| dc.contributor.author | فروغی, علی | fa_IR |
| dc.contributor.author | صفرپور, مهران | fa_IR |
| dc.contributor.author | علی بیگلو, اکبر | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1400-02-17T18:22:37Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2021-05-07T18:22:39Z | |
| dc.date.available | 1400-02-17T18:22:37Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2021-05-07T18:22:39Z | |
| dc.date.issued | 2021-04-21 | en_US |
| dc.date.issued | 1400-02-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2019-10-30 | en_US |
| dc.date.submitted | 1398-08-08 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | فروغی, علی, صفرپور, مهران, علی بیگلو, اکبر. (1400). مطالعه تأثیر گرادیان طولی مواد بر ارتعاشات سیستم های متحرک محوری. مهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر), 53(2), 10-10. doi: 10.22060/mej.2020.17295.6567 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2008-6032 | |
| dc.identifier.issn | 2476-3446 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22060/mej.2020.17295.6567 | |
| dc.identifier.uri | https://mej.aut.ac.ir/article_3863.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/801210 | |
| dc.description.abstract | برای اولین بار، در این مقاله ارتعاشات و پایداری تیرهای رایلی متحرک مدرج محوری باهدف بهبود کارایی سیستمهای متحرک عبوری مطالعه شده است. همچنین، یک مطالعه مقایسهای مفصل برای روشن کردن اثر پارامترهای مختلف مانند درجهبندی محوری مواد و اینرسی دورانی بر مرزهای پایداری تیرهای رایلی و اویلر-برنولی انجام شده است. فرض شده است که مشخصات مادی سیستم بهطور پیوسته در راستای طولی بهصورت خطی یا نمایی تغییر میکنند. روش گسسته سازی گالرکین و همچنین مسئله مقدار ویژه به کار برده شدهاند تا فرکانسهای طبیعی، پیکربندی دینامیکی، آستانههای ناپایداری فلاتر و دایورژانس سیستم محاسبه شوند. همچنین روابط تحلیلی برای سرعت بحرانی سیستم به دست آمدهاند. نقشههای پایداری و کانتورهای سرعت بحرانی برحسب توزیعهای مختلف مورد آزمون قرار گفتهاند. ضمنا نشان داده شد که در حالت چگالی و مدول الاستیک متغیر، به ترتیب تغییرات نمایی و خطی منجر به سیستم پایدارتر میشوند. همچنین نتایج نشان دادند که کاهش پارامتر گرادیان چگالی و یا افزایش پارامتر گرادیان مدول الاستیک، فرکانس طبیعی سیستم را افزایش میدهد و محدودههای پایداری را گسترش میدهد، بنابراین تغییرات پارامترهای گرادیان چگالی و مدول الاستیک، نقشهای متضاد در رفتار دینامیکی سیستم دارند. نتایج پژوهش حاضر برای طراحی و بهینه سازی سازه های متحرک محوری غیرهمگن سرعت بالا می تواند مفید باشد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 3216 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه صنعتی امیر کبیر | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر) | fa_IR |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22060/mej.2020.17295.6567 | |
| dc.subject | مواد مدرج محوری | fa_IR |
| dc.subject | پارامتر گرادیان | fa_IR |
| dc.subject | تیر متحرک | fa_IR |
| dc.subject | سرعت بحرانی | fa_IR |
| dc.subject | ناپایداری | fa_IR |
| dc.subject | تیر، صفحه و پوسته | fa_IR |
| dc.subject | سازه های هوشمند و مرکب | fa_IR |
| dc.title | مطالعه تأثیر گرادیان طولی مواد بر ارتعاشات سیستم های متحرک محوری | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | مهندسی مکانیک، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تربیت مدرس، تهران | fa_IR |
| dc.contributor.department | مهندسی مکانیک، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تربیت مدرس، تهران | fa_IR |
| dc.contributor.department | مهندسی مکانیک، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تربیت مدرس، تهران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 53 | |
| dc.citation.issue | 2 | |
| dc.citation.spage | 10 | |
| dc.citation.epage | 10 | |