مدلسازی تلاطم سوخت در یک فضاپیما و کنترل آن بهوسیله روش کنترل فعال با استفاده از کنترل غیرخطی
(ندگان)پدیدآور
نوابی, محمدداوودی, علینوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
تلاطم سوخت یکی از مهمترین عوامل در برهمخوردن وضعیت فضاپیما از حالت مطلوب در مانور مداری است. بنابراین کنترل این پدیده از اساسیترین مسائل در کنترل وضعیت به حساب میآید. دو نوع روش کنترلی فعال و غیرفعال برای کنترل تلاطم وجود دارد که با توجه به جوابدهی بهتر کنترل فعال در کنترل همزمان تلاطم و وضعیت فضاپیما، اغلب از کنترل فعال استفاده میشود. برای این منظور در ابتدا باید دینامیک تلاطم را مدل کرد. در این مقاله، دینامیک تلاطم بهوسیله مدل چندآونگی توصیف شده و معادلات دینامیک ترکیبشده فضاپیما و تلاطم به دست آمده است. در مدل ارائهشده، آونگها بهطور آزادانه میتوانند در فضای سهبعدی حرکت کنند و این موضوع باعث میشود که مدل به واقعیت نزدیکتر باشد. معادلات دینامیک ترکیبشده فضاپیما و تلاطم، غیرخطی هستند، بنابراین برای کنترل وضعیت در حالت واقعیتر باید از روش کنترل غیرخطی استفاده کرد. در این مقاله برای این منظور ابتدا دو تابع نامزد لیاپانوف پیشنهاد شده است و پس از آن با استفاده از این توابع کنترلرها به دست آمدهاند. تأثیر کنترلرهای بهدستآمده بر وضعیت فضاپیما و آونگها با انجام یک شبیهسازی نشان داده شده است. نتایج شبیهسازی نشان از عملکرد مناسب کنترلرهای طراحیشده دارند، اگرچه تفاوت اندکی در پاسخگویی دو کنترلر نسبت به یکدیگر دیده میشود.
کلید واژگان
مدلسازی تلاطممدل سهبعدی
کنترل فعال
کنترل تلاطم
شماره نشریه
9تاریخ نشر
2019-09-011398-06-10
ناشر
دانشگاه تربیت مدرسسازمان پدید آورنده
دانشکده مهندسی فناوریهای نوین، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایراندانشکده مهندسی فناوریهای نوین، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
شاپا
1027-59402476-6909
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
کنترل هماهنگ ردیابی مسیر حرکت خودرو الکتریکی موتور در چرخ با پیادهسازی کنترل مقاوم و کنترل بهینه
قماشی, محمد امین؛ کاظمی, رضا (دانشگاه سمنان, 2025-03-21)هدف از این پژوهش توسعه یک سیستم الگوریتم یکپارچه جهت ردیابی مسیر حرکت خودرو در سناریوی تعویض خط دوگانه با شرایط بحرانی میباشد. سیستم کنترل پیشنهادی شامل دولایه میباشد. لایه اول وظیفه کنترل حرکت خودرو را بر عهده دارد و ...
-
مقایسه عملکرد کنترل کننده های سنتی و کنترل کننده های مبتنی بر مدل برای کنترل دمای یک راکتور پلیمریزاسیون تکباری
محمد شاهرخی؛ محمود پروازی نیا (دانشگاه صنعتی اصفهان, 1993-07-01)در این مقاله عملکرد کنترل کننده های مبتنی بر مدل با کنترل کننده سنتی PID به منظور کنترل دمای یک رآکتور پلیمریزاسیون تکباری از طریق مشابه سازی کامپیوتری مقایسه شده است. نتایج نشان می دهد که کنترل کننده های مبتنی بر مدل از ...
-
کنترل غیرمتمرکز فرکانس بار با استفاده از روش کنترل پسگام به عقب و فازی با دیدگاه کنترل نظارتی
زاده باقری, محمود؛ عباسی, علی رضا؛ انصاری, جواد (انجمن مهندسی بهره وری صنعت برق ایران, 2025-04-01)این مقاله یک روش جدید جهت کنترل فرکانس بار برای سیستم قدرت چند ناحیه ای با استفاده از الگوریتم پس گام به عقب و کنترل فازی بر اساس استراتژی کنترل غیر متمرکز را ارائه میدهد. در ابتدا یک کنترلر پس گام به عقب برای سیستم تک ...




