اثربخشی آموزش راهبردهای تنظیم هیجان بر پرخاشگری و مؤلفههای عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه
(ندگان)پدیدآور
فانی, شیرینحسینی نسب, سید داودپناه علی, امیرنوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش راهبردهای تنظیم هیجان بر پرخاشگری و مؤلفههای عملکرد تحصیلی فام و تیلور(خودکارآمدی، تأثیرات هیجانی، برنامهریزی، انگیزش و فقدان کنترل پیامد) دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه بوده است. با بهرهگیری از روش نمونهگیری در دسترس، تعداد ۲۰۰ دانش آموز انتخاب شدند. با پیشآزمون پرسشنامه پرخاشگری باس و پری(۱۹۹۲) و عملکرد تحصیلی فام و تیلور(۱۹۹۹) و بر اساس آزمون غربالگری ۳۰ نفر از دانش آموزانی که دارای بالاترین نمره پرخاشگری و عملکرد تحصیلی ضعیفی بودند به عنوان نمونه انتخاب شدند، سپس به روش تصادفی در دو گروه، یک گروه آزمایش (۱۵ دانش آموز) و یک گروه کنترل (۱۵ دانش آموز) جایگزین شدند و بسته آموزش تنظیم هیجان گراس فقط برای گروه آزمایش اجرا شد. سپس پسآزمون پرسشنامه پرخاشگری و عملکرد تحصیلی از هر دو گروه گرفته شد. دادهها به روش تحلیل کوواریانس یک راهه و کوواریانس چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان دادند که مداخله آموزشی راهبردهای تنظیم هیجان احتمالاً سبب کاهش میانگین پرخاشگری و مؤلفههای آن در گروه آزمایشی شد و در گروه آزمایش میانگین مؤلفههای عملکرد تحصیلی (خودکارآمدی، برنامهریزی و انگیزش) نیز افزایش و در مقابل میانگین تأثیرات هیجانی و فقدان کنترل پیامد کاهش یافت. این تغییرات در سطح 0/001 > p معنادار بودند. مطالعه حاضر در حالت کلی نشان داد که برنامه آموزشی راهبردهای تنظیم هیجان بر بهبود هیجانات دانش آموزان از جمله پرخاشگری و نیز عملکرد تحصیلی آنها احتمالاً مؤثر است.
کلید واژگان
عملکرد تحصیلیپرخاشگری
راهبردهای تنظیم هیجان
تخصصي
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2021-12-011400-09-10




