• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مدیریت اطلاعات سلامت
    • دوره 11, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مدیریت اطلاعات سلامت
    • دوره 11, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    میزان مهارت دانشجویان پرستاری در استفاده از فن‌آوری اطلاعات

    (ندگان)پدیدآور
    غلامرضا قاسميليلا صفابخشافسانه کريميسيمين شريفي
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه : دانش کامپیوتری و فن‌آوری اطلاعات برای پرستاری و آینده‌ی آن بسیار ضروری است توانایی استفاده از فن‌آوری اطلاعات در افزایش مهارت دانشجویان پرستاری و مامایی بسیار مهم است و لازم است که به آن‌ها مهارت‌های اطلاع‌رسانی آموزش داده شود. این مطالعه با هدف شناسایی مهارت در استفاده از فن‌آوری اطلاعات در دانشجویان پرستاری انجام شد.   روش بررسی : این مطالعه از نوع توصیفی– مقطعی بود و جامعه‌ی پژوهش دانشجویان ترم یک، سه، پنج و هفت پرستاری روزانه، مشغول به تحصیل در نیمسال اول 90-89 در دانشکده‌‌ی پرستاری و مامایی زاهدان بودند كه 56 نفر به صورت سرشماری در این مطالعه شرکت نمودند. علت انتخاب 4 گروه از دانشجویان در ترم‌های مختلف بررسی پیشرفت مهارت‌های کار با کامپیوتر در طی دوره‌ی تحصیلی بود. به‌منظور گرد‌آوری داده‌های پژوهش از چك‌ لیست مهارت‌های فن‌آوری اطلاعات استفاده شد. این چک لیست شامل هفت بخش در 7 مهارت - در مورد راه‌اندازی کامپیوتر (2 مورد)، کار با Windows (15 مورد)، Word (12 مورد)،Power Point (9 مورد)، Internet (10مورد)، اتصال به شبکه (3 مورد) و E-mail (13 مورد) بود که سوالات به صورت بله و خیر ارزش‌گذاری شدند، در مواردی‌كه دانشجو مهارت را صحیح انجام داد، نمره‌ی 1 و در غیر این‌صورت نمره‌ی صفر داده شد. برای تحلیل داده‏ها از آمار توصیفی و تحلیلی و از نرم‌افزار  SPSSنسخه‌ی 16 استفاده شد و از فراوانی و آزمون آنالیز واریانس استفاده شد. یافته‌ها : داده‌های پژوهش نشان داد كه نمرات مهارت‌ها در دانشجویان ترم 3 و ترم 5 بیش‌تر از ترم 1 و 7 بوده است (03/0 = Pvalue) و میانگین نمرات دانشجویان پسر در تمامی مهارت‌ها به جز Word و PowerPoint بیش‌تر از دختران بود (02/0 = Pvalue). نتیجه‌گیری : فارغ‌التحصیلان پرستاری امروزه باید بتوانند ابزارهای فن‌آوری اطلاعات مانند سیستم اطلاعات بالینی را استفاده كنند، بنابراین برنامه‌ی درسی پرستاری باید به سمت افزایش فارغ‌التحصیلانی حركت كند كه آمادگی برای اجرای سیستم مراقبت مبتنی بر شواهد را داشته باشند. برای رسیدن به این اهداف دانشكده‌ی پرستاری باید آموزش خود را بر مبنای مدیریت اطلاعات و آموزش‌های مبتنی بر شواهد قرار دهد. واژه‌های كلیدی : تکنولوژی اطلاعات؛ دانشجویان پرستاری؛ مهارت
    کلید واژگان
    تکنولوژی اطلاعات
    دانشجویان پرستاری
    مهارت

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2014-03-09
    1392-12-18
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
    سازمان پدید آورنده
    دانشيار، روان‌پزشکي، دانشکده‌ي پزشکي، دانشگاه علوم پزشکي اصفهان، اصفهان، ايران
    مربي، پرستاري، دانشکده‌ي پرستاري، دانشگاه علوم پزشکي زاهدان، زاهدان و دانشجوي دکتراي تخصصي، آموزش پزشکي، دانشکده‌ي پزشکي، دانشگاه علوم پزشکي اصفهان، اصفهان، ايران
    مربي، فن‌آوري اطلاعات سلامت، دانشکده‌ي پيراپزشکي، دانشگاه علوم پزشکي زاهدان، زاهدان، ايران
    مربي، پرستاري، دانشکده‌ي پرستاري و مامايي، دانشگاه علوم پزشکي زاهدان، زاهدان و دانشجوي دکتراي تخصصي، پرستاري، دانشکده‌ي پرستاري و مامايي، دانشگاه علوم پزشکي شهيدبهشتي، تهران، ايران

    شاپا
    1735-7853
    1735-9813
    URI
    http://him.mui.ac.ir/index.php/him/article/view/955
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/781650

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب