تمایزگذاری بین طبابت بالینی و پژوهش بالینی: مروری بر تعاریف و ملاحظات اخلاقی
(ندگان)پدیدآور
فروزنده, مینافروزنده, میناهاشمی, اکرمهاشمی, اکرمبهمنی, فاطمهبهمنی, فاطمهنوع مدرک
Textمروري
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش بالینی و طبابت بالینی رابطه تنگاتنگی با یکدیگر دارند، اما شناخت و حفظ مرزهای بین این دو دسته از اقدامات بالینی یکی از پایهای ترین دغدغه های اخلاق پژوهش بوده است. مهمترین کاربرد تمایزگذاری بین پژوهش بالینی و طبابت بالینی، تشخیص این نکته است که کدام فعالیتهای بالینی نیاز به بررسی و نظارت اخلاقی دارد و کدام ندارد. همچنین اتخاذ رویکردهای جداگانه به پژوهش بالینی و طبابت بالینی از سوی بالینگر/پژوهشگران باعث میشود که نقش دوگانه آنها بهعنوان درمانگر و پژوهشگر تفکیک داده شده و مدیریت تعارض منافع بین این دو نقش تسهیل شود. این مطالعه مروری با هدف تعیین معیارهای تمایزگذاری بین طبابت بالینی و پژوهش بالینی و همچنین تبیین ابعاد اخلاقی این تمایزگذاری انجام شده است. نتایج این مطالعه نشان میدهد که تمایزگذاری بین طبابت بالینی و پژوهش بالینی یکی از زیربناییترین اقدامها در راستای حفاظت از آزمودنیهای انسانی میباشد. با اینکه تلاش قابل ملاحظهای در تدوین راهنماهای ملی اخلاق برای پژوهشهای زیستپزشکی در کشور انجام شده است، به نظر میرسد برخی مسائل پایهای نیازمند بحث و بررسی بیشتری باشد. این مطالعه تلاشی در جهت فراهم کردن مبانی دانشی و نگرشی لازم جهت رفع این شکاف عملکردی میباشد.
کلید واژگان
پژوهش بالینیطبابت بالینی
مرز بین طبابت بالینی و پژوهش بالینی
تمایز بین طبابت بالینی و پژوهش بالینی
آزمودنی انسانی
درمان آزمایشی
دانش قابل تعمیم
پژوهش مربوط به سلامت
پزشکی
شماره نشریه
7تاریخ نشر
2020-10-011399-07-10
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ایرانسازمان پدید آورنده
گروه اخلاق پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایرانگروه اخلاق پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
گروه اخلاق پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
گروه اخلاق پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
گروه اخلاق پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
گروه اخلاق پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
شاپا
2228-70432228-7051
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
چگونگی نقش مربی بالینی در انگیزش آموزش بالینی دانشجویان پرستاری: یک پژوهش کیفی
حنیفی, نسرین؛ پرویزی, سرور؛ جولایی, سودابه (انجمن علمی پرستاری ایران, 2012-04-01)مقدمه: انگیزش عامل اصلی ترغیب دانشجویان به یادگیری بالینی است و فقدان آن یادگیری دانشجویان را با مشکل مواجه میکند. آموزش بالینی در کسب مهارت آموزی دانشجویان نقش اساسی دارد، بنابراین توجه به نقش انگیزش آموزش بالینی اهمیت ...
-
بررسی تأثیر اولترافیلتراسیون به روش زیروبالانس پرایم خونی بر پیامدهای بالینی در شیرخوارن تحت بایپس قلبی ریوی: پژوهش کارآزمایی بالینی تصادفیشده
غلامپور دهکی, مازیار؛ آذرفرین, رسول؛ بخشنده ابکنار, هومن؛ مهدوی, محمد؛ علیزاده اصل, آذین؛ نیکنام, ثنا؛ نیکنام, آزاده (دانشگاه علوم پزشکی همدان, 2019-05-01)مقدمه: در بایپس قلبی ریوی شیرخواران استفاده از خون در پرایم غیرقابلاجتناب است. ترکیبات متابولیکی خون ذخیرهشده غیرفیزیولوژیک است. آغاز بایپس با تزریق سریع پرایم خونی بار متابولیکی بالایی ایجاد می کند که خطر بروز اختلالات ...
-
پژوهش های بالینی در دوره دستیاری در یک نگاه: پیمایشی در دانشگاه علوم پزشکی کرمان
ایرانمنش, الهام؛ حسینی نسب, علی؛ مبشر, مینا (دانشگاه علوم پزشکی کرمانVesnu Publications, 2018-03-21)پیش زمینه: در سیستم درمانی، ارائه کننده مراقبت های درمانی و تصمیم گیران، بر آموزش پزشکی مبتنی بر شواهد (EBM




