نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorناصر صدر ممتازfa_IR
dc.contributor.authorزهرا آقارحيميfa_IR
dc.date.accessioned1399-12-02T04:51:02Zfa_IR
dc.date.accessioned2021-02-20T04:51:12Z
dc.date.available1399-12-02T04:51:02Zfa_IR
dc.date.available2021-02-20T04:51:12Z
dc.date.issued2011-03-15en_US
dc.date.issued1389-12-24fa_IR
dc.date.submitted2011-03-15en_US
dc.date.submitted1389-12-24fa_IR
dc.identifier.citationناصر صدر ممتاز, زهرا آقارحيمي. (1389). صنعت گردشگری پزشکی در ایران: راهکارهایی برای توسعه. مدیریت اطلاعات سلامت, 7(0)fa_IR
dc.identifier.issn1735-7853
dc.identifier.issn1735-9813
dc.identifier.urihttp://him.mui.ac.ir/index.php/him/article/view/182
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/749337
dc.description.abstractمقدمه: گردشگری پزشکی به عنوان یکی از ابعاد گردشگری به توسعه‌ی پایدار و پویایی اقتصاد کشور کمک می‌نماید. با توجه به کم هزینه بودن و پر درآمد بودن این صنعت، بسیاری از کشورهای در حال توسعه، توجه خود را بر این بخش صنعت متمرکز و برای آن برنامه‌ریزی می‌کنند. این پژوهش به منظور بررسی عوامل مؤثر در توسعه‌ی گردشگری پزشکی با توجه به نظرات مدیران بیمارستان‌های منتخب شهر تهران و اولویت‌بندی آن‌ها انجام گرفته است. روش بررسی: پژوهش حاضر یک پژوهش توصیفی- تحلیلی است که در سال 88-1387 بر روی 17 نفر از مدیران (مدیر بیمارستان، مدیر ارتقای کیفیت، مدیر پرستاری) بیمارستان‌های هاشمی نژاد، دی، صارم، لاله، پارسیان، بقیه‌اله و مرکز قلب شهر تهران انجام گرفت. ابزار گردآوری داده‌ها پرسش‌نامه‌ی دو بخشی بود. پرسش‌نامه پس از کسب اعتبار علمی و داشتن پایایی 87 درصد به کمک آزمون Cronbach’s alpha توسط مدیران تکمیل گردید. داده‌ها پس از جمع‌آوری با استفاده از نرم‌افزار SPSS و آزمون‌های تحلیل توصیفی درصد فراوانی و میانگین و آزمون‌های تحلیل استنباطی T-test و One Way ANOVA مورد تحلیل قرار گرفت. در نهایت عوامل مؤثر در توسعه‌ی گردشگری پزشکی در چهار شاخص استراتژی توسعه‌ی زیر ساخت عمومی، استراتژی توسعه‌ی منابع انسانی، استراتژی سیستم اطلاعاتی و بازاریابی، استراتژی توسعه‌ی محصولات و شاخص ارتقای صنعت گردشگری پزشکی اولویت‌بندی شد. یافته‌ها: 6/70 درصد مدیران مسوول در بخش خصوصی، 7/64 درصد خانم، 2/41 درصد مدیر پرستاری و 3/33 درصد مدیران کمتر از یک سال با موضوع گردشگری پزشکی آشنا بودند. نتایج این مطالعه نشان داد که بین توسعه‌ی صنعت گردشگری پزشکی با شاخص‌های مؤثر در توسعه‌، رابطه‌ی معنی‌داری وجود داشت (05/0 > P). همچنین مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در توسعه‌ی صنعت گردشگری پزشکی از دیدگاه مدیران به ترتیب استراتژی توسعه‌ی زیر ساخت عمومی، استراتژی توسعه‌ی منابع انسانی، استراتژی توسعه‌ی سیستم اطلاعاتی و بازاریابی واستراتژی توسعه‌ی محصول بوده است. نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌ها پیشنهاد می‌شود دولت ایران برای توسعه‌ی گردشگری پزشکی تمامی عوامل مؤثر در صنعت گردشگری پزشکی را در نظر بگیرد و با تدوین یک برنامه‌ی جامع و هماهنگ، صنعت گردشگری پزشکی کشور را توسعه دهد. واژه‌‌‌‌های کلیدی: گردشگری پزشکی؛ استراتژی‌های توسعه؛ منابع انسانیfa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی اصفهانfa_IR
dc.relation.ispartofمدیریت اطلاعات سلامتfa_IR
dc.titleصنعت گردشگری پزشکی در ایران: راهکارهایی برای توسعهfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.contributor.departmentاستاديار بازنشسته، مديريت خدمات بهداشتي درماني، دانشگاه علوم پزشکي تهران، تهران، ايرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوي کارشناسي ارشد، مديريت خدمات بهداشتي درماني، دانشگاه علوم پزشکي اصفهان، اصفهان، ايران. (نويسنده‌ي مسؤول) Email:Zahra.agharahimi@yahoo.comfa_IR
dc.citation.volume7
dc.citation.issue0


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد