نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorخلجی, مریمfa_IR
dc.contributor.authorطهماسبی بروجنی, شهزادfa_IR
dc.date.accessioned1400-04-13T09:32:57Zfa_IR
dc.date.accessioned2021-07-04T09:32:57Z
dc.date.available1400-04-13T09:32:57Zfa_IR
dc.date.available2021-07-04T09:32:57Z
dc.date.issued2021-05-22en_US
dc.date.issued1400-03-01fa_IR
dc.date.submitted2016-10-08en_US
dc.date.submitted1395-07-17fa_IR
dc.identifier.citationخلجی, مریم, طهماسبی بروجنی, شهزاد. (1400). تأثیر خستگی پیرامونی و مرکزی بر خطای ادراک عمق. نشریه رشد و یادگیری حرکتی, 13(1), 15-24. doi: 10.22059/jmlm.2021.216666.1151fa_IR
dc.identifier.issn9333-2008
dc.identifier.issn2676-4547
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22059/jmlm.2021.216666.1151
dc.identifier.urihttps://jmlm.ut.ac.ir/article_82122.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/834823
dc.description.abstractتحقیق حاضر با هدف بررسی تأثیر خستگی پیرامونی و مرکزی بر خطای ادراک عمق دانش‌آموزان صورت گرفت. جامعهَ آماری دانش‌آموزان شهرستان خدابنده بود که از بین آنها 42 نفر به‌صورت نمونه‌گیری در دسترس با میانگین سنی 49/0± 88/16سال انتخاب شدند. از همۀ آزمودنی‌ها پیش‌آزمون ادراک عمق گرفته شد. سپس به گروه مداخله و گروه کنترل تقسیم شدند. برای ایجاد خستگی پیرامونی (جسمی) به گروه اول فعالیت آمادگی جسمانی و به گروه دوم برای ایجاد خستگی مرکزی (ذهنی) فعالیت ذهنی داده شد. گروه سوم هیچ فعالیتی در طول دورة مداخله انجام نمی‌دادند. بعد از اعمال مداخلۀ خستگی پس‌آزمون ادراک عمق گرفته شد. نتایج تحلیل واریانس یکطرفه تفاوت معناداری را بین پیش‌آزمون سه گروه نشان نداد، اما تفاوت معنا‌داری در پس‌آزمون بین گروه‌ها مشاهده شد. با بررسی نتایج آزمون تعقیبی LSD مشخص شد که خستگی مرکزی نسبت به خستگی پیرامونی و عدم مداخله (گروه کنترل) خطای ادراک عمق آزمودنی‌ها را افزایش داده است. اما بین خطای ادراک عمق بین گروه خستگی پیرامونی و کنترل تفاوت معنا‌داری مشاهده نشد. نتایج آزمون تی همبسته حاکی از افزایش خطاهای ادراک عمق ناشی از هر دو نوع خستگی و عدم تغییر در گروه کنترل بود. در مجموع می‌توان نتیجه گرفت که خستگی مرکزی در مقایسه با خطای پیرامونی نقش مؤثری در افزایش خطای ادراک عمق دانش‌آموزان داشت، بنابراین به مربیان پیشنهاد می‌شود شرایط مناسبی را که موجب کاهش خستگی مرکزی می‌شود، اتخاذ کنند.fa_IR
dc.format.extent289
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهرانfa_IR
dc.relation.ispartofنشریه رشد و یادگیری حرکتیfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Motor Learning and Movementen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22059/jmlm.2021.216666.1151
dc.subjectادراک عمقfa_IR
dc.subjectخستگی پیرامونیfa_IR
dc.subjectخستگی جسمیfa_IR
dc.subjectخستگی ذهنیfa_IR
dc.subjectخستگی مرکزیfa_IR
dc.titleتأثیر خستگی پیرامونی و مرکزی بر خطای ادراک عمقfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد، یادگیری و کنترل حرکتی، دانشکدة تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار، گروه رفتار حرکتی و روان‌شناسی ورزشی، دانشکدة تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume13
dc.citation.issue1
dc.citation.spage15
dc.citation.epage24
nlai.contributor.orcid0000-0002-0875-3993


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد