نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمیرحبیبی, فاطمهfa_IR
dc.contributor.authorصلصالی, مهوشfa_IR
dc.contributor.authorنصرآبادی, طاهرهfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T13:38:52Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T13:38:52Z
dc.date.available1399-08-23T13:38:52Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T13:38:52Z
dc.date.issued2017-12-01en_US
dc.date.issued1396-09-10fa_IR
dc.identifier.citationمیرحبیبی, فاطمه, صلصالی, مهوش, نصرآبادی, طاهره. (1396). "گزارش کوتاه" تأثیر آموزش اعتباربخشی خدمات بالینی پرستاری بر آگاهی و نگرش پرستاران. نشریه پرستاری ایران, 30(109), 80-87. doi: 10.29252/ijn.30.109.80fa_IR
dc.identifier.issn2008-5923
dc.identifier.issn2008-5931
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.29252/ijn.30.109.80
dc.identifier.urihttp://ijn.iums.ac.ir/article-1-2558-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/612952
dc.description.abstractچکیده زمینه و هدف: سیستم اعتباربخشی در پرستاری یک سیستم ارزیابی است که به توانمندی پرستاران اعتبار می‌بخشد. با توجه به این که پرستاران توانایی منحصر به فردی برای اجرا و نظارت بر فرآیند اعتباربخشی دارند بنابراین فرآیندهای اعتباربخشی به وسیله عملکرد پرستاران تحت تأثیر قرار می‌گیرد. این پژوهش به منظور بررسی تأثیر آموزش اعتباربخشی خدمات بالینی پرستاری بر نگرش و آگاهی پرستاران طراحی شده است. روش بررسی: این مطالعه نیمه تجربی روی 30 نفر از پرستاران شاغل در بیمارستان علوی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اردبیل انجام شد. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه محقق ساخته اعتباربخشی خدمات بالینی پرستاری استفاده شد. در ابتدا نمونه‌ها از نظر میزان آگاهی و نگرش در مورد اعتباربخشی خدمات بالینی پرستاری مورد ارزیابی قرار گرفتند. سپس یک دوره آموزشی در مورد معیارها، ممیزی‌ها، چک لیستها و شاخص‌های اعتباربخشی خدمات بالینی پرستاری به آن‌ها آموزش داده شد و دو ماه بعد مجدداً آگاهی و نگرش آن‌ها ارزیابی شد. داده‌ها با نرم‌افزار SPSS نسخه 19 و آزمون‌های آماری توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شد. یافته‌ها: میانگین نمره آگاهی پرستاران از اعتباربخشی خدمات بالینی پرستاری قبل از مداخله 80/16 ± 23/121 بود که پس از مداخله آموزشی به 33/14 ± 53/141 افزایش یافت (001/0P=). مداخله آموزشی منجر به افزایش نمره تمامی ابعاد آگاهی به‌جز تجهیزات و امکانات شده بود (153/0P=). همچنین مداخله آموزشی بر روی نگرش پرستاران نسبت به اعتباربخشی خدمات بالینی پرستاری تاثیر معنی دار نداشت (219/0P=). نتیجه‌گیری کلی: آموزش منجر به افزایش آگاهی در مورد اعتباربخشی خدمات بالینی پرستاری می‌شود. اجرای مداخلات خاص در جهت تغییر در نگرش و آگاهی پرستاران برای عملیاتی کردن اعتباربخشی خدمات بالینی پرستاری ضروری به نظر می‌رسد.fa_IR
dc.format.extent763
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofنشریه پرستاری ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofIran Journal of Nursingen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.29252/ijn.30.109.80
dc.subjectاعتباربخشیfa_IR
dc.subjectآگاهیfa_IR
dc.subjectنگرشfa_IR
dc.subjectپرستارfa_IR
dc.subjectپرستاریfa_IR
dc.title"گزارش کوتاه" تأثیر آموزش اعتباربخشی خدمات بالینی پرستاری بر آگاهی و نگرش پرستارانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناسی ارشد پرستاری، گروه پرستاری، واحد علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران واحد پزشکی، تهران، ایران. (*نویسنده مسئول) شماره تماس: 09123199223 Email: m_salsali@hotmail.comfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، گروه پرستاری، واحد علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume30
dc.citation.issue109
dc.citation.spage80
dc.citation.epage87


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد