نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorطبرسی, بهشتهfa_IR
dc.contributor.authorچراغی, محمد علیfa_IR
dc.contributor.authorپاشایی پور, شهزادfa_IR
dc.contributor.authorسادات حسینی, اکرم الساداتfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T13:38:50Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T13:38:51Z
dc.date.available1399-08-23T13:38:50Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T13:38:51Z
dc.date.issued2017-12-01en_US
dc.date.issued1396-09-10fa_IR
dc.identifier.citationطبرسی, بهشته, چراغی, محمد علی, پاشایی پور, شهزاد, سادات حسینی, اکرم السادات. (1396). تحلیل مفهوم "خود پنداری" در کودکان کار خیابانی. نشریه پرستاری ایران, 30(109), 54-66. doi: 10.29252/ijn.30.109.54fa_IR
dc.identifier.issn2008-5923
dc.identifier.issn2008-5931
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.29252/ijn.30.109.54
dc.identifier.urihttp://ijn.iums.ac.ir/article-1-2553-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/612950
dc.description.abstractچکیده و هدف: پنداشت از خود یا خود پنداری درک و تصور فرد در مورد خود است. خود پنداری بر وضعیت روحی- روانی و آموزشی فرد تأثیر بسزایی داشته و می‌تواند موجب رشد و تعالی فرد و یا آسیب‌های متعدد گردد. خود پنداری کودکان کار عامل مهمی در پیشگیری از آسیب و ارائه خدمات مورد نیاز به آنان است. هدف از این تحلیل، واضح سازی مفهوم خود پنداری کودکان کار خیابانی در مقایسه با تعاریف کلاسیک آن است. روش بررسی: در این مطالعه از روشWalker  و Avant برای تحلیل مفهوم استفاده شد. به همین منظور پس از مرور گسترده منابع، مقالات کمی و کیفی مرتبط مورد بررسی قرار گرفت و بر آن اساس تعریف، کاربردها، ویژگی‌ها، مقدمات، پیامدها و ارجاعات تجربی مفهوم پنداشت از خود استخراج شد. یافته ها: کودکان کار به دلیل شرایط خاص زندگی خود مجبور به کار کردن هستند و همین امر منجر به ایجاد تغییرات مثبت و منفی در خود پنداری آنها نسبت به سایر همسالان خود شده است. از جمله ویژگی‌های شاخص خود پنداری در این کودکان می‌توان به "آگاهی از توانمندی به صورت احساس مسئولیت در قبال خانواده و استقلال مالی"، "برقراری تعامل با دیگران و تشکیل گروه‌های حمایتی در عین رقابت با یکدیگر"، "تأثیر پذیری ابعاد درونی و بیرونی پنداشت از خود با متغیرهای مختلف"، "انعطاف‏پذیری و تأثیرپذیری با آموزش"، "پذیرش و سازگاری با وضعیت موجود" و همچنین "عدم شناخت راهکارهای مقابله با آسیب" اشاره کرد. نتیجه‌گیری کلی: مفهوم خود پنداری در کودکان کار باید با توجه به تعاریف کلاسیک به شکل عمیق‌تری مورد مقایسه و بررسی قرار گیرد تا با ارائه حمایت های مورد نیاز و آموزش بر اساس نیازهای آنها، از آسیب‌های جسمی، روحی و اجتماعی پیشگیری گردد.  fa_IR
dc.format.extent615
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofنشریه پرستاری ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofIran Journal of Nursingen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.29252/ijn.30.109.54
dc.subjectخود پنداریfa_IR
dc.subjectکودکان کارfa_IR
dc.subjectتحلیل مفهومfa_IR
dc.subjectپرستاریfa_IR
dc.titleتحلیل مفهوم "خود پنداری" در کودکان کار خیابانیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری تخصصی پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران و مربی،گروه پرستاری، واحد علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentاستاد، گروه پرستاری ویژه، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.fa_IR
dc.contributor.department. استادیار، گروه سلامت جامعه، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، گروه کودکان، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران. (*نویسنده مسئول) شماره تماس: 02161054423 ashoseini@tums.ac.ir E mail:fa_IR
dc.citation.volume30
dc.citation.issue109
dc.citation.spage54
dc.citation.epage66


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد