآوری اطلاعات، جمعآوری و تجزیه و تحلیل دادهها، تدوین گزارش و ارائه پیشنهادات.
نتایج: در حوزه رسالت 70 درصد، برنامه آموزشی80 درصد، هیأتعلمی 74 درصد، منابع 54 درصد، مدیریت عالی و اجرایی75 درصد، دانشجو34 درصد، ارزشیابی 61 درصد و در کل، 57 درصد از نشانگرها مطلوب بودند
بحث: حوزههای دانشجو، منابع و ارزشیابی نیاز به برنامه ریزی و بهبود مداوم دارند. تدوین ساز و کار مشخص جهت انتخاب مدیران آموزشی، استفاده از راهبردهای نوین آموزشی، تقویت نظام ارزیابی آزمونها و افزایش اختیارات دانشکده در برخورداری از منابع آموزشی بالینی از پیشنهادات پژوهشگر میباشد.
کلید واژگان
ارزیابی درونی- اعتبار بخشی- پزشکی عمومی- استانداردهاساير موارد
شماره نشریه
5تاریخ نشر
2011-02-011389-11-12
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی اصفهانشاپا
1608-93598892-1735




