وضعیت و راهکارهای بهبود آموزش بالینی پرستاری از دیدگاه دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اردبیل
(ندگان)پدیدآور
کامران, عزیزشرقی, افشانملک پور, عظیمبی ریا, مهرداددادخواه, بهروز
نوع مدرک
Textآموزش پرستاری
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: رشد و توسعه هر جامعه متأثر از نیروی آموزش دیده آن جامعه بوده و شناسایی فاکتورهای مؤثر در پیشرفت تحصیلی دانشجویان و بذل توجه به آنها گامی به سوی توسعه پایدار جامعه است. بدون تردید ارزیابی وضعیت موجود آموزشی از دیدگاه دانشجویان میتواند در ارتقای سطح کیفی آموزش پرستاری اثرات مفید داشته باشد و شناخت مشکلات آموزش بالینی در این حرفه اولین گام در جهت بهبود کیفی آموزش خواهد بود.
روش: این مطالعه به صورت توصیفی- تحلیلی مقطعی انجام و ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامهای محقق ساخته که روایی و پایایی آن مورد بررسی و تأیید قرار گرفت. جامعه آماری مطالعه شامل دانشجویان پرستاری بوده و تعداد 100 نفر از آنان در بررسی وارد شدند، پرسشنامهها پس از تکمیل و با نرمافزار آماری SPSS v.16 از طریق آمار توصیفی و آزمون آماری مربع کای مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: 56 نفر از دانشجویان مؤنث و 44 نفر از دانشجویان مذکر بودند 69 نفر از دانشجویان علاقه به پرستاری را زیاد و 54 نفر از دانشجویان شیوه آموزشی رایج در آموزش بالینی را مناسب ارزیابی کردند که به لحاظ جنسیت اختلاف معناداری وجود داشت، 62% دانشجویان تبحر مربی در کار بالینی را بسیار خوب و 23% دانشجویان تناسب دانشجویان و میزان کار در بخش را بد ارزیابی کردند و اولویتهای راهکاری ارایه شده از سوی دانشجویان برای بهبود وضعیت کنونی آموزش بالینی شامل، ایجاد امکان فرصت مراقبت پرستاری از فرآیند پذیرش تا ترخیص برای دانشجو، ارایه بازخورد مناسب به دانشجو میباشد.
نتیجهگیری: به نظر میرسد وضعیت آموزش بالینی پرستاری نیازمند تأمین جامعتر امکانات و تجهیزات محیط بالینی و بازنگری ابزارها و فرآیندهای ارزشیابی بالینی، جذب همکاریهای حرفهای میباشد که میتواند در بهبود وضعیت آموزش بالینی مفید واقع شود.
کلید واژگان
پرستاریآموزش بالینی
دانشجویان پرستاری
راهکارهای بهبود
پرستاری
شماره نشریه
27تاریخ نشر
2012-11-011391-08-11
ناشر
انجمن علمی پرستاری ایرانسازمان پدید آورنده
دانشگاه ع پ اردبیلدانشگاه ع پ اردبیل
دانشگاه ع پ اردبیل
دانشگاه ع پ اردبیل
دانشگاه ع پ اردبیل
شاپا
1735-70121735-9074
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
عملکرد بالینی مربیان پرستاری از دیدگاه دانشجویان و مربیان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی
رستمی, حسین؛ رحمانی, آزاد؛ قهرمانیان, اکرم؛ زمان زاده, وحید (دانشگاه علوم پزشکی ایران, 2010-02-01)زمینه و هدف: آموزش بالینی مهم ترین قسمت آموزش پرستاری بوده و کیفیت آن متاثر از عوامل زیادی است. یکی از مهم ترین این عوامل عملکرد بالینی مربیان پرستاری میباشد. هدف این مطالعه تعیین و مقایسه دیدگاه مربیان و دانشجویان ...
-
وضعیت تمایل به ترک حرفه پرستاری و برخی عوامل مرتبط در مراکز آموزشی درمانی شهر قم
شریفی فرد, فاطمه؛ حاجی محمدحسینی, مهسا؛ اکبری, ولیالله؛ صادقی, رقیه؛ یعقوبی کوپایی, سعید؛ شعوری بیدگلی, علیرضا؛ آسایش, حمید (2019-04-01)زمینه و هدف: تمایل به ترک حرفه پرستاری میتواند کمبودهای موجود در زمینه تأمین نیروی کار پرستار را تشدید کند که در نهایت، اثرات منفی بر کیفیت ارائه خدمات سلامت در پی خواهد داشت. مطالعه حاضر با هدف تعیین وضعیت تمایل به ترک ...
-
عوامل اثر گذار بر فعالیتهای فردی انتقال دانش حاصل از پژوهشهای پرستاری
ولی زاده, لیلا؛ زمان زاده, وحید؛ لک دیزجی, سیما؛ نصیری, خدیجه؛ محمدیان روشن, سمیه؛ باقر مداح, سادات؛ بهشید, مژگان؛ پلمه, تینا (دانشگاه علوم پزشکی ارومیه, 2015-05-01)عوامل اثرگذار بر فعالیتهای فردی انتقال دانش حاصل از پژوهشهای پرستاری لیلا ولیزاده [1] ، وحید زمانزاده [2] ، سیما لک دیزجی3، خدیجه نصیری4، سمیه محمدیان روشن 5 *، سادات باقر مداح6، مژگان بهشید7، تینا پلمه8 تاریخ ...



