• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت
    • دوره 38, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت
    • دوره 38, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مقایسه اثربخشی برنامه مشاوره انگیزشی نظام‌مند گروهی و آموزش مهارتهای فراشناخت بر اضطراب امتحان و سازگاری تحصیلی دختران دانش آموز دوره متوسطه اول

    (ندگان)پدیدآور
    درویش, عصمتشریفی, حسن پاشاشهریاری احمدی, منصوره
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    417.4کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پژوهش حاضر به‌­منظور بررسی و مقایسه اثربخشی برنامه مشاوره انگیزشی نظام‌­مند گروهی و آموزش مهارتهای فراشناخت بر کاهش اضطراب امتحان و بهبود سازگاری تحصیلی دختران دانش‌­آموز دورۀ متوسطه اول شهر تهران انجام شده است. به‌­همین منظور 36 نفر از دانش‌­آموزان دختر دورۀ متوسطه اول منطقه 12 آموزش وپرورش شهر تهران در سال تحصیلی 98-1397 به‌­روش نمونه­‌گیری تصادفی چندمرحله­‌ای انتخاب شدند. روش پژوهش آزمایشی و بر اساس طرح پیش‌­آزمون-پس‌­آزمون با گروه کنترل بسط‌­یافته و جایگزینی تصادفی بود. شرکت­‌کنندگان ابزار آزمون را با عنوانهای پرسشنامه اضطراب امتحان ساراسون(1980) و پرســشنامه سازگاری تحصیلی(1989) در مرحله پیش­‌آزمون تکمیل کردند. برنامه مشاوره انگیزشی نظام­مند گروهی و آموزش مهارتهای فراشناخت طی ده جلسه 1/5 ساعته در مورد گروههای آزمایش به­ اجرا درآمد، در حالی که گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. پس از دوره‌­های آموزش مرحله پس­‌آزمون در هر سه گروه اجرا شد. برای تحلیل داده‌­ها از تحلیل واریانس با اندازه‌گیریهای مکرر استفاده شد. یافته‌­ها نشان دادند که هر دو روش مداخله سبب کاهش اضطراب امتحان و بهبود سازگاری تحصیلی دانش‌­آموزان شده است و تفاوت میان گروههای آزمایشی با گروه کنترل برای هر دو متغیر در سطح 0/01 معنادار است. به این معنا که هر دو روش مشاوره انگیزشی نظام­مند و مهارتهای فراشناخت سبب کاهش اضطراب امتحان و افزایش سازگاری تحصیلی  شده‌­اند. میان میزان اثربخشی گروههای آزمایشی تفاوت معنادار مشاهده نشد(0/01  
    کلید واژگان
    اضطراب امتحان
    سازگاری تحصیلی
    مشاوره انگیزشی نظام مند
    مهارتهای فراشناخت
    تخصصي

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2023-02-01
    1401-11-12
    ناشر
    وزارت آموزش و پرورش

    شاپا
    1017-4133
    URI
    http://qjoe.ir/article-1-1900-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/939016

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب