تأثیر آموزش حل مسئله اجتماعی بر سازگاری اجتماعی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان کمرو
(ندگان)پدیدآور
احدی, بتولمیرزایی, پرینریمانی, محمدابوالقاسمی, عباسنوع مدرک
Textكاربردي
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: در پژوهش حاضر، هدف بررسی تأثیر آموزش حل مسئله اجتماعی بر سازگاری اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دختران کمروی دوره راهنمایی با دامنه سنی 14-11 سال در شهرستان اردبیل بود. روش: با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای 700 دانشآموز انتخاب شدند. همه این دانشآموزان، مقیاس کمرویی را تکمیل کردند. از میان آنها هشتاد دانشآموز که نمراتشان دو انحراف استاندارد بالاتر از میانگین بود، انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه آزمایشی و کنترل تقسیم شدند. سپس به دانشآموزان گروه آزمایشی روشهای حل مسئله اجتماعی طی هفت جلسه آموزش داده شد. از خرده آزمون سازش اجتماعی آزمون شخصیتی کالیفرنیا برای تعیین میزان سازگاری اجتماعی و از میانگین نمرههای نیمسال تحصیلی برای تعیین میزان پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در پیشآزمون و پسآزمون استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که تفاوت نمرات پیشآزمون-پسآزمون در دو گروه آزمایشی به طور معنیداری بیشتر از تفاوت نمرات پیشآزمون-پسآزمون در گروه کنترل است(001/0=P).نتیجهگیری: آموزش حل مسئله اجتماعی میتواند سازگاری اجتماعی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان کمرو را بهبود بخشد
کلید واژگان
سازگاری اجتماعیکمرویی
آموزحل مسئله اجتماعی
پیشرفت تحصیلی
تخصصي
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2009-12-011388-09-10
ناشر
وزارت آموزش و پرورشسازمان پدید آورنده
دانشگاه محقق اردبیلیدانشگاه محقق اردبیلی
دانشگاه محقق اردبیلی
دانشگاه محقق اردبیلی




