• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه كودكان استثنايي
    • دوره 9, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه كودكان استثنايي
    • دوره 9, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    میزان شیوع اختلال کاستی توجه و بیش‌فعالی، اختلال سلوک و اختلال نافرمانی مقابله‌ای در دانش‌آموزان دبستانی

    (ندگان)پدیدآور
    نجفی, محمودفولاد چنگ, محبوبهعلیزاده, حمیدمحمدی فر, محمد علی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    242.8کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    كاربردي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی میزان شیوع اختلال کاستی توجه و بیش‌فعالی، اختلال سلوک و اختلال نافرمانی مقابله‌ای در دانش‌آموزان دوره ابتدایی شهر شیراز بود. روش:  با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی از جامعه آماری دانش‌آموزان عادی دوره ابتدایی مشغول به تحصیل در نواحی چهار گانه آموزش و پرورش شهر شیراز تعداد 1300 دانش‌آموز دختر و پسر انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه علائم مرضی کودکان ) ) (CSI-4فرم والدین) بوده است. داده‌ها با استفاده از روشهای آمار توصیفی شامل درصد، فراوانی و آزمون Z نسبتها تحلیل شد.  یافته‌ها:  نتایج نشان داد که میزان شیوع اختلالهای رفتاری در پرسشنامه علائم مرضی کودکان (CSI-4)(فرم والدین) 5/17 درصد است.  همچنین مشخص شد که شیوع اختلالهای رفتاری در پسران بیشتر از دختران است. شایع‌ترین اختلالهای رفتاری به ترتیب عبارت بودند از: کاستی توجه (7/6درصد)،  بیش‌فعالی/ تکانشگری (6 درصد)، نوع ترکیبی (5 درصد)، سلوک (5 درصد) و نافرمانی مقابله‌ای (6/3 درصد). بنابراین، شایع‌ترین اختلال رفتاری دردانش‌آموزان ابتدایی شهر شیراز کاستی توجه است. نتیجه‌گیری: در مجموع، یافته‌ها نشان داد که شیوع اختلالهای رفتاری با توجه به جنسیت و تحصیلات پدر متفاوت است. این نتیجه برای موقعیتهای آموزشی دارای مضامین کاربردی است و بیان کننده آن است که مدارس ابتدایی برای پیشگیری و درمان اختلالهای رفتاری، نیازمند خدمات مشاوره و راهنمایی هستند. این موضوع در برنامه‌ریزی، تنظیم بودجه و سیاستهای آموزشی و درمانی، می‌تواند سودمند باشد.
    کلید واژگان
    شیوع
    کاستی توجه و بیش‌فعالی
    اختلال سلوک
    اختلال نافرمانی مقابله‌ای
    تخصصي

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2009-12-01
    1388-09-10
    ناشر
    وزارت آموزش و پرورش
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه سمنان
    دانشگاه شیراز
    دانشگاه علامه طباطبایی
    دانشگاه علیگر

    شاپا
    1682-6612
    URI
    http://joec.ir/article-1-311-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/559347

    Related items

    Showing items related by title, author, creator and subject.

    • مقایسه نگرانی، وسواس فکری و نشخوار فکری در افراد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر، اختلال وسواس- اجبار، اختلال افسردگی عمده و افراد بهنجار 

      محمود علیلو, مجید؛ بخشی پور رودسری, عباس؛ منصوری, احمد؛ فرنام, علیرضا؛ فخاری, علی (دانشگاه الزهراء(س)Alzahra University, 2011-12-22)
      پژوهش حاضر با هدف مقایسه نگرانی، وسواس‌فکری و نشخوار‌‌‌فکری در افراد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر، اختلال وسواس- اجبار، اختلال افسردگی‌عمده و افراد بهنجار انجام شد. بدین منظور، در یک پژوهش پس رویدادی (علی- مقایسه‌ای)، ...

    • ارتباط خانوادگی اختلال بیش فعالی و کمبود توجه با اختلال افسردگی اساسی در مبتلایان به اختلال بیش فعالی و کمبود توجه مراجعه کننده به درمانگاه روانپزشکی اطفال بیمارستان دکتر شیخ مشهد در نیمه دوم سال 1382 

      حبرانی, پریا؛ بهدانی, فاطمه؛ علاقبندراد, جواد (دانشگاه علوم پزشکی گلستان, 2005-10-01)
      زمینه و هدف: همراهی اختلال بیش فعالی و نقص توجه (ADHD) و اختلال افسردگی در مطالعات بالینی و اپیدمیولوژیک در منابع بزرگسال و اطفال گزارش شده است. با بررسی خویشاوندان درجه یک بیماران ADHD، این مطالعه به منظور تعیین ارتباط ...

    • مقایسه نیم‌رخ حافظه و توجه در دانش‌آموزان مبتلا به اختلال بیش‌فعالی- کاستی توجه، اختلال نافرمانی- مقابله‌جویانه و اختلال ارتباط (عملی) اجتماعی با دانش‌آموزان عادی 

      بیان‌فر, فاطمه؛ مصطفایی, علی (دانشگاه پیام نورPayame Noor University, 2018-02-20)
      هدف پژوهش حاضر مقایسه نیم‌رخ حافظه و توجه دانش‌آموزان مبتلا به اختلال کاستی توجه بیش‌فعال و اختلال نافرمانی مقابله‌جویانه و اختلال ارتباط (عملی) اجتماعی (پراگماتیک) با دانش‌آموزان عادی و روش پژوهش علی- مقایسه‌ای است؛ بدین ...

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب