طراحی مدل تبلیغات الکترونیکی کسبوکارهای نوظهور با رویکرد دادهبنیاد و مقایسه وضعیت موجود و مطلوب
(ندگان)پدیدآور
نظری منتظر, مریمنمامیان, فرشیدحسنی, سید رضاقنبری, مهردادنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از پژوهش حاضر طراحی مدل تبلیغات الکترونیکی کسبوکارهای نوظهور با رویکرد دادهبنیاد و مقایسه وضعیت موجود و مطلوب میباشد. پژوهش حاضر ازلحاظ هدف کاربردی، ازنظر شیوة گردآوری دادهها توصیفی- پیمایشی بود. در بخش اول (کیفی) برای انجام مصاحبة میدانی، جامعة آماری پژوهش، خبرگان و کارشناسان فروشگاههای اینترنتی شهر تهران بودند که این افراد، بهصورت هدفمند و گلولهبرفی برای مصاحبههای کیفی در موضوع پژوهش انتخاب گردیدند (15 مصاحبه با 15 نفر و تا حد اشباع نظری ادامه یافت). در بخش دوم (کمی) بعد از گردآوری اطلاعات حاصل از پژوهش کیفی، اقدام به ساخت پرسشنامه نموده و این پرسشنامه (32 گویه و در قالب هفت مؤلفه، ویژگیهای فردی مخاطبان، زیرساختها، ویژگیهای تبلیغ، کانالهای تبلیغ، سرانه استفاده از نت، شناخت و اعتبار برند و ایجاد ارزش به مشتری) و پرسشنامه هفت گویهای مقایسه وضعیت موجود و مطلوب، در بین مشتریان فروشگاه اینترنتی دیجی کالا بهصورت آنلاین توزیع گردید (384 نفر). از آزمون تی زوجی بهمنظور مقایسه وضعیت موجود و وضعیت مطلوب نیز استفاده گردید. نتایج نشان داد که هر یک از شاخصهای ویژگیهای تبلیغ، زیرساختها، ویژگیهای فردی مخاطبان، کانالهای تبلیغ، شناخت و اعتبار برند، سرانه استفاده از نت و ایجاد ارزش به مشتری به ترتیب از عوامل مدل تبلیغات الکترونیکی کسبوکارهای نوظهور میباشد. همچنین تفاوت معنیداری بین میانگین وضعیت موجود و میانگین وضعیت مطلوب در هر یک از شاخصهای شناساییشده در خصوص عوامل مؤثر بر تبلیغات الکترونیکی وجود دارد (05/0 ≥ Sig)؛ بنابراین فروشگاه اینترنتی دیجیکالا باید تدابیری جهت رفع فاصله وضعیت موجود و مطلوب عوامل مؤثر بر تبلیغات الکترونیکی خود اتخاذ نماید.
کلید واژگان
وضعیت موجودوضعیت مطلوب
دیجیکالا
فروشگاه اینترنتی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2021-05-221400-03-01
ناشر
انجمن ترویج علم ایرانسازمان پدید آورنده
گروه مدیریت بازرگانی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایرانگروه مدیریت بازرگانی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
گروه مدیریت بازرگانی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
گروه حسابداری، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران




