نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorاسداله شمسfa_IR
dc.contributor.authorمژگان مصدقfa_IR
dc.contributor.authorالهام اسديfa_IR
dc.contributor.authorسعيد افروغfa_IR
dc.date.accessioned1399-12-09T04:21:58Zfa_IR
dc.date.accessioned2021-02-27T04:22:08Z
dc.date.available1399-12-09T04:21:58Zfa_IR
dc.date.available2021-02-27T04:22:08Z
dc.date.issued2013-02-25en_US
dc.date.issued1391-12-07fa_IR
dc.date.submitted2012-12-03en_US
dc.date.submitted1391-09-13fa_IR
dc.identifier.citationاسداله شمس, مژگان مصدق, الهام اسدي, سعيد افروغ. (1391). دیدگاه مدیران سلامت اصفهان از اصول فلسفی مراقبت‌های اولیه‌ی بهداشتی. مدیریت اطلاعات سلامت, 0(0)fa_IR
dc.identifier.issn1735-7853
dc.identifier.issn1735-9813
dc.identifier.urihttp://him.mui.ac.ir/index.php/him/article/view/978
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/781621
dc.description.abstractمقدمه : امروزه بیش از هر زمان دیگر فراموش کرده‌ایم که حل دشواری‌های بهداشتی بستگی به آن دارد که خود مردم چه کاری را باید برای خودشان انجام دهند. وظیفه‌ی خطیر خدمات بهداشتی هوشمندانه از جمله نظام مراقبت‌های اولیه‌ی بهداشتی (Primary health care یا PHC)، کمک به سلامتی مردم با تأکید بر پیشگیری، در مقابل خدمات پزشکی با هزینه‌های کمرشکن، وابستگی‌آور و کم‌اثر است. هدف تحقیق حاضر، سنجش اصول فلسفی پیشگیری با PHC و تعیین آگاهی و نگرش مدیران نهادهای مختلف سلامت اصفهان از اصول فلسفی نه گانه‌ی این مراقبت‌ها بود. روش بررسی : مطالعه‌ی حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی- پیمایشی بود. جامعه‌ی مورد مطالعه 384 نفر از مدیران ارشد، میانی و اجرایی اصفهان در نهادها و سازمان‌های مختلف مربوط به سلامت مانند دانشگاه علوم پزشکی، بهزیستی و ... در سال 89-1388 بودند. ابزار تحقیق، پرسش‌نامه‌ای محقق ساخته و حاوی سه دسته سؤالات پایه، دانشی و نگرشی نسبت به اصول فلسفی نه‌گانه‌ی PHC بود. روایی پرسش‌نامه توسط متخصصین مربوط و پایایی آن توسط آزمون پایلوت و با آلفای 84 درصد مورد تأیید قرار گرفت. اطلاعات به دست آمده وارد نرم‌افزار کامپیوتری SPSS نسخه‌ی 16 گردید و مراحل آمار توصیفی با میانگین و درصد و آمار تحلیلی با آزمون t، ANOVA و همبستگی Pearson مورد محاسبه قرار گرفت. یافته‌ها: بالاترین میانگین نمره‌ی آگاهی از اصول فلسفی نه‌گانه‌ی PHC مربوط به بعد فلسفی «انگیزه و عشق خدمت به مردم» و برابر 41/12 ± 39/98 و کمترین آن مربوط به بعد فلسفی «برابری و عدالت» و برابر با 17/29 ± 75/65 بود. بالاترین میانگین نمره‌ی نگرش مربوط به بعد فلسفی «هماهنگی بین‌بخشی» و برابر با 97/22 ± 55/81 و کمترین آن مربوط به بعد فلسفی «برابری توزیع» و برابر با 79/12 ± 15/49 بود. نتیجه‌گیری: نمره‌ی میانگین آگاهی تمامی رده‌های مدیریتی کمی بالاتر از 80 به دست آمد. اگر چه تا نمره‌ی عالی 100 فاصله دارد، اما برای یک نظام سلامت رسیدن به آن کار بسیار دشواری است و باید در این زمینه تلاش نمود. نمره‌ی میانگین نگرش 65 به دست آمد. این نتیجه خوبی برای این سیستم محسوب نمی‌شود، چرا که نگرش بالاتر مدیران نقشی کلیدی در به اجرا درآمدن اصول PHC است. واژه‌های کلیدی : دیدگاه؛ آگاهی؛ نگرش؛ مراقبت‌های اولیه‌ی بهداشتیfa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی اصفهانfa_IR
dc.relation.ispartofمدیریت اطلاعات سلامتfa_IR
dc.subjectمدیریتfa_IR
dc.subjectمراقبت های اولیه بهداشتیfa_IR
dc.subjectاصول فلسفیfa_IR
dc.titleدیدگاه مدیران سلامت اصفهان از اصول فلسفی مراقبت‌های اولیه‌ی بهداشتیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.contributor.departmentاستاديار، مديريت خدمات بهداشتي درماني، مرکز تحقيقات مديريت و اقتصاد سلامت، دانشکده‌ي مديريت و اطلاع رساني پزشکي، دانشگاه علوم پزشکي اصفهان، اصفهان، ايرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوي کارشناسي، مديريت خدمات بهداشتي درماني، دانشکده‌ي مديريت و اطلاع‌رساني پزشکي، دانشگاه علوم پزشکي اصفهان، اصفهان، ايرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوي کارشناسي، مديريت خدمات بهداشتي درماني، دانشکده‌ي مديريت و اطلاع‌رساني پزشکي، دانشگاه علوم پزشکي اصفهان، اصفهان، ايرانfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناسي ارشد، مديريت فناوري اطلاعات، دانشکده‌ي ؟؟؟، دانشگاه آزاد اسلامي واحد تيران، تيران، ايرانfa_IR
dc.citation.volume0
dc.citation.issue0


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد