• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت
    • دوره 39, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت
    • دوره 39, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مطالعه تطبیقی آموزش محیط زیست در کتابهای درسی علوم پایه کشورهای ایران، هند، استرالیا و ایالات متحده آمریکا

    (ندگان)پدیدآور
    حذرخانی, حسنپرک, فاطمه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    386.8کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    این پژوهش، آموزش محیط‌‌­زیست را در کتابهای علوم ­تجربی، شیمی و محیط‌­‌زیست ایران و کتابهای علوم تجربی و شیمی کشورهای آمریکا، استرالیا و هند مورد بررسی تطبیقی قرار داده است. جامعه آماری پژوهش شامل کتابهای درسی این چهار کشور بوده است. از میان روشهای مطالعه تطبیقی، روش جرج بردی به­‌کار رفته است. منبع گردآوری اطلاعات، کتابها و برنامه­‌های درسی کشورهای یاد شده بوده است که از طریق شبکه اینترنت و منابع کتابخانه‌­ای به‌­دست آمدند. سپس محتوا در نمون­‌برگهای متعدد به‌­تفکیک عناصر برنامه­‌درسی و براساس مؤلفه‌­های اصلی محیط­‌زیست توصیف شده، زیرمؤلفه‌­ها دسته­‌بندی و محتواهای مرتبط با آنها در همه قالبهای آموزشی استخراج و بررسی شده است. نتایج این پژوهش نشان داد که هر چند در کتابهای درسی ایران، از نظر موضوعی به بیشتر مؤلفه‌­های آموزش محیط­‌زیست پرداخته شده، اما محتوای آنها کمتر کاربردی است. همچنین بر اساس یافته‌­های پژوهش محتوای محیط‌­زیستی ارائه شده در کتابهای درسی ایران به­‌طور کلی از نوع اطلاعات و خبررسانی است و کمتر در آنها به تفکر نقاد، تجزیه و تحلیل و بررسی چندجانبه موضوعات محیط‌­زیست پرداخته شده است. بنابراین پیشنهاد می­شود محتوای محیط‌­‌زیست برنامه­‌درسی ایران، ضمن توجه بیشتر به موضوعات کاربردی محیط­‌زیستی، به تفکر نقاد، مهارت حل مسئله، بررسی نمونه­‌های موردی، واقعی و بومی و تجزیه و تحلیل چندبعدی رویدادهای محیط‌­زیستی نیز بپردازد و از این منظر اصلاح و غنی‌­سازی شود.
    کلید واژگان
    بررسی تطبیقی
    روش جرج بردی
    آموزش محیط زیست
    برنامه درسی علوم
    شیمی و محیط زیست
    تخصصي

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2023-06-01
    1402-03-11
    ناشر
    وزارت آموزش و پرورش

    شاپا
    1017-4133
    URI
    http://qjoe.ir/article-1-3148-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/997601

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب