مروری بر نقش مخچه در نارساخوانی
(ندگان)پدیدآور
رمضانی واسوکلایی, احمدنوع مدرک
Textكاربردي
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: در مقاله حاضر، شواهد و مستندات درباره ارتباط مشکلات نارساخوانی با نقص مخچه ارائه میشود. روش: در ابتدا، شواهد مربوط به نقش آشکار مخچه در مهارتهای حرکتی و مهارتهای شناختی، به ویژه در مهارتهای مبتنی بر زبان گفتاری مرور میشود. سپس برخی شواهد آزمایشگاهی مبتنی بر نقص عملکرد مخچه در افراد دارای نارساخوانی بیان میشود. یافتهها و نتیجهگیری: دو گروه از شواهد مد نظر قرار گرفته شدهاند: شواهد رفتاری و شواهد تصویربرداری عصبی. شواهد نشان میدهند که افراد نارساخوان نسبت به گروه کنترل، تفاوتهای چشمگیری دارند. همچنین آزمونهای رفتاری مشابه روی کودکان دارای ضعف در خواندن و با بهره هوشی همسان اجرا شد. سرانجام بر مبنای نقص مخچه از زمان تولد، زنجیرهای علّی تکوینی، از رشد نارساخوانی به دست داده شد.
کلید واژگان
نارساخوانیمخچه
واجشناسی
زنجیره علّی
تخصصي
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2009-12-011388-09-10




