تحلیل سرزندگی در فضاهای مجموعه های مسکونی (مفهوم، مولفه ها و شاخص های تاثیرگذار)
(ندگان)پدیدآور
مولایی هشجین, مهساکریمی آذری, امیررضاکریمی, باقرمهدی نژاد, جمال الدین
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
بیان مسأله: سرزندگی محیط های شهری موضوعی است که در برنامه ریزی ها، مطالعات و طراحی های معماری ایران از آن غفلت شده است. امروزه تامین نشاط و سرزندگی در مجتمع های مسکونی به ویژه در فضاهای باز و نیمه باز که ساکنین بخش زیادی از زمان خود را در محل سکونت خود می گذرانند به یکی از دغدغه های اصلی نظام های مدیریت در برنامه ریزی شهری در کشورها، به ویژه در کشورهای توسعه یافته، تبدیل شده است. از آنجایی که میزان سرزندگی افراد با بهبود کیفیت زندگی آن ها رابطه مستقیمی دارد؛ بنابراین پرداختن به این موضوع از اهمیت والایی برخوردار است. هدف: هدف مقاله حاضر شناسایی و دسته بندی مولفه ها و شاخص های موثر بر سرزندگی و در نهایت تدوین مدل نظری سرزندگی در فضاهای باز و نیمه باز می باشد. روش: روش تحقیق در این مقاله به شیوه فراتحلیل کیفی- کمی و ابزار تحقیق، نمونه گیری هدفمند (روش دلفی) با شیوه تحلیل آماری داده ها می باشد. یافتهها: با توجه به مطالعات انجام گرفته بر اساس تحلیل نظرات 15 متخصصین مربوطه، در رابطه با سرزندگی به ترتیب اولویت مولفه های فرمی، عملکردی، زیست محیطی، اجتماعی و فرهنگی مؤثرترین مؤلفه ها محسوب می شوند. نتیجهگیری: نتایج کمی این تحقیق نشان داده است که بهره گیری از عناصر طبیعی،نورپردازیمناسب،تنوع کالبدی در «مولفه فرمی»، تنوع کاربری ها، امنیت در «مولفه عملکردی»،پاکیزگی محیطی،همسازی با طبیعت،آسایش اقلیمی در «مؤلفه زیست محیطی»، فعالیت های تفریحی و قابلیت حضورپذیری در «مؤلفه اجتماعی»، هویت و غنای حسی در «مؤلفه فرهنگی» با بالاترین درصد کمی در تحقق حس سرزندگی مؤثر بوده اند. دستاورد نهایی این تحقیق تبیین مدل نظری ارتباطی میان مؤلفه های عامل تحقق سرزندگی در فضاهای باز و نیمه باز مسکونی است.
کلید واژگان
سرزندگیفضای باز و نیمه باز
مؤلفه فرمی
مؤلفه عملکردی
مؤلفه زیست محیطی و مؤلفه اجتماعی و مولفه فرهنگی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2021-03-211400-01-01
ناشر
دانشگاه گیلانUniversity of Guilan
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکترای معماری، گروه معماری، واحد بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، بوشهر، ایراندانشیار گروه معماری، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
استادیار گروه معماری، واحد بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، بوشهر، ایران
دانشیار معماری، دانشگاه تربیت دبیر شهیدرجایی، تهران، ایران
شاپا
2645-5412Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
تبیین ساختارمند مولفه های دانش تربیت اسلامی (منطق،مولفه ها)
عربیان, احمد (جامعة المصطفی| العالمیة, 2024-08-22)هدف اصلی همه ادیان آسمانی بهویژه اسلام، تربیت انسان است. قرآن کریم و روایات آکنده از معارف تربیتی و دارای برنامه تربیتی جامع برای همۀ انسانها در همۀ زمانها و مکانها و در همه عرصههای زندگی است. در این زمانه ...
-
بررسی رابطه مولفه های آموزشی و مولفه های مهارتی مورد نیاز رشته حسابداری در دانشگاه آزاد اسلامی
رسولی, فاطمه؛ نخعی, حبیب اله؛ طالب نیا, قدرت اله؛ غنی فر, محمد حسن (دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهنRudehen Islamic Azad University, 2022-06-22)این پژوهش با هدف بررسی رابطه مؤلفه های آموزشی و مهارتی مورد نیاز رشته حسابداری در دانشگاه آزاد اسلامی اجرا شده است. ابتدا با استفاده از روش گراندد تئوری و مصاحبه با خبرگان، مؤلفه ها و شاخص های پژوهش شناسایی گردید. در ...
-
تبیین رابطه مؤلفههای محیطی مدارس ابتدایی و هوش هیجانی با تأکید بر مؤلفه مدیریت استرس کودکان
کتیرائی, فری ناز؛ رزاقی اصل, سینا؛ صالح صدق پور, بهرام (دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییShahid Rajaee University, 2022-09-23)مدیریت استرس بهعنوان یکی از مؤلفههای هوش هیجانی، نقش عمدهای در سلامت جسمی و روانی کودکان دارد. با توجه به ناکارآمدی بسیاری از فضاهای آموزشی ازجمله مدارس ابتدایی برای پاسخ گویی به توسعه مهارتهای عاطفی-هیجانی، بررسی عوامل ...



