• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه پرستاری ایران
    • دوره 30, شماره 109
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه پرستاری ایران
    • دوره 30, شماره 109
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    "گزارش کوتاه" تأثیر آموزش اعتباربخشی خدمات بالینی پرستاری بر آگاهی و نگرش پرستاران

    (ندگان)پدیدآور
    میرحبیبی, فاطمهصلصالی, مهوشنصرآبادی, طاهره
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    763.5کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    چکیده زمینه و هدف: سیستم اعتباربخشی در پرستاری یک سیستم ارزیابی است که به توانمندی پرستاران اعتبار می‌بخشد. با توجه به این که پرستاران توانایی منحصر به فردی برای اجرا و نظارت بر فرآیند اعتباربخشی دارند بنابراین فرآیندهای اعتباربخشی به وسیله عملکرد پرستاران تحت تأثیر قرار می‌گیرد. این پژوهش به منظور بررسی تأثیر آموزش اعتباربخشی خدمات بالینی پرستاری بر نگرش و آگاهی پرستاران طراحی شده است. روش بررسی: این مطالعه نیمه تجربی روی 30 نفر از پرستاران شاغل در بیمارستان علوی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اردبیل انجام شد. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه محقق ساخته اعتباربخشی خدمات بالینی پرستاری استفاده شد. در ابتدا نمونه‌ها از نظر میزان آگاهی و نگرش در مورد اعتباربخشی خدمات بالینی پرستاری مورد ارزیابی قرار گرفتند. سپس یک دوره آموزشی در مورد معیارها، ممیزی‌ها، چک لیستها و شاخص‌های اعتباربخشی خدمات بالینی پرستاری به آن‌ها آموزش داده شد و دو ماه بعد مجدداً آگاهی و نگرش آن‌ها ارزیابی شد. داده‌ها با نرم‌افزار SPSS نسخه 19 و آزمون‌های آماری توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شد. یافته‌ها: میانگین نمره آگاهی پرستاران از اعتباربخشی خدمات بالینی پرستاری قبل از مداخله 80/16 ± 23/121 بود که پس از مداخله آموزشی به 33/14 ± 53/141 افزایش یافت (001/0P=). مداخله آموزشی منجر به افزایش نمره تمامی ابعاد آگاهی به‌جز تجهیزات و امکانات شده بود (153/0P=). همچنین مداخله آموزشی بر روی نگرش پرستاران نسبت به اعتباربخشی خدمات بالینی پرستاری تاثیر معنی دار نداشت (219/0P=). نتیجه‌گیری کلی: آموزش منجر به افزایش آگاهی در مورد اعتباربخشی خدمات بالینی پرستاری می‌شود. اجرای مداخلات خاص در جهت تغییر در نگرش و آگاهی پرستاران برای عملیاتی کردن اعتباربخشی خدمات بالینی پرستاری ضروری به نظر می‌رسد.
    کلید واژگان
    اعتباربخشی
    آگاهی
    نگرش
    پرستار
    پرستاری

    شماره نشریه
    109
    تاریخ نشر
    2017-12-01
    1396-09-10
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی ایران
    سازمان پدید آورنده
    کارشناسی ارشد پرستاری، گروه پرستاری، واحد علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
    استاد، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران واحد پزشکی، تهران، ایران. (*نویسنده مسئول) شماره تماس: 09123199223 Email: m_salsali@hotmail.com
    استادیار، گروه پرستاری، واحد علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

    شاپا
    2008-5923
    2008-5931
    URI
    https://dx.doi.org/10.29252/ijn.30.109.80
    http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2558-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/612952

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب