نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorنجفی, محمودfa_IR
dc.contributor.authorفولاد چنگ, محبوبهfa_IR
dc.contributor.authorعلیزاده, حمیدfa_IR
dc.contributor.authorمحمدی فر, محمد علیfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T01:02:04Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T01:02:05Z
dc.date.available1399-08-23T01:02:04Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T01:02:05Z
dc.date.issued2009-12-01en_US
dc.date.issued1388-09-10fa_IR
dc.identifier.citationنجفی, محمود, فولاد چنگ, محبوبه, علیزاده, حمید, محمدی فر, محمد علی. (1388). میزان شیوع اختلال کاستی توجه و بیش‌فعالی، اختلال سلوک و اختلال نافرمانی مقابله‌ای در دانش‌آموزان دبستانی. فصلنامه كودكان استثنايي, 9(3), 239-254.fa_IR
dc.identifier.issn1682-6612
dc.identifier.urihttp://joec.ir/article-1-311-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/559347
dc.description.abstractهدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی میزان شیوع اختلال کاستی توجه و بیش‌فعالی، اختلال سلوک و اختلال نافرمانی مقابله‌ای در دانش‌آموزان دوره ابتدایی شهر شیراز بود. روش:  با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی از جامعه آماری دانش‌آموزان عادی دوره ابتدایی مشغول به تحصیل در نواحی چهار گانه آموزش و پرورش شهر شیراز تعداد 1300 دانش‌آموز دختر و پسر انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه علائم مرضی کودکان ) ) (CSI-4فرم والدین) بوده است. داده‌ها با استفاده از روشهای آمار توصیفی شامل درصد، فراوانی و آزمون Z نسبتها تحلیل شد.  یافته‌ها:  نتایج نشان داد که میزان شیوع اختلالهای رفتاری در پرسشنامه علائم مرضی کودکان (CSI-4)(فرم والدین) 5/17 درصد است.  همچنین مشخص شد که شیوع اختلالهای رفتاری در پسران بیشتر از دختران است. شایع‌ترین اختلالهای رفتاری به ترتیب عبارت بودند از: کاستی توجه (7/6درصد)،  بیش‌فعالی/ تکانشگری (6 درصد)، نوع ترکیبی (5 درصد)، سلوک (5 درصد) و نافرمانی مقابله‌ای (6/3 درصد). بنابراین، شایع‌ترین اختلال رفتاری دردانش‌آموزان ابتدایی شهر شیراز کاستی توجه است. نتیجه‌گیری: در مجموع، یافته‌ها نشان داد که شیوع اختلالهای رفتاری با توجه به جنسیت و تحصیلات پدر متفاوت است. این نتیجه برای موقعیتهای آموزشی دارای مضامین کاربردی است و بیان کننده آن است که مدارس ابتدایی برای پیشگیری و درمان اختلالهای رفتاری، نیازمند خدمات مشاوره و راهنمایی هستند. این موضوع در برنامه‌ریزی، تنظیم بودجه و سیاستهای آموزشی و درمانی، می‌تواند سودمند باشد.fa_IR
dc.format.extent242
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherوزارت آموزش و پرورشfa_IR
dc.relation.ispartofفصلنامه كودكان استثناييfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Exceptional Childrenen_US
dc.subjectشیوعfa_IR
dc.subjectکاستی توجه و بیش‌فعالیfa_IR
dc.subjectاختلال سلوکfa_IR
dc.subjectاختلال نافرمانی مقابله‌ایfa_IR
dc.subjectتخصصيfa_IR
dc.titleمیزان شیوع اختلال کاستی توجه و بیش‌فعالی، اختلال سلوک و اختلال نافرمانی مقابله‌ای در دانش‌آموزان دبستانیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeكاربرديfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه سمنانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه شیرازfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علامه طباطباییfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علیگرfa_IR
dc.citation.volume9
dc.citation.issue3
dc.citation.spage239
dc.citation.epage254


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد