• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • معماری و شهرسازی پایدار
    • دوره 10, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • معماری و شهرسازی پایدار
    • دوره 10, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تبیین رابطه مؤلفه‌های محیطی مدارس ابتدایی و هوش هیجانی با تأکید بر مؤلفه مدیریت استرس کودکان

    (ندگان)پدیدآور
    کتیرائی, فری نازرزاقی اصل, سیناصالح صدق پور, بهرام
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مدیریت استرس به‌عنوان یکی از مؤلفه‌های هوش هیجانی، نقش عمده‌ای در سلامت جسمی و روانی کودکان دارد. با توجه به ناکارآمدی بسیاری از فضاهای آموزشی ازجمله مدارس ابتدایی برای پاسخ گویی به توسعه مهارت‌های عاطفی-هیجانی، بررسی عوامل محیطی مؤثر بر هوش هیجانی به‌منظور افزایش تحمل و کنترل عاطفی در بین کودکان ضروری است. هدف پژوهش حاضر شناسایی و اولویت بندی مؤلفه‌های محیطی مؤثر بر هوش هیجانی و مدیریت استرس کودکان از دیدگاه مربیان و تعیین رابطه بین آنها در قالب یک مدل تحلیلی به منظور ارتقا کیفیت مدارس ابتدایی است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش انجام پژوهش علی، تحلیلی-توصیفی و پیمایشی است. روش گردآوری اطلاعات پس از مطالعات کتابخانه‌ای و اسنادی، پرسش‌نامه محقق ساخته است که مولفه های محیطی موثر بر هوشمندی هیجانی و مدیریت استرس کودکان در مدارس ابتدایی را در قالب70 گویه مورد مطالعه قرار می‌دهد. جامعه آماری پژوهش، مربیان و متصدیان امور کودکان در سراسر ایران است و روش نمونه‌گیری تصادفی از نوع داوطلبانه است. حجم نمونه با توجه به تعداد پرسش ها و بر اساس دیدگاه کلاین 461 نفر است. روش تحلیل داده‌ها با توجه به اهداف پژوهش روش تحلیل عاملی با استفاده از نرم‌افزار SPSS و مدل سازی با نرم افزار AMOS است. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که تنوع مؤلفه‌های کالبدی با میانجی گری عوامل محیطیِ امنیت روانی-آسایش فیزیکی، حس تعلق به محیط، خوانایی محیط کودک محور و سرزندگی خلاق بر بازی‌پذیری هدفمند و اجتماع‌پذیری عملکردی تأثیرگذار است و از این طریق موجب افزایش هوش هیجانی کودکان می‌شوند. این امر بر تاب‌آوری و انطباق‌پذیری محیطی و درنتیجه مدیریت استرس کودکان مؤثر است.
    کلید واژگان
    مؤلفه‌های محیطی
    مدارس ابتدایی
    هوش هیجانی
    استرس
    کودکان
    معماری و شهرسازی

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2022-09-23
    1401-07-01
    ناشر
    دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
    Shahid Rajaee University
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری، گروه معماری، دانشکده هنر و معماری، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران.
    استاد مدعو،گروه معماری، دانشکده هنر و معماری، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران. استادیار گروه شهرسازی، دانشکده مهندسی معماری و شهرسازی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی، تهران، ایران.
    استاد مدعو، گروه معماری، دانشکده هنرو معماری، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران. دانشیار گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی،دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی، تهران، ایران.

    شاپا
    2588-6274
    2588-6037
    URI
    https://dx.doi.org/10.22061/jsaud.2022.8482.1976
    https://jsaud.sru.ac.ir/article_1682.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/970832

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب