| dc.contributor.author | سلطانی, عباس | fa_IR |
| dc.contributor.author | آزادی, شهرام | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1400-02-17T18:31:30Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2021-05-07T18:31:32Z | |
| dc.date.available | 1400-02-17T18:31:30Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2021-05-07T18:31:32Z | |
| dc.date.issued | 2021-08-23 | en_US |
| dc.date.issued | 1400-06-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2020-05-16 | en_US |
| dc.date.submitted | 1399-02-27 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | سلطانی, عباس, آزادی, شهرام. (1400). ترکیب سیستمهای ترمز فعال و تعلیق نیمهفعال جهت بهبود پایداری چرخشی و غلتشی خودرو. مهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر), 53(6), 8-8. doi: 10.22060/mej.2020.18448.6817 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2008-6032 | |
| dc.identifier.issn | 2476-3446 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22060/mej.2020.18448.6817 | |
| dc.identifier.uri | https://mej.aut.ac.ir/article_4214.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/801285 | |
| dc.description.abstract | این مقاله، ترکیبی از سیستمهای فعال شاسی جهت بهبود پایداری چرخشی و غلتشی خودرو با استفاده از سیستمهای ترمز فعال و تعلیق نیمهفعال را ارائه می-کند. سیستم ترمز فعال طراحیشده بر اساس کنترل مود لغزشی، میتواند احتمال واژگونی خودرو را با کاهش سرعت طولی و شتاب جانبی کاهش دهد. همچنین، یک سیستم تعلیق نیمهفعال به روش کنترل فازی جهت بهبود پایداری غلتشی طراحی شده که اثر شتاب جانبی را بر زاویه غلت و سرعت آن کاهش میدهد. نرخ انتقال بار جانبی، به عنوان معیار واژگونی انتخاب میشود که بر پایه زاویه غلت و شتابهای عرضی و غلتشی میباشد. یک مدل دینامیکی چندجسمی خودرو در محیط ADAMS/CAR ساخته میشود که شامل زیرسیستمهای مختلفی از جمله سیستمهای تعلیق عقب و جلو، ترمز و فرمان، مدل تایر و بدنه میباشد. ویژگیهای غیرخطی تایرها، بوشها، فنرها و میراگرها نیز در این مدل لحاظ شدهاند. بنابراین مدل، عملکرد دینامیکی خودرو را به طور دقیق بیان میکند. الگوریتم کنترلی تحت مانورهای زاویه پله فرمان و تعویض مسیر با استفاده از شبیهسازی مشترک نرمافزارهای ADAMS و MATLAB ارزیابی میشود. نتایج شبیهسازی نشان میدهد که سیستم طراحیشده با کنترلکنندههای ترکیبی در مقایسه با سیستمهای جداگانه ترمز فعال و تعلیق نیمهفعال به خوبی میتواند پایداری چرخشی و جلوگیری از واژگونی خودرو را بهبود بخشد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 2955 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه صنعتی امیر کبیر | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر) | fa_IR |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22060/mej.2020.18448.6817 | |
| dc.subject | کنترل | fa_IR |
| dc.subject | شاسی خودرو | fa_IR |
| dc.subject | پایداری چرخشی و غلتشی | fa_IR |
| dc.subject | شبیهسازی مشترک MATLAB و ADAMS | fa_IR |
| dc.subject | دینامیک خودرو | fa_IR |
| dc.subject | سامانه های کنترل خودرو | fa_IR |
| dc.title | ترکیب سیستمهای ترمز فعال و تعلیق نیمهفعال جهت بهبود پایداری چرخشی و غلتشی خودرو | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار، گروه مهندسی صنایع، مکانیک و هوافضا، مرکز آموزش عالی فنی و مهندسی بوئین زهرا، بوئین زهرا، ایران. | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایران. | fa_IR |
| dc.citation.volume | 53 | |
| dc.citation.issue | 6 | |
| dc.citation.spage | 8 | |
| dc.citation.epage | 8 | |