نقش اعتماد در خودكارامدي جمعي اعضاي هيأت علمي دانشگاههاي اصفهان، علوم پزشكي و صنعتي اصفهان
(ندگان)پدیدآور
سيد حميدرضا شاورانسعيد رجايي پورايرج کاظميبي بي عشرت زماني
نوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: دانشگاهها و اعضاي هيأت علمي آنها مسؤول تربيت دانشجوياني هستند که مسؤوليتهاي اجتماعي موجود در جامعه را بر عهده ميگيرند. براي تحقق اهداف جامعه و دانشگاه، اعضاي هيأت علمي بايد به رؤساي خود، همکاران و دانشجويان اعتماد کنند. اعتماد، باور استادان به قابليتهاي جمعي را در پي خواهد داشت و موجب خودكارامدي جمعي اعضاي هيأت علمي خواهد شد. هدف اين مطالعه، شناسایی نقش اعتماد در خودكارامدي جمعي اعضاي هيأت علمي دانشگاههاي منتخب دولتي شهر اصفهان بود. روش بررسي: مطالعهی حاضر از نوع توصيفي- همبستگي بود كه در آن 261 نفر از اعضاي هيأت علمي دانشگاههاي اصفهان، علوم پزشكي و صنعتي اصفهان در سال تحصيلي90-1389، به روش نمونهگيري تصادفي طبقهاي متناسب با حجم انتخاب شدند. ابزارهاي جمعآوري اطلاعات، پرسشنامههای استاندارد اعتماد سازماني و محقق ساختهی خودكارامدي جمعي بودند و روايي صوري و محتوايي آنها توسط متخصصان تأييد شد و ضريب پايايي آنها به ترتيب 81/0 و 89/0 محاسبه گرديد. بررسيهاي آماري با استفاده از آمار توصيفي و استنباطي و از طريق نرمافزار SPSS نسخهی 16 صورت گرفت. براي تحليل دادهها از روشهاي آماري همبستگي و رگرسيون چندگانه استفاده شد. يافتهها: اعتماد و خودكارامدي جمعي اعضاي هيأت علمي دانشگاههاي اصفهان، علوم پزشكي و صنعتي اصفهان همبستگي معنیدار دارند (63/0 = r) و 65 درصد از تغييرات خودكارامدي جمعي آنها توسط اعتماد و مؤلفههاي آن قابل پيشبيني ميباشد. يافتهها حاكي از آن است كه 67 درصد از تغييرات خودكارامدي جمعي اعضاي هيأت علمي دانشگاه اصفهان، تنها از طريق مؤلفههاي اعتماد به همكاران و اعتماد به دانشجويان قابل پيشبيني است. تغييرات خودكارامدي جمعي توسط مؤلفهی اعتماد به دانشجويان، در دانشگاه علوم پزشكي به ميزان 41 درصد قابل پیشبینی میباشد و در دانشگاه صنعتي اصفهان 69 درصد از این تغييرات از طريق مؤلفههاي اعتماد به رئيس و اعتماد به همكاران، قابل پيشبيني است. نتيجهگيري: اعتماد و خودكارامدي جمعي اعضاي هيأت علمي همبستگي معنیداری دارند و خودكارامدي جمعي از طريق اعتماد و مؤلفههاي آن قابل پيشبيني میباشد، بنابراين اهميت ايجاد روابط و فضاي سازماني همراه با اعتماد برجسته ميشود. در همين راستا، رؤساي دانشكدهها و دانشگاهها باید در زمينهی ترويج فرهنگ اعتماد همت گمارند و با ايجاد جو سازماني مناسب، در پي انسجام، هماهنگي و تقويت باورهاي خودكارامدي جمعي باشند. اين اقدامات ميتواند تسهيل و ايجاد بسترهاي لازم براي موفقيت اعضاي هيأت علمي و دانشجويان را فراهم کند. واژههاي کليدي: اعتماد؛ خودكارامدي؛ اعضاي هيأت علمي؛ دانشگاهها
شماره نشریه
0تاریخ نشر
2013-02-251391-12-07
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی اصفهانسازمان پدید آورنده
دكتري، مديريت آموزشي، دانشكدهي علوم تربيتي، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ايراناستاديار، مديريت آموزش عالي، دانشكدهي علوم تربيتي، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ايران
استاديار، آمار كاربردي، دانشكدهي علوم، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ايران
دانشيار، تكنولوژي آموزشي، دانشكدهي علوم تربيتي، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ايران
شاپا
1735-78531735-9813



