مطالعه تأثیر گرادیان طولی مواد بر ارتعاشات سیستم های متحرک محوری
(ندگان)پدیدآور
فروغی, علیصفرپور, مهرانعلی بیگلو, اکبرنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
برای اولین بار، در این مقاله ارتعاشات و پایداری تیرهای رایلی متحرک مدرج محوری باهدف بهبود کارایی سیستمهای متحرک عبوری مطالعه شده است. همچنین، یک مطالعه مقایسهای مفصل برای روشن کردن اثر پارامترهای مختلف مانند درجهبندی محوری مواد و اینرسی دورانی بر مرزهای پایداری تیرهای رایلی و اویلر-برنولی انجام شده است. فرض شده است که مشخصات مادی سیستم بهطور پیوسته در راستای طولی بهصورت خطی یا نمایی تغییر میکنند. روش گسسته سازی گالرکین و همچنین مسئله مقدار ویژه به کار برده شدهاند تا فرکانسهای طبیعی، پیکربندی دینامیکی، آستانههای ناپایداری فلاتر و دایورژانس سیستم محاسبه شوند. همچنین روابط تحلیلی برای سرعت بحرانی سیستم به دست آمدهاند. نقشههای پایداری و کانتورهای سرعت بحرانی برحسب توزیعهای مختلف مورد آزمون قرار گفتهاند. ضمنا نشان داده شد که در حالت چگالی و مدول الاستیک متغیر، به ترتیب تغییرات نمایی و خطی منجر به سیستم پایدارتر میشوند. همچنین نتایج نشان دادند که کاهش پارامتر گرادیان چگالی و یا افزایش پارامتر گرادیان مدول الاستیک، فرکانس طبیعی سیستم را افزایش میدهد و محدودههای پایداری را گسترش میدهد، بنابراین تغییرات پارامترهای گرادیان چگالی و مدول الاستیک، نقشهای متضاد در رفتار دینامیکی سیستم دارند. نتایج پژوهش حاضر برای طراحی و بهینه سازی سازه های متحرک محوری غیرهمگن سرعت بالا می تواند مفید باشد.
کلید واژگان
مواد مدرج محوریپارامتر گرادیان
تیر متحرک
سرعت بحرانی
ناپایداری
تیر، صفحه و پوسته
سازه های هوشمند و مرکب
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2021-04-211400-02-01
ناشر
دانشگاه صنعتی امیر کبیرسازمان پدید آورنده
مهندسی مکانیک، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تربیت مدرس، تهرانمهندسی مکانیک، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تربیت مدرس، تهران
مهندسی مکانیک، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تربیت مدرس، تهران
شاپا
2008-60322476-3446




