ESP نقش زبان مادری در آموزش زبان نیمه تخصصی
(ندگان)پدیدآور
مزدایسنا, گلنارفضیلت فر, علی محمدنوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
در این مقاله موضوع بحث انگیز عدم به کارگیری زبان مادری فراگیران در کلاسهای آموزش زبان نیمهbrتخصصی مورد بررسی قرار گرفته است. در انجام این تحقیق از روشهای جمع آوری اطلاعات از قبیل :brیا به عبارت دیگر « زبان برای اهداف ویژه » مشاهده، پرسشنامه و مصاحبه استفاده شده است و از 14 کلاسbrاز کلاس درس زبان انگلیسی عمومی دانشجویان رشته های فنی و مهندسی، علوم و علوم انسانی دانشگاهbrیزد در ایران استفاده شده است . تجزیه و تحلیل آماری پرسشنامه ها نشان داد که تعداد کثیری ازbrدانشجویان در رشته های متفاوت علوم انسانی و همچنین تعداد قابل توجهی از دانشجویان رشته هایbrمهندسی و علوم دراستفاده از زبان مادری به عنوان ابزار آموزشی در آموزش عملکرد های زبان درbrموقعیتهای گوناگون دیدگاه مثبتی داشته اند. نتایج مشاهدات صورت گرفته نشان می دهد که مربیان درbrموقعیتهای گوناگون به استفاده از زبان مادری روی آورده و به عنوان ابزاری جهت بحث پیرامون تفاوتهایbrزبانی و فرهنگی دو زبان از آن استفاده نموده اند.علیرغم این نتیجه گیری، نتایج بخش مصاحبه هایbrصورت گرفته نشان می دهد که تعداد قابل توجهی از دانشجویان و مربیان آنها نسبت به استفاده از زبانbrمادری به عنوان یک وسیله تسهیل کننده و همچنین وسیله ای جهت کاهش سطح اضطراب فراگیرانbrموافقت نداشته اند.
کلید واژگان
آموزش زبان نیمه تخصصیزبان برای اهداف ویژه
زبان مادری
زبان هدف
رشته های فنی و مهندسی
رشته های علوم
رشته های علوم انسانی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2010-03-011388-12-10
ناشر
Tehran, Kharazmi Universityسازمان پدید آورنده
دانشگاه یزددانشگاه یزد




