طراحی و پیادهسازی کنترلکنندههای عصبی یادگیرنده عمیق در مقایسه با کنترلکنندههای کلاسیک در کاربرد ماشین خودران
(ندگان)پدیدآور
محمدی, عباسجمشیدی, کمالشهبازی, حامدرضایی, مهراننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در این مقاله کنترلکنندههای عصبی یادگیرنده عمیق در کاربرد ماشین خودران که یکی از معروفترین سیستمهای انسان در حلقه است بررسی شده است. این کنترلکننده مدرن با دو کنترلکننده معروف کلاسیک PID و MPCاز نظر پارامترهای کیفی وکمی مقایسه شده است. این پارامترها در حقیقت انعکاس دهنده چالش های زمان طراحی شامل وابستگی به مدل و پارامترهای طراحی؛ چالشهای زمان پیادهسازی شامل سهولت پیادهسازی و بار محاسباتی؛ و همچنین چالشها و پارامترهای مهم در زمان اجرای نهایی در کاربرد ماشین خودران شامل کارایی از نظر دقت، سرعت، هزینه یا تلاش کنترلی، استهلاک و انرژی هستند. در روش پیشنهادی این مقاله بستری فراهم آورده شده است که طراحان قادر باشند کنترلکنندههای مدرن و مرسوم را با یکدیگر مقایسه نمایند. در روش پیشنهادی از کنترلکننده عصبی یادگیرنده عمیق به صورت انتها به انتها که معماری آن متشکل از لایههای کانولوشن و لایههای تماما متصل است، به عنوان کنترلکننده مدرن استفاده شده است. این کنترلکننده در ابتدا از رانندگی انسان می آموزد سپس به عنوان کنترلکننده خودرو مورد استفاده قرار میگیرد. نتایج مقایسهها نشان میدهد عدم وابستگی این کنترلکننده به مدل سیستم کنترل شونده (ماشین خودران) و محیط و همچنین قابلیت یادگیری مهمترین مزیت آن است. از نقطه نظر پارامترهای مورد اهمیت در کنترل ماشین خودران در مقایسه با کنترلکنندههای PID و MPC کارائی قابل قبولی از خود به نمایش میگذارد.
کلید واژگان
سیستمهای فیزیکی-رایانشیسیستمهای انسان در حلقه
کنترلکننده یادگیرنده عمیق
کنترلکنندههای انتها-به-انتها
روشهای کنترل هوشمند و محاسبات نرم
سامانه های کنترل خودرو
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2021-06-221400-04-01
ناشر
دانشگاه صنعتی امیر کبیرسازمان پدید آورنده
گروه معماری کامپیوتر، دانشکده مهندسی کامپیوتر، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانگروه معماری کامپیوتر، دانشکده مهندسی کامپیوتر، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
اصفهان-فنی و مهندسی- مهندسی مکانیک
گروه معماری کامپیوتر، دانشکده مهندسی کامپیوتر، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
شاپا
2008-60322476-3446
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
کنترل هماهنگ ردیابی مسیر حرکت خودرو الکتریکی موتور در چرخ با پیادهسازی کنترل مقاوم و کنترل بهینه
قماشی, محمد امین؛ کاظمی, رضا (دانشگاه سمنان, 2025-03-21)هدف از این پژوهش توسعه یک سیستم الگوریتم یکپارچه جهت ردیابی مسیر حرکت خودرو در سناریوی تعویض خط دوگانه با شرایط بحرانی میباشد. سیستم کنترل پیشنهادی شامل دولایه میباشد. لایه اول وظیفه کنترل حرکت خودرو را بر عهده دارد و ...
-
مقایسه عملکرد کنترل کننده های سنتی و کنترل کننده های مبتنی بر مدل برای کنترل دمای یک راکتور پلیمریزاسیون تکباری
محمد شاهرخی؛ محمود پروازی نیا (دانشگاه صنعتی اصفهان, 1993-07-01)در این مقاله عملکرد کنترل کننده های مبتنی بر مدل با کنترل کننده سنتی PID به منظور کنترل دمای یک رآکتور پلیمریزاسیون تکباری از طریق مشابه سازی کامپیوتری مقایسه شده است. نتایج نشان می دهد که کنترل کننده های مبتنی بر مدل از ...
-
مدلسازی تلاطم سوخت در یک فضاپیما و کنترل آن بهوسیله روش کنترل فعال با استفاده از کنترل غیرخطی
نوابی, محمد؛ داوودی, علی (دانشگاه تربیت مدرس, 2019-09-01)تلاطم سوخت یکی از مهمترین عوامل در برهمخوردن وضعیت فضاپیما از حالت مطلوب در مانور مداری است. بنابراین کنترل این پدیده از اساسیترین مسائل در کنترل وضعیت به حساب میآید. دو نوع روش کنترلی فعال و غیرفعال برای کنترل تلاطم ...




