• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مدیریت اطلاعات سلامت
    • دوره 7, شماره 0
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مدیریت اطلاعات سلامت
    • دوره 7, شماره 0
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    صنعت گردشگری پزشکی در ایران: راهکارهایی برای توسعه

    (ندگان)پدیدآور
    ناصر صدر ممتاززهرا آقارحيمي
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه: گردشگری پزشکی به عنوان یکی از ابعاد گردشگری به توسعه‌ی پایدار و پویایی اقتصاد کشور کمک می‌نماید. با توجه به کم هزینه بودن و پر درآمد بودن این صنعت، بسیاری از کشورهای در حال توسعه، توجه خود را بر این بخش صنعت متمرکز و برای آن برنامه‌ریزی می‌کنند. این پژوهش به منظور بررسی عوامل مؤثر در توسعه‌ی گردشگری پزشکی با توجه به نظرات مدیران بیمارستان‌های منتخب شهر تهران و اولویت‌بندی آن‌ها انجام گرفته است. روش بررسی: پژوهش حاضر یک پژوهش توصیفی- تحلیلی است که در سال 88-1387 بر روی 17 نفر از مدیران (مدیر بیمارستان، مدیر ارتقای کیفیت، مدیر پرستاری) بیمارستان‌های هاشمی نژاد، دی، صارم، لاله، پارسیان، بقیه‌اله و مرکز قلب شهر تهران انجام گرفت. ابزار گردآوری داده‌ها پرسش‌نامه‌ی دو بخشی بود. پرسش‌نامه پس از کسب اعتبار علمی و داشتن پایایی 87 درصد به کمک آزمون Cronbach’s alpha توسط مدیران تکمیل گردید. داده‌ها پس از جمع‌آوری با استفاده از نرم‌افزار SPSS و آزمون‌های تحلیل توصیفی درصد فراوانی و میانگین و آزمون‌های تحلیل استنباطی T-test و One Way ANOVA مورد تحلیل قرار گرفت. در نهایت عوامل مؤثر در توسعه‌ی گردشگری پزشکی در چهار شاخص استراتژی توسعه‌ی زیر ساخت عمومی، استراتژی توسعه‌ی منابع انسانی، استراتژی سیستم اطلاعاتی و بازاریابی، استراتژی توسعه‌ی محصولات و شاخص ارتقای صنعت گردشگری پزشکی اولویت‌بندی شد. یافته‌ها: 6/70 درصد مدیران مسوول در بخش خصوصی، 7/64 درصد خانم، 2/41 درصد مدیر پرستاری و 3/33 درصد مدیران کمتر از یک سال با موضوع گردشگری پزشکی آشنا بودند. نتایج این مطالعه نشان داد که بین توسعه‌ی صنعت گردشگری پزشکی با شاخص‌های مؤثر در توسعه‌، رابطه‌ی معنی‌داری وجود داشت (05/0 > P). همچنین مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در توسعه‌ی صنعت گردشگری پزشکی از دیدگاه مدیران به ترتیب استراتژی توسعه‌ی زیر ساخت عمومی، استراتژی توسعه‌ی منابع انسانی، استراتژی توسعه‌ی سیستم اطلاعاتی و بازاریابی واستراتژی توسعه‌ی محصول بوده است. نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌ها پیشنهاد می‌شود دولت ایران برای توسعه‌ی گردشگری پزشکی تمامی عوامل مؤثر در صنعت گردشگری پزشکی را در نظر بگیرد و با تدوین یک برنامه‌ی جامع و هماهنگ، صنعت گردشگری پزشکی کشور را توسعه دهد. واژه‌‌‌‌های کلیدی: گردشگری پزشکی؛ استراتژی‌های توسعه؛ منابع انسانی

    شماره نشریه
    0
    تاریخ نشر
    2011-03-15
    1389-12-24
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
    سازمان پدید آورنده
    استاديار بازنشسته، مديريت خدمات بهداشتي درماني، دانشگاه علوم پزشکي تهران، تهران، ايران
    دانشجوي کارشناسي ارشد، مديريت خدمات بهداشتي درماني، دانشگاه علوم پزشکي اصفهان، اصفهان، ايران. (نويسنده‌ي مسؤول) Email:Zahra.agharahimi@yahoo.com

    شاپا
    1735-7853
    1735-9813
    URI
    http://him.mui.ac.ir/index.php/him/article/view/182
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/749337

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب