ترکیب سیستمهای ترمز فعال و تعلیق نیمهفعال جهت بهبود پایداری چرخشی و غلتشی خودرو
(ندگان)پدیدآور
سلطانی, عباسآزادی, شهرامنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این مقاله، ترکیبی از سیستمهای فعال شاسی جهت بهبود پایداری چرخشی و غلتشی خودرو با استفاده از سیستمهای ترمز فعال و تعلیق نیمهفعال را ارائه می-کند. سیستم ترمز فعال طراحیشده بر اساس کنترل مود لغزشی، میتواند احتمال واژگونی خودرو را با کاهش سرعت طولی و شتاب جانبی کاهش دهد. همچنین، یک سیستم تعلیق نیمهفعال به روش کنترل فازی جهت بهبود پایداری غلتشی طراحی شده که اثر شتاب جانبی را بر زاویه غلت و سرعت آن کاهش میدهد. نرخ انتقال بار جانبی، به عنوان معیار واژگونی انتخاب میشود که بر پایه زاویه غلت و شتابهای عرضی و غلتشی میباشد. یک مدل دینامیکی چندجسمی خودرو در محیط ADAMS/CAR ساخته میشود که شامل زیرسیستمهای مختلفی از جمله سیستمهای تعلیق عقب و جلو، ترمز و فرمان، مدل تایر و بدنه میباشد. ویژگیهای غیرخطی تایرها، بوشها، فنرها و میراگرها نیز در این مدل لحاظ شدهاند. بنابراین مدل، عملکرد دینامیکی خودرو را به طور دقیق بیان میکند. الگوریتم کنترلی تحت مانورهای زاویه پله فرمان و تعویض مسیر با استفاده از شبیهسازی مشترک نرمافزارهای ADAMS و MATLAB ارزیابی میشود. نتایج شبیهسازی نشان میدهد که سیستم طراحیشده با کنترلکنندههای ترکیبی در مقایسه با سیستمهای جداگانه ترمز فعال و تعلیق نیمهفعال به خوبی میتواند پایداری چرخشی و جلوگیری از واژگونی خودرو را بهبود بخشد.
کلید واژگان
کنترلشاسی خودرو
پایداری چرخشی و غلتشی
شبیهسازی مشترک MATLAB و ADAMS
دینامیک خودرو
سامانه های کنترل خودرو
شماره نشریه
6تاریخ نشر
2021-08-231400-06-01
ناشر
دانشگاه صنعتی امیر کبیرسازمان پدید آورنده
استادیار، گروه مهندسی صنایع، مکانیک و هوافضا، مرکز آموزش عالی فنی و مهندسی بوئین زهرا، بوئین زهرا، ایران.دانشیار، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایران.
شاپا
2008-60322476-3446




