• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت
    • دوره 37, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت
    • دوره 37, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اثربخشی آموزش راهبرد‌های تنظیم هیجان بر پرخاشگری و مؤلفه‌های عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه

    (ندگان)پدیدآور
    فانی, شیرینحسینی نسب, سید داودپناه علی, امیر
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    466.3کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
     هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش راهبرد‌های تنظیم هیجان بر پرخاشگری و مؤلفه­های عملکرد تحصیلی فام و تیلور(خودکارآمدی، تأثیرات هیجانی، برنامه­ریزی، انگیزش و فقدان کنترل پیامد) دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه بوده است. با بهره‌­گیری از روش نمونه­‌گیری در دسترس، تعداد ۲۰۰ دانش آموز انتخاب شدند. با پیش‌­آزمون پرسشنامه پرخاشگری باس و پری(۱۹۹۲) و عملکرد تحصیلی فام و تیلور(۱۹۹۹) و بر اساس آزمون غربالگری ۳۰ نفر از دانش آموزانی که دارای بالاترین نمره  پرخاشگری و عملکرد تحصیلی ضعیفی بودند به عنوان نمونه انتخاب شدند،  سپس  به روش تصادفی در دو گروه، یک گروه آزمایش (۱۵ دانش آموز) و یک گروه کنترل (۱۵ دانش آموز) جایگزین شدند و بسته آموزش تنظیم هیجان گراس فقط برای گروه آزمایش اجرا شد. سپس پس‌­آزمون پرسشنامه پرخاشگری و عملکرد تحصیلی از هر دو گروه گرفته­ شد. داده‌­ها به روش تحلیل کوواریانس یک راهه و کوواریانس چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان دادند که مداخله آموزشی راهبردهای تنظیم هیجان احتمالاً سبب کاهش میانگین پرخاشگری و مؤلفه­‌های آن در گروه آزمایشی شد و در گروه آزمایش میانگین مؤلفه­‌های عملکرد تحصیلی (خودکارآمدی، برنامه‌­ریزی و انگیزش) نیز افزایش و در مقابل میانگین تأثیرات هیجانی و فقدان کنترل پیامد کاهش یافت. این تغییرات در سطح 0/001 > p معنادار بودند. مطالعه حاضر در حالت کلی نشان داد که برنامه آموزشی راهبردهای تنظیم هیجان بر بهبود هیجانات دانش آموزان از جمله پرخاشگری و نیز عملکرد تحصیلی آنها احتمالاً مؤثر است.
    کلید واژگان
    عملکرد تحصیلی
    پرخاشگری
    راهبردهای تنظیم هیجان
    تخصصي

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2021-12-01
    1400-09-10
    ناشر
    وزارت آموزش و پرورش

    شاپا
    1017-4133
    URI
    http://qjoe.ir/article-1-1776-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/862650

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب