• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه رشد و یادگیری حرکتی
    • دوره 13, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه رشد و یادگیری حرکتی
    • دوره 13, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تأثیر خستگی پیرامونی و مرکزی بر خطای ادراک عمق

    (ندگان)پدیدآور
    خلجی, مریمطهماسبی بروجنی, شهزاد
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    290.0کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    تحقیق حاضر با هدف بررسی تأثیر خستگی پیرامونی و مرکزی بر خطای ادراک عمق دانش‌آموزان صورت گرفت. جامعهَ آماری دانش‌آموزان شهرستان خدابنده بود که از بین آنها 42 نفر به‌صورت نمونه‌گیری در دسترس با میانگین سنی 49/0± 88/16سال انتخاب شدند. از همۀ آزمودنی‌ها پیش‌آزمون ادراک عمق گرفته شد. سپس به گروه مداخله و گروه کنترل تقسیم شدند. برای ایجاد خستگی پیرامونی (جسمی) به گروه اول فعالیت آمادگی جسمانی و به گروه دوم برای ایجاد خستگی مرکزی (ذهنی) فعالیت ذهنی داده شد. گروه سوم هیچ فعالیتی در طول دورة مداخله انجام نمی‌دادند. بعد از اعمال مداخلۀ خستگی پس‌آزمون ادراک عمق گرفته شد. نتایج تحلیل واریانس یکطرفه تفاوت معناداری را بین پیش‌آزمون سه گروه نشان نداد، اما تفاوت معنا‌داری در پس‌آزمون بین گروه‌ها مشاهده شد. با بررسی نتایج آزمون تعقیبی LSD مشخص شد که خستگی مرکزی نسبت به خستگی پیرامونی و عدم مداخله (گروه کنترل) خطای ادراک عمق آزمودنی‌ها را افزایش داده است. اما بین خطای ادراک عمق بین گروه خستگی پیرامونی و کنترل تفاوت معنا‌داری مشاهده نشد. نتایج آزمون تی همبسته حاکی از افزایش خطاهای ادراک عمق ناشی از هر دو نوع خستگی و عدم تغییر در گروه کنترل بود. در مجموع می‌توان نتیجه گرفت که خستگی مرکزی در مقایسه با خطای پیرامونی نقش مؤثری در افزایش خطای ادراک عمق دانش‌آموزان داشت، بنابراین به مربیان پیشنهاد می‌شود شرایط مناسبی را که موجب کاهش خستگی مرکزی می‌شود، اتخاذ کنند.
    کلید واژگان
    ادراک عمق
    خستگی پیرامونی
    خستگی جسمی
    خستگی ذهنی
    خستگی مرکزی

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2021-05-22
    1400-03-01
    ناشر
    دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران
    سازمان پدید آورنده
    کارشناس ارشد، یادگیری و کنترل حرکتی، دانشکدة تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران، ایران
    دانشیار، گروه رفتار حرکتی و روان‌شناسی ورزشی، دانشکدة تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران، ایران

    شاپا
    9333-2008
    2676-4547
    URI
    https://dx.doi.org/10.22059/jmlm.2021.216666.1151
    https://jmlm.ut.ac.ir/article_82122.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/834823

    Related items

    Showing items related by title, author, creator and subject.

    • پایایی و روایی نسخه فارسی پرسشنامه بازیابی خستگی/خستگی مفرط شغلی (OFER-15) در جمعیت کاری ایران 

      جوادپور, فوزیه؛ کشاورزی, ساره؛ چوبینه, علیرضا؛ آقابیگی, ماندانا (دانشگاه علوم پزشکی ایران, 2014-12-01)
      زمینه و هدف: خستگی شغلی به دلیل داشتن پیامدهای منفی بر ایمنی، بهره وری و سلامت عمومی کارکنان مورد توجه قرار گرفته است. هدف از انجام این مطالعه، سنجش روایی و پایایی نسخه فارسی پرسشنامه بازیابی خستگی/خستگی مفرط شغلی (OFER-15) ...

    • بررسی پایایی زمانی پارامترهای گشتاور و درک فردی از خستگی عضلانی 

      قاسمی, کبری؛ جعفری, حسن؛ جمشیدی, علی اشرف (2010-07-01)
      مقدمه: از جمله مشکلاتی که فرد ورزشکار در هنگام انجام تمرینات ورزشی و بیمار در هنگام انجام تمرینات درمانی با آن مکرراً مواجه است، مسأله خستگی عضلانی است. بدیهی است که بروز پدیده خستگی دقت عملکرد افراد را متأثر ساخثه و دامنه ...

    • ارائه مدل آماری بر مبنای زنجیره مارکوف برای پیش‌بینی عمر خستگی در اتصالات دولبه کامپوزیتی چسبی 

      صالحی, ابراهیم؛ اکبرزاده, پوریا؛ کاظمیان, امیر حسین (دانشگاه صنعتی شاهرودShahrood University of Technology, 2022-09-23)
      مدل زنجیره مارکوف یکی از مدل‌های آماری- احتمالاتی است که با استفاده از نتایج تجربی در سیکل‌های اولیه می‌تواند وضعیت خرابی نمونه‌ها را در سیکل‌های بالاتر پیش‌بینی کند. بنابراین می‌تواند به صورت لحظه‌ای برای کنترل خرابی خستگی ...

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب