• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت
    • دوره 40, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت
    • دوره 40, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تأثیر به کارگیری تفکر طراحی در برنامه درسی کار و فناوری روی عادتهای ذهنی دانش آموزان

    (ندگان)پدیدآور
    ابوالحسنی, زهرادهقانی, مرضیهجوادی پور, محمدصالحی, کیوانمحمدحسنی, نسرین
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش برنامه درسی کار و فناوری با تأکید بر رویکرد تفکر طراحی بر عادتهای ذهنی دانش‌­آموزان انجام شده است. روش پژوهش شبه‌­آزمایشی با طرح پیش‌­آزمون ـ پس‌­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را همه دانش‌­آموزان دختر شهرستان بهارستان در سال تحصیلی 1400-1399 تشکیل داده‌­اند. نمونه‌­گیری به شیوه در دسترس به شکل گروههای طبیعی به تعداد 120 دانش‌­آموز از 6 کلاس بوده است. دو کلاس پایه هفتم، دو کلاس پایه هشتم و دو کلاس پایه نهم در دو گروه آزمایش و کنترل هرکلاس 20 دانش‌­آموز قرارگرفتند. داده‌ها از طریق پرسشنامه عادتهای ذهنی کاستا و کالیک (2000) گردآوری شده و پایایی آن با آلفای کرونباخ محاسبه و با درصد 0/85 مورد تأیید قرار گرفته است. دوره آموزش مبتنی بر تفکر طراحی 12 جلسۀ 35 دقیقه‌­ای روی گروه آزمایش اجرا شده است. داده‌­ها با آزمون تحلیل کوواریانس بررسی شده است و یافته‌­ها نشان می­‌دهند که آموزش مبتنی بر تفکر طراحی بر افزایش عادتهای ذهنی مؤثر است. به طورکلی به‌­کارگیری ظرفیت تفکر طراحی در آموزش کار و فناوری، می­‌تواند در میان دانش‌­آموزان زمینۀ مطلوبی را برای شکل­‌گیری و تقویت توانایی ایجاد عادات ذهنی مثبت همانند حل مسئله و تفکر خلاق، تفکر انتقادی، فراشناخت، یادگیری مادام‌­العمر، انعطاف­‌پذیری در رفتار وتفکر، همدلی و درک متقابل فراهم کند.
    کلید واژگان
    تفکر طراحی
    عادتهای ذهنی
    کار و فناوری
    تخصصي

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2025-02-01
    1403-11-13
    ناشر
    وزارت آموزش و پرورش

    شاپا
    1017-4133
    URI
    http://qjoe.ir/article-1-3186-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1123092

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب