| dc.contributor.author | میرحبیبی, فاطمه | fa_IR |
| dc.contributor.author | صلصالی, مهوش | fa_IR |
| dc.contributor.author | نصرآبادی, طاهره | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-23T13:38:52Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-13T13:38:52Z | |
| dc.date.available | 1399-08-23T13:38:52Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-13T13:38:52Z | |
| dc.date.issued | 2017-12-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1396-09-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | میرحبیبی, فاطمه, صلصالی, مهوش, نصرآبادی, طاهره. (1396). "گزارش کوتاه"
تأثیر آموزش اعتباربخشی خدمات بالینی پرستاری بر آگاهی و نگرش پرستاران. نشریه پرستاری ایران, 30(109), 80-87. doi: 10.29252/ijn.30.109.80 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2008-5923 | |
| dc.identifier.issn | 2008-5931 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.29252/ijn.30.109.80 | |
| dc.identifier.uri | http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2558-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/612952 | |
| dc.description.abstract | چکیده
زمینه و هدف: سیستم اعتباربخشی در پرستاری یک سیستم ارزیابی است که به توانمندی پرستاران اعتبار میبخشد. با توجه به این که پرستاران توانایی منحصر به فردی برای اجرا و نظارت بر فرآیند اعتباربخشی دارند بنابراین فرآیندهای اعتباربخشی به وسیله عملکرد پرستاران تحت تأثیر قرار میگیرد. این پژوهش به منظور بررسی تأثیر آموزش اعتباربخشی خدمات بالینی پرستاری بر نگرش و آگاهی پرستاران طراحی شده است.
روش بررسی: این مطالعه نیمه تجربی روی 30 نفر از پرستاران شاغل در بیمارستان علوی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اردبیل انجام شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته اعتباربخشی خدمات بالینی پرستاری استفاده شد. در ابتدا نمونهها از نظر میزان آگاهی و نگرش در مورد اعتباربخشی خدمات بالینی پرستاری مورد ارزیابی قرار گرفتند. سپس یک دوره آموزشی در مورد معیارها، ممیزیها، چک لیستها و شاخصهای اعتباربخشی خدمات بالینی پرستاری به آنها آموزش داده شد و دو ماه بعد مجدداً آگاهی و نگرش آنها ارزیابی شد. دادهها با نرمافزار SPSS نسخه 19 و آزمونهای آماری توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها: میانگین نمره آگاهی پرستاران از اعتباربخشی خدمات بالینی پرستاری قبل از مداخله 80/16 ± 23/121 بود که پس از مداخله آموزشی به 33/14 ± 53/141 افزایش یافت (001/0P=). مداخله آموزشی منجر به افزایش نمره تمامی ابعاد آگاهی بهجز تجهیزات و امکانات شده بود (153/0P=). همچنین مداخله آموزشی بر روی نگرش پرستاران نسبت به اعتباربخشی خدمات بالینی پرستاری تاثیر معنی دار نداشت (219/0P=).
نتیجهگیری کلی: آموزش منجر به افزایش آگاهی در مورد اعتباربخشی خدمات بالینی پرستاری میشود. اجرای مداخلات خاص در جهت تغییر در نگرش و آگاهی پرستاران برای عملیاتی کردن اعتباربخشی خدمات بالینی پرستاری ضروری به نظر میرسد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 763 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | نشریه پرستاری ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Iran Journal of Nursing | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.29252/ijn.30.109.80 | |
| dc.subject | اعتباربخشی | fa_IR |
| dc.subject | آگاهی | fa_IR |
| dc.subject | نگرش | fa_IR |
| dc.subject | پرستار | fa_IR |
| dc.subject | پرستاری | fa_IR |
| dc.title | "گزارش کوتاه"
تأثیر آموزش اعتباربخشی خدمات بالینی پرستاری بر آگاهی و نگرش پرستاران | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناسی ارشد پرستاری، گروه پرستاری، واحد علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استاد، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران واحد پزشکی، تهران، ایران. (*نویسنده مسئول) شماره تماس: 09123199223 Email: m_salsali@hotmail.com | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار، گروه پرستاری، واحد علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 30 | |
| dc.citation.issue | 109 | |
| dc.citation.spage | 80 | |
| dc.citation.epage | 87 | |