مرور دوره 34, شماره 4 بر اساس عنوان

  • ارائه سبد قابلیتهای مورد نیاز برای پرورش دانش‌آموزان در نظام آموزش ابتدایی ایران 

    محمودی, وحید؛ محمودی, وحید؛ ابویی اردکان, محمد؛ ابویی اردکان, محمد؛ نیری, شهرزاد؛ نیری, شهرزاد؛ یگانلی, ندا؛ یگانلی, ندا (وزارت آموزش و پرورش, 2019-01-01)
    رویکرد قابلیت که از سوی اقتصاددان شهیر و برنده جایزه نوبل، آمارتیا سن، ارائه شده، روشها و پایه­‌های اطلاعاتی سنجش رفاه فردی و اجتماعی را دگرگون کرده است. از بدو معرفی این رویکرد تاکنون بسیاری از شاخه­‌های علمی- مانند اقتصاد ...

  • انسان فرهیخته سینوی 

    صحبت لو, علی؛ صحبت لو, علی؛ آهنچیان, محمدرضا؛ آهنچیان, محمدرضا؛ شعبانی ورکی, بختیار؛ شعبانی ورکی, بختیار؛ صادق زاده قمصری, علیرضا؛ صادق زاده قمصری, علیرضا (وزارت آموزش و پرورش, 2019-01-01)
      اینکه انسان فرهیخته چگونه انسانی است و با چه معیارها و ویژگیهایی می‌توان چنین انسانی را به منزلۀ محصول تعلیم و تربیت محک زد، همواره سؤال اساسی فیلسوفان بوده است. در پژوهش حاضر هدف این است که با رجوع به مبانی فلسفی و ...

  • آسیب‌شناسی مدارس ابتدایی هوشمند شهر قم براساس مدل سیستم فنی- اجتماعی 

    نادری‌بنی, ناهید؛ نادری‌بنی, ناهید؛ خنیفر, حسین؛ خنیفر, حسین؛ غفرانی, عاطفه؛ غفرانی, عاطفه (وزارت آموزش و پرورش, 2019-01-01)
      اهمیت آموزش و پرورش در شکل‌گیری آینده جامعه، ضرورت آسیب‌شناسی مستمر مدارس به ویژه مدارس نوظهور هوشمند را ایجاب می‌کند. هدف این پژوهش آسیب‌شناسی مدارس ابتدایی هوشمند دخترانه شهر قم براساس مدل سیستم فنی– اجتماعی است. این ...

  • روند تغییرات و تأثیر عوامل نگرش، علاقه و خودپندارۀ ریاضی دانش‎آموزان پایۀ هشتم بر عملکرد ریاضی بر مبنای مطالعات تیمز (از سال 2003 تا 2015) 

    جعفری, مژگان؛ جعفری, مژگان؛ کیامنش, علیرضا؛ کیامنش, علیرضا؛ کریمی, عبدالعظیم؛ کریمی, عبدالعظیم (وزارت آموزش و پرورش, 2019-01-01)
      برای بررسی روند تغییرات و نقش متغیرهای خودپنداره، نگرش و علاقه به ریاضی بر عملکرد 21082 دانش‎آموز پایۀ هشتم که در چهار مطالعۀ ادواری تیمز (2003، 2007، 2011 و 2015) شرکت داشتند از تحلیل عاملی تأییدی، اندازه‎های اثر و ...

  • فراتحلیل اثربخشی مشاوره گروهی راه‌حل- محور در مدارس ایران (96-1386) 

    محمدیاری, انسیه؛ محمدیاری, انسیه؛ حسینیان, سیمین؛ حسینیان, سیمین (وزارت آموزش و پرورش, 2019-01-01)
    در دهه­ اخیر، متخصصان به بررسی اثربخشی مشاوره گروهی راه‌حل- محور در بهبود متغیرهای مختلف مانند خودکارآمدی، سازگاری اجتماعی و انگیزش تحصیلی در حوزه مدرسه پرداخته‌اند. بسیاری از این مداخلات تغییراتی معنادار را نسبت به گروه ...

  • مقایسه اثربخشی معلمان تربیت بدنی جذب شده از طریق آزمونهای استخدامی و معلمان تعهد دبیری مدارس مناطق جنوب شهر تهران 

    نظری, شهرام؛ نظری, شهرام؛ حلاجی, محسن؛ حلاجی, محسن؛ زرین پر, علیرضا؛ زرین پر, علیرضا (وزارت آموزش و پرورش, 2019-01-01)
    هدف این تحقیق مقایسه اثربخشی معلمان تربیت بدنی جذب شده از طریق آزمونهای استخدامی و معلمان تعهد دبیری در جنوب تهران (مناطق 15 تا 19) از دیدگاه مدیران بوده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر گردآوری داده‌­ها علّی- ...