میزان شیوع اختلال کاستی توجه و بیشفعالی، اختلال سلوک و اختلال نافرمانی مقابلهای در دانشآموزان دبستانی
(ندگان)پدیدآور
نجفی, محمودفولاد چنگ, محبوبهعلیزاده, حمیدمحمدی فر, محمد علینوع مدرک
Textكاربردي
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی میزان شیوع اختلال کاستی توجه و بیشفعالی، اختلال سلوک و اختلال نافرمانی مقابلهای در دانشآموزان دوره ابتدایی شهر شیراز بود. روش: با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای تصادفی از جامعه آماری دانشآموزان عادی دوره ابتدایی مشغول به تحصیل در نواحی چهار گانه آموزش و پرورش شهر شیراز تعداد 1300 دانشآموز دختر و پسر انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه علائم مرضی کودکان ) ) (CSI-4فرم والدین) بوده است. دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی شامل درصد، فراوانی و آزمون Z نسبتها تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد که میزان شیوع اختلالهای رفتاری در پرسشنامه علائم مرضی کودکان (CSI-4)(فرم والدین) 5/17 درصد است. همچنین مشخص شد که شیوع اختلالهای رفتاری در پسران بیشتر از دختران است. شایعترین اختلالهای رفتاری به ترتیب عبارت بودند از: کاستی توجه (7/6درصد)، بیشفعالی/ تکانشگری (6 درصد)، نوع ترکیبی (5 درصد)، سلوک (5 درصد) و نافرمانی مقابلهای (6/3 درصد). بنابراین، شایعترین اختلال رفتاری دردانشآموزان ابتدایی شهر شیراز کاستی توجه است. نتیجهگیری: در مجموع، یافتهها نشان داد که شیوع اختلالهای رفتاری با توجه به جنسیت و تحصیلات پدر متفاوت است. این نتیجه برای موقعیتهای آموزشی دارای مضامین کاربردی است و بیان کننده آن است که مدارس ابتدایی برای پیشگیری و درمان اختلالهای رفتاری، نیازمند خدمات مشاوره و راهنمایی هستند. این موضوع در برنامهریزی، تنظیم بودجه و سیاستهای آموزشی و درمانی، میتواند سودمند باشد.
کلید واژگان
شیوعکاستی توجه و بیشفعالی
اختلال سلوک
اختلال نافرمانی مقابلهای
تخصصي
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2009-12-011388-09-10
ناشر
وزارت آموزش و پرورشسازمان پدید آورنده
دانشگاه سمناندانشگاه شیراز
دانشگاه علامه طباطبایی
دانشگاه علیگر
شاپا
1682-6612Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
مقایسه نگرانی، وسواس فکری و نشخوار فکری در افراد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر، اختلال وسواس- اجبار، اختلال افسردگی عمده و افراد بهنجار
محمود علیلو, مجید؛ بخشی پور رودسری, عباس؛ منصوری, احمد؛ فرنام, علیرضا؛ فخاری, علی (دانشگاه الزهراء(س)Alzahra University, 2011-12-22)پژوهش حاضر با هدف مقایسه نگرانی، وسواسفکری و نشخوارفکری در افراد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر، اختلال وسواس- اجبار، اختلال افسردگیعمده و افراد بهنجار انجام شد. بدین منظور، در یک پژوهش پس رویدادی (علی- مقایسهای)، ...
-
ارتباط خانوادگی اختلال بیش فعالی و کمبود توجه با اختلال افسردگی اساسی در مبتلایان به اختلال بیش فعالی و کمبود توجه مراجعه کننده به درمانگاه روانپزشکی اطفال بیمارستان دکتر شیخ مشهد در نیمه دوم سال 1382
حبرانی, پریا؛ بهدانی, فاطمه؛ علاقبندراد, جواد (دانشگاه علوم پزشکی گلستان, 2005-10-01)زمینه و هدف: همراهی اختلال بیش فعالی و نقص توجه (ADHD) و اختلال افسردگی در مطالعات بالینی و اپیدمیولوژیک در منابع بزرگسال و اطفال گزارش شده است. با بررسی خویشاوندان درجه یک بیماران ADHD، این مطالعه به منظور تعیین ارتباط ...
-
مقایسه نیمرخ حافظه و توجه در دانشآموزان مبتلا به اختلال بیشفعالی- کاستی توجه، اختلال نافرمانی- مقابلهجویانه و اختلال ارتباط (عملی) اجتماعی با دانشآموزان عادی
بیانفر, فاطمه؛ مصطفایی, علی (دانشگاه پیام نورPayame Noor University, 2018-02-20)هدف پژوهش حاضر مقایسه نیمرخ حافظه و توجه دانشآموزان مبتلا به اختلال کاستی توجه بیشفعال و اختلال نافرمانی مقابلهجویانه و اختلال ارتباط (عملی) اجتماعی (پراگماتیک) با دانشآموزان عادی و روش پژوهش علی- مقایسهای است؛ بدین ...




