اثربخشی آموزش آمادگی شناختی بر مهارت تصمیمگیری و عملکرد تیراندازی با اثر تعدیلکنندگی اضطراب حالتی- رقابتی
(ندگان)پدیدآور
ناجی, احمدعلیرحیمیان بوگر, اسحاقطالع پسند, سیاوش
نوع مدرک
Textپژوهشی اصيل
زبان مدرک
فارسیچکیده
اهداف: تصمیمگیری و تیراندازی از مهارتهای ضروری نظامیان است. آمادگی شناختی میتواند سبب کاهش خطاهای انسانی و همچنین افزایش عملکرد مطلوب شود. هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش آمادگی شناختی بر مهارت تصمیمگیری و عملکرد تیراندازی با اثر تعدیلکنندگی اضطراب حالتی- رقابتی بود.
مواد و روشها: این پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل، در تمامی دانشجویان یکی از دانشگاههای نظامی تهران که واحد تربیتبدنی را در نیمسال دوم سال تحصیلی ۹۶-۹۵ اخذ کرده بودند، انجام شد. با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند ۶۸ نفر (۳۴ نفر با اضطراب حالتی) به عنوان نمونه انتخاب شدند. به منظور گردآوری دادهها از سیاهه اضطراب حالتی- رقابتی کاکس و پرسشنامه تفکر انتقادی کالیفرنیا استفاده شد. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس اندازهگیریهای مکرر در قالب نرمافزار SPSS ۱۹ تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: در میان گروههای آزمایش و کنترل، اثر اختلافی معناداری در میانگین امتیازات مهارتهای تصمیمگیری و تیراندازی با ۹۹% اطمینان وجود داشت (۰/۰۰۱p
کلید واژگان
تصمیمگیریتیراندازی
فراشناخت
اضطراب
آسیبهای مرتبط با فعاليت انتظامی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2018-03-011396-12-10
ناشر
معاونت بهداشت، امداد و درمان ناجاسازمان پدید آورنده
گروه روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علومتربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایرانگروه روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علومتربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
گروه علومتربیتی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علومتربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
شاپا
2228-62412383-3483



