فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت: Recent submissions
در حال نمایش موارد 21 - 40 از 264
-
بررسی دانش حرفهای تدریس ریاضی دانشجو-معلمان دوره ابتدایی دانشگاه فرهنگیان همدان
(وزارت آموزش و پرورش, 2024-09-01)پژوهش حاضر با هدف بررسی دانش حرفهای تدریس ریاضی دانشجو-معلمان دوره ابتدایی دانشگاه فرهنگیان همدان انجام شده است. به این منظور، از نمونه سؤالات آزمون تدز-ام بهرهگیری شده که انجمن بینالمللی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی در سال ...
-
شناسایی عوامل، ملاکها و نشانگرهای تدریس مبتنی بر سازندهگرایی: مروری منظم
(وزارت آموزش و پرورش, 2024-09-01)در این پژوهش تلاش شده که با روش "مرور نظاممند" عوامل، ملاکها و نشانگرهای تدریس مبتنی بر نظریه سازندهگرایی اجتماعی شناسایی شوند. برای انجام دادن این پژوهش، پایگاههای دادههای اریک، ساینسدایرکت، الزویر، اسآیدی، نورمگز ...
-
بررسی عوامل اجتماعی مؤثر بر انتظارات فرزندان از والدین (مورد مطالعه: نوجوانان استان خراسان جنوبی)
(وزارت آموزش و پرورش, 2024-09-01)پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل اجتماعی مؤثر بر انتظارات فرزندان از والدین (مورد مطالعه: نوجوانان استان خراسان جنوبی) انجام شده است. مبانی نظری پژوهش با استفاده از رهیافت جامعهشناسی و روانشناسی اجتماعی و با تأکید بر نظریههای ...
-
میزان توجه به مؤلفههای تربیت اقتصادی در برنامهدرسی دوره متوسطه اول با روش آنتروپی شانون
(وزارت آموزش و پرورش, 2024-09-01)هدف پژوهش حاضر بررسی میزان توجه به مؤلفههای تربیت اقتصادی در برنامهدرسی دوره متوسطه اول است که به روش تحلیل محتوای کمی و با استفاده از تکنیک آنتروپی شانون انجام شده است. جامعه آماری مورد مطالعه کتابهای دوره متوسطه ...
-
آمادهسازی دانشآموزان برای آینده: بررسی مؤلفههای آمادگی شغلی در کتابهای درسی شیمی سال آخر دوره متوسطه ایران، ترکیه و مالزی
(وزارت آموزش و پرورش, 2025-02-01)در پژوهش حاضر به بررسی محتوای کتابهای درسی شیمی سال آخر دوره متوسطه دوم کشورهای ایران، ترکیه و مالزی از نظر توجه به مؤلفههای آمادگی شغلی پرداخته شده است. روش پژوهش کاربردی-توصیفی از نوع تحلیل محتواست. جامعه آماری کتابهای ...
-
ارائه مدل ساختاری کمک طلبی بر اساس خودتعیین گری و شکفتگی با میانجیگری درگیری تحصیلی دانش آموزان
(وزارت آموزش و پرورش, 2025-02-01)پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطۀ کمکطلبی با خودتعیینگری و شکفتگی با میانجیگری درگیری تحصیلی، به روش همبستگی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه مدارس دولتی شهر تهران در سال تحصیلی 99-1398 ...
-
ارزشیابی کیفیت برنامههای آموزش تلویزیونی در ارائه دروس ریاضیات و علوم تجربی پایه پنجم ابتدایی در شرایط کووید-19
(وزارت آموزش و پرورش, 2025-02-01)پژوهش حاضر با هدف ارزشیابی کیفیت برنامههای آموزش تلویزیونی دروس ریاضیات و علوم تجربی پایه پنجم ابتدایی در نیمسال اول سال تحصیلی 1400-1399 انجام گرفته و نوع پژوهش ارزشیابانه است. جامعه آماری، همه جلسات تدریس تلویزیونی دروس ...
-
ارائۀ الگوی تربیت شهروندی اسلامی مبتنی بر مطالعات نظری به روش فراترکیب
(وزارت آموزش و پرورش, 2025-02-01)هدف این پژوهش، ارائۀ الگوی تربیت شهروندی اسلامی از طریق سازماندهی، تلخیص و ارزشیابی متون و دادههای مطالعات انجام شده و احصای پیام مشترک اصلی و پنهان پژوهشهای انجامشده در حوزۀ تربیت شهروندی اسلامی بهمنظور کاربردی کردن ...
-
تحلیل موقعیتی برنامه درسی اجراشدۀ آموزش ریاضی به صورت مجازی از دیدگاه دانشجو-معلمان دورۀ کارشناسی رشته علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان
(وزارت آموزش و پرورش, 2025-02-01)هدف از این پژوهش بررسی برنامه درسی اجراشدۀ آموزش ریاضی در دوره کرونا از دیدگاه دانشجو-معلمان دورۀ کارشناسی رشته علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان بود. این پژوهش با رویکرد کیفی و روش تحلیل موقعیتی درسال تحصیلی 1401-1400 انجام ...
-
شناسایی مهمترین مسائل آموزشی معلمان و کاوش راهکارهایی برای آنها در اجرای برنامههای درسی دورۀ ابتدایی
(وزارت آموزش و پرورش, 2025-02-01)پژوهش حاضر در پی شناسایی مهمترین مسائل آموزشی معلمان دورۀ ابتدایی در کلاسهای تکپایه و یافتن راهکارهایی برای کاهش آنها در اجرای برنامههای درسی بوده است. به این منظور طی دو مرحله با روش پژوهش پیمایشی و از طریق پرسشنامه ...
-
بررسی تطبیقی مؤلفه های برنامه درسی تعالی حرفه ای مدرسان تربیت معلم فنلاند، سنگاپور و ایران: نقاط اشتراک و تمایز
(وزارت آموزش و پرورش, 2025-02-01)مدرسان خبره نقش اساسی در کیفیت بخشیدن به فرایند تربیت معلم دارند و توجه به بازاندیشی و تدوین برنامههای درسی تعالی حرفهای مدرسان امری ضروری است. بهرهگیری از شیوه پژوهش تطبیقی برای دسترسی به تجارب آموزشی کشورهای پیشرو ...
-
شناسایی و اولویتبندی ابعاد و مؤلفه های برنامه درسی لایه ای مبتنی بر روش دلفی فازی و فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP)
(وزارت آموزش و پرورش, 2025-02-01)این پژوهش به منظور شناسایی و اولویتبندی ابعاد و مؤلفههای الگوی برنامهدرسی لایهای برمبنای روش دلفی فازی و فرایند تحلیل سلسلهمراتبی انجام شده است. برای این هدف از شیوه دلفی فازی استفاده شده که یکی از روشهای مؤثر دستیابی ...
-
بررسی و شناسایی اهداف و ضرورت یادگیری آمیخته در کلاسهای چندپایه دوره ابتدایی
(وزارت آموزش و پرورش, 2025-02-01)پژوهش حاضر با هدف شناسایی اهداف و ضرورت یادگیری آمیخته در کلاسهای چندپایه دوره ابتدایی انجام شده است. این پژوهش با روش تحلیل محتوای کیفی انجام گرفت. نمونه مورد مطالعه 15 نفر از متخصصان حوزۀ یادگیری، کارشناسان فناوری و ...
-
طراحی و تدوین مدل اجرای مطلوب جشنواره الگوهای برتر تدریس درس تربیت بدنی با رویکرد نظریه داده بنیاد
(وزارت آموزش و پرورش, 2025-02-01)یکی از سازوکارهای کیفیتبخشی و تقویت درس تربیت بدنی در مدارس اجرای جشنواره الگوهای برتر تدریس است. ﻫﺪف پژوهش ﺣﺎﺿﺮ طراحی و تدوین مدل اجرای مطلوب جشنواره الگوهای برتر تدریس درس تربیت بدنی و ارائه راهکارهایی برای بهبود اجرای ...
-
تأثیر به کارگیری تفکر طراحی در برنامه درسی کار و فناوری روی عادتهای ذهنی دانش آموزان
(وزارت آموزش و پرورش, 2025-02-01)پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش برنامه درسی کار و فناوری با تأکید بر رویکرد تفکر طراحی بر عادتهای ذهنی دانشآموزان انجام شده است. روش پژوهش شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری ...
-
طراحی و اعتبارسنجی الگوی برنامه درسی علوم تجربی بر مبنای نظریه کنشگر- شبکه در محیط یادگیری شبکه در دوره متوسطه اول
(وزارت آموزش و پرورش, 2025-02-01)هدف از پژوهش حاضر طراحی و اعتبارسنجی الگوی برنامه درسی علوم تجربی دوره متوسطه اول بر مبنای نظریه کنشگر – شبکه در محیط یادگیری مبتنی بر شبکه بوده است. برای انجام دادن این پژوهش روش تحقیق آمیخته اکتشافی بهکار رفته است. ...
-
واکاوی تجارب روانی- اجتماعی دانش آموزان کنکوری در قرنطینه خانگی بیماری کووید-19
(وزارت آموزش و پرورش, 2024-06-01)هدف پژوهش حاضر، واکاوی تجارب روانی- اجتماعی دانشآموزان کنکوری در قرنطینه خانگی به دلیل شیوع ویروس کرونا بوده است. پژوهش حاضر کیفی و از نوع پدیدارشناسی بود. جامعه آماری شامل دانشآموزان سال دوازدهم شهرستان سبزوار در سال ...
-
اثر خودافشایی استادان بر کسب دانش دانشجو- معلمان در فضای آموزش الکترونیک؛ نقش حضور اجتماعی و رابطه رضایت بخش استاد- دانشجومعلم
(وزارت آموزش و پرورش, 2024-06-01)هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر خودافشایی بر کسب دانش دانشجویان با تأکید بر نقش حضور اجتماعی و رابطه رضایتبخش استاد- دانشجو در میان دانشجو- معلمان با ارائه الگویی پیشنهادی بود. روش پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و بر حسب روش ...
-
شناسایی ابعاد و مؤلفههای برنامه درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی براساس رویکرد تعلیم و تربیت مثبت
(وزارت آموزش و پرورش, 2024-06-01)پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد و مؤلفههای برنامه درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی براساس رویکرد تعلیم و تربیت مثبت انجام یافته است. روش پژوهش، کاربردی توصیفی از نوع سنتزپژوهی و تحلیل محتوای اسنادی است. منابع مورد تحلیل ...
-
اثربخشی روش تدریس جیگساو بر خودپنداره تحصیلی و نگرش نسبت به مدرسه در میان دانش آموزان دوره متوسطه اول
(وزارت آموزش و پرورش, 2024-06-01)پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر روش تدریس مشارکتی از نوع جیگساو بر خودپنداره تحصیلی و نگرش نسبت به مدرسه در درس علوم تجریی در میان دانشآموزان دوره متوسطه اول انجام شده است. روش تحقیق نیمه آزمایشی و از نوع طرح پیشآزمون-پسآزمون ...



