• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 27, شماره 7
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 27, شماره 7
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تمایزگذاری بین طبابت بالینی و پژوهش بالینی: مروری بر تعاریف و ملاحظات اخلاقی

    (ندگان)پدیدآور
    فروزنده, مینافروزنده, میناهاشمی, اکرمهاشمی, اکرمبهمنی, فاطمهبهمنی, فاطمه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    879.6کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مروري
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پژوهش بالینی و طبابت بالینی رابطه تنگاتنگی با یکدیگر دارند، اما شناخت و حفظ مرزهای بین این دو دسته از اقدامات بالینی یکی از پایه‌ای ترین دغدغه های اخلاق پژوهش بوده است. مهم‌ترین کاربرد تمایزگذاری بین پژوهش بالینی و طبابت بالینی، تشخیص این نکته است که کدام فعالیت‌های بالینی نیاز به بررسی و نظارت اخلاقی دارد و کدام ندارد. همچنین اتخاذ رویکردهای جداگانه به پژوهش بالینی و طبابت بالینی از سوی بالین‌گر/پژوهشگران  باعث می‌شود که نقش دوگانه آن‌ها به‌عنوان درمانگر و پژوهشگر تفکیک داده شده و مدیریت تعارض منافع بین این دو نقش تسهیل شود. این مطالعه مروری با هدف تعیین معیارهای تمایزگذاری بین طبابت بالینی و پژوهش بالینی و همچنین تبیین ابعاد اخلاقی این تمایزگذاری انجام شده است. نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که تمایزگذاری بین طبابت بالینی و پژوهش بالینی یکی از زیربنایی‌ترین اقدام‌ها در راستای حفاظت از آزمودنی‌های انسانی می‌باشد. با اینکه تلاش قابل ملاحظه‌ای در تدوین راهنماهای ملی اخلاق برای پژوهش‌های زیست‌پزشکی در کشور انجام شده است، به نظر می‌رسد برخی مسائل پایه‌ای نیازمند بحث و بررسی بیشتری باشد. این مطالعه تلاشی در جهت فراهم کردن مبانی دانشی و نگرشی لازم جهت رفع این شکاف عملکردی می‌باشد. 
    کلید واژگان
    پژوهش بالینی
    طبابت بالینی
    مرز بین طبابت بالینی و پژوهش بالینی
    تمایز بین طبابت بالینی و پژوهش بالینی
    آزمودنی انسانی
    درمان آزمایشی
    دانش قابل تعمیم
    پژوهش مربوط به سلامت
    پزشکی

    شماره نشریه
    7
    تاریخ نشر
    2020-10-01
    1399-07-10
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی ایران
    سازمان پدید آورنده
    گروه اخلاق پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
    گروه اخلاق پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
    گروه اخلاق پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
    گروه اخلاق پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
    گروه اخلاق پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
    گروه اخلاق پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران

    شاپا
    2228-7043
    2228-7051
    URI
    http://rjms.iums.ac.ir/article-1-6232-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/741211

    Related items

    Showing items related by title, author, creator and subject.

    • چگونگی نقش مربی بالینی در انگیزش آموزش بالینی دانشجویان پرستاری: یک پژوهش کیفی 

      حنیفی, نسرین؛ پرویزی, سرور؛ جولایی, سودابه (انجمن علمی پرستاری ایران, 2012-04-01)
      مقدمه: انگیزش عامل اصلی ترغیب دانشجویان به یادگیری بالینی است و فقدان آن یادگیری دانشجویان را با مشکل مواجه می‌کند. آموزش بالینی در کسب مهارت آموزی دانشجویان نقش اساسی دارد، بنابراین توجه به نقش انگیزش آموزش بالینی اهمیت ...

    • بررسی تأثیر اولترافیلتراسیون به روش زیروبالانس پرایم خونی بر پیامدهای بالینی در شیرخوارن تحت بای‌پس قلبی ریوی: پژوهش کارآزمایی بالینی تصادفی‌شده 

      غلامپور دهکی, مازیار؛ آذرفرین, رسول؛ بخشنده ابکنار, هومن؛ مهدوی, محمد؛ علیزاده اصل, آذین؛ نیکنام, ثنا؛ نیکنام, آزاده (دانشگاه علوم پزشکی همدان, 2019-05-01)
      مقدمه: در بای‌پس قلبی ریوی شیرخواران استفاده از خون در پرایم غیرقابل‌اجتناب است. ترکیبات متابولیکی خون ذخیره‌شده غیرفیزیولوژیک است. آغاز بای‌پس با تزریق سریع پرایم خونی بار متابولیکی بالایی ایجاد می کند که خطر بروز اختلالات ...

    • پژوهش های بالینی در دوره دستیاری در یک نگاه: پیمایشی در دانشگاه علوم پزشکی کرمان 

      ایرانمنش, الهام؛ حسینی نسب, علی؛ مبشر, مینا (دانشگاه علوم پزشکی کرمانVesnu Publications, 2018-03-21)
      پیش زمینه: در سیستم درمانی، ارائه کننده مراقبت های درمانی و تصمیم گیران، بر آموزش پزشکی مبتنی بر شواهد (EBM

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب