| dc.contributor.author | نجفی, محمود | fa_IR |
| dc.contributor.author | فولاد چنگ, محبوبه | fa_IR |
| dc.contributor.author | علیزاده, حمید | fa_IR |
| dc.contributor.author | محمدی فر, محمد علی | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-23T01:02:04Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-13T01:02:05Z | |
| dc.date.available | 1399-08-23T01:02:04Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-13T01:02:05Z | |
| dc.date.issued | 2009-12-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1388-09-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | نجفی, محمود, فولاد چنگ, محبوبه, علیزاده, حمید, محمدی فر, محمد علی. (1388). میزان شیوع اختلال کاستی توجه و بیشفعالی، اختلال سلوک و اختلال نافرمانی مقابلهای در دانشآموزان دبستانی. فصلنامه كودكان استثنايي, 9(3), 239-254. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1682-6612 | |
| dc.identifier.uri | http://joec.ir/article-1-311-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/559347 | |
| dc.description.abstract | هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی میزان شیوع اختلال کاستی توجه و بیشفعالی، اختلال سلوک و اختلال نافرمانی مقابلهای در دانشآموزان دوره ابتدایی شهر شیراز بود. روش: با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای تصادفی از جامعه آماری دانشآموزان عادی دوره ابتدایی مشغول به تحصیل در نواحی چهار گانه آموزش و پرورش شهر شیراز تعداد 1300 دانشآموز دختر و پسر انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه علائم مرضی کودکان ) ) (CSI-4فرم والدین) بوده است. دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی شامل درصد، فراوانی و آزمون Z نسبتها تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد که میزان شیوع اختلالهای رفتاری در پرسشنامه علائم مرضی کودکان (CSI-4)(فرم والدین) 5/17 درصد است. همچنین مشخص شد که شیوع اختلالهای رفتاری در پسران بیشتر از دختران است. شایعترین اختلالهای رفتاری به ترتیب عبارت بودند از: کاستی توجه (7/6درصد)، بیشفعالی/ تکانشگری (6 درصد)، نوع ترکیبی (5 درصد)، سلوک (5 درصد) و نافرمانی مقابلهای (6/3 درصد). بنابراین، شایعترین اختلال رفتاری دردانشآموزان ابتدایی شهر شیراز کاستی توجه است. نتیجهگیری: در مجموع، یافتهها نشان داد که شیوع اختلالهای رفتاری با توجه به جنسیت و تحصیلات پدر متفاوت است. این نتیجه برای موقعیتهای آموزشی دارای مضامین کاربردی است و بیان کننده آن است که مدارس ابتدایی برای پیشگیری و درمان اختلالهای رفتاری، نیازمند خدمات مشاوره و راهنمایی هستند. این موضوع در برنامهریزی، تنظیم بودجه و سیاستهای آموزشی و درمانی، میتواند سودمند باشد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 242 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | وزارت آموزش و پرورش | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | فصلنامه كودكان استثنايي | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Journal of Exceptional Children | en_US |
| dc.subject | شیوع | fa_IR |
| dc.subject | کاستی توجه و بیشفعالی | fa_IR |
| dc.subject | اختلال سلوک | fa_IR |
| dc.subject | اختلال نافرمانی مقابلهای | fa_IR |
| dc.subject | تخصصي | fa_IR |
| dc.title | میزان شیوع اختلال کاستی توجه و بیشفعالی، اختلال سلوک و اختلال نافرمانی مقابلهای در دانشآموزان دبستانی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | كاربردي | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه سمنان | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه شیراز | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه علامه طباطبایی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه علیگر | fa_IR |
| dc.citation.volume | 9 | |
| dc.citation.issue | 3 | |
| dc.citation.spage | 239 | |
| dc.citation.epage | 254 | |