• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مدیریت اطلاعات سلامت
    • دوره 7, شماره 0
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مدیریت اطلاعات سلامت
    • دوره 7, شماره 0
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مراجعین به بیمارستان‌های دولتی استان اصفهان در خصوص عوامل مؤثر بر میزان تحقق نظام ارجاع چه می گویند؟

    (ندگان)پدیدآور
    اسداله شمسمريم مفيدفرزانه رجاليان
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه: از جمله محاسن تحقق فرایند نظام ارجاع، کم کردن پرسنل و تجهیزات و صرفه‌جویی در مخارج و وسایل، تقسیم متناسب منابع جهت استفاده‌ی بهینه‌ی آن‌ها و عدم ایجاد هزینه‌های غیر منطقی برای بیماران می‌باشد. در این راستا هدف پژوهش حاضر تعیین عوامل مؤثر بر میزان تحقق نظام ارجاع از نظر مراجعین به بیمارستان‌های دولتی استان اصفهان بود تا با دستیابی به آن بتوان بر این مهم فایق آمد و سیستم سلامت را از مزایای آن بهره‌مند ساخت. روش بررسی: نوع مطالعه توصیفی– تحلیلی و پیمایشی بود. مطالعه در شش ماهه‌ی دوم سال 1387 انجام شد و جمعیت مورد مطالعه، مراجعین به بیمارستان‌های دولتی استان اصفهان بوده است. از این میان 5 بیمارستان تابعه‌ی شبکه‌ی بهداشت و درمان شهرستان‌های فلاورجان، شاهین شهر، شهرضا و نایین و نیز 5 بیمارستان دولتی شهرستان اصفهان مورد مطالعه قرار گرفته است. نحوه‌ی نمونه‌گیری بیمارستان‌ها خوشه‌ای بود و در نهایت به صورت نمونه‌گیری ساده، تعداد 400 نفر از مراجعین به بیمارستان‌ها مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسش‌نامه‌ی محقق ساخته بود که روایی آن توسط صاحب‌نظران تأیید شد و پایایی آن برابر 85 درصد بود. یافته‌ها: آگاهی و رضایت در جوامع شهری و انگیزه در جوامع غیر شهری از سطح بالاتری برخوردار است. 9/51 درصد از افراد تحت پوشش تأمین اجتماعی به سطح اول ارایه‌ی خدمات مراجعه می‌کردند، در حالی که این میزان در افراد تحت پوشش بیمه‌ی خدمات درمانی 09/89 درصد بوده است. میانگین آگاهی مراجعین از سیستم ارجاع در بین بیمارستان‌های مورد مطالعه، دارای تفاوت معنی‌داری نبود. در حالی که میانگین رضایت و انگیزه‌ی مراجعین از سیستم ارجاع در بین بیمارستان‌های مورد مطالعه دارای تفاوت معنی‌داری (05/0 ≤ P) بود. نتیجه‌گیری: میزان آگاهی و رضایت از نحوه‌ی ارایه‌ی خدمات سلامت در سطوح اولیه‌ی ارایه‌ی خدمات، بر تحقق فرایند سیستم ارجاع از نظر ساکنین شهری و انگیزه از نظر ساکنین غیر شهری، عامل مؤثر در سیستم ارجاع است. از این‌رو با سرمایه‌گذاری در ارتقای این عوامل می‌توان اطمینان حاصل کرد که سیستم به شکل مفیدتری عمل خواهد کرد. واژه‌های کلیدی: آگاهی؛ انگیزش؛ بیمارستان‌های آموزشی.

    شماره نشریه
    0
    تاریخ نشر
    2011-03-15
    1389-12-24
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

    شاپا
    1735-7853
    1735-9813
    URI
    http://him.mui.ac.ir/index.php/him/article/view/199
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/749338

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب