نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorاسماعیلی‌شاد, بهرنگfa_IR
dc.contributor.authorهاشمیان‌نژاد, فریدهfa_IR
dc.contributor.authorغضبان‌زاده, رضیهfa_IR
dc.contributor.authorحاتمی‌پور, خدیجهfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T13:24:15Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T13:24:15Z
dc.date.available1399-08-23T13:24:15Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T13:24:15Z
dc.date.issued2020-04-01en_US
dc.date.issued1399-01-13fa_IR
dc.identifier.citationاسماعیلی‌شاد, بهرنگ, هاشمیان‌نژاد, فریده, غضبان‌زاده, رضیه, حاتمی‌پور, خدیجه. (1399). بررسی تاثیر آموزش تنظیم هیجان بر هوش معنوی، نگرانی سلامتی و دیسترس روانشناختی در زنان مبتلا به افسردگی. پژوهش پرستاری, 15(2), 84-95.fa_IR
dc.identifier.issn1735-7012
dc.identifier.issn1735-9074
dc.identifier.urihttp://ijnr.ir/article-1-2318-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/611638
dc.description.abstractمقدمه: زنان مبتلا به افسردگی از لحاظ روانشناختی به‌ویژه در زمینه هوش معنوی، نگرانی سلامتی و دیسترس روانشناختی افت می‌کنند و یکی از روش‌های موثر در بهبود ویژگی‌های روانشناختی روش آموزش تنظیم هیجان است. مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش تنظیم هیجان بر هوش معنوی، نگرانی سلامتی و دیسترس روانشناختی در زنان مبتلا به افسردگی انجام شد. روش کار: این مطالعه نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه‌های آزمایش و کنترل بود. جامعه پژوهش زنان مبتلا به افسردگی مراجعه‌کننده به کلینیک‌های خدمات روانشناختی شهر اهواز در سال 1397 بودند که از میان آنان 50 نفر با روش در دسترس انتخاب و با روش تصادفی در دو گروه مساوی (هر گروه 25 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایش هشت جلسه 90 دقیقه‌ای به مدت دو ماه (یک جلسه در هفته) آموزش تنظیم هیجان دریافت کرد و گروه کنترل در لیست انتظار برای آموزش قرار گرفت. داده‌ها با پرسشنامه‌های مشخصات جمعیت‌شناختی، افسردگی، هوش معنوی، نگرانی سلامتی و دیسترس روانشناختی جمع‌آوری و با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری در نرم‌افزار SPSS-18 تحلیل شدند. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که قبل از آموزش بین گروه‌های آزمایش و کنترل از نظر هوش معنوی، نگرانی سلامتی و دیسترس روانشناختی تفاوت معنی‌داری وجود نداشت (05/0<P)، اما بعد از آموزش بین گروه‌ها از نظر هر سه متغیر تفاوت معنی‌داری وجود داشت (001/0>P). بر اساس نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیری، آموزش تنظیم هیجان باعث افزایش هوش معنوی (001/0P< ,15/107F=) و کاهش نگرانی سلامتی (001/0P< ,64/139F=) و دیسترس روانشناختی (001/0P< ,28/142F=) در زنان مبتلا به افسردگی شد. نتیجه‌گیری: نتایج حاکی از تاثیر آموزش تنظیم هیجان بر افزایش هوش معنوی و کاهش نگرانی سلامتی و دیسترس روانشناختی در زنان مبتلا به افسردگی بود. بنابراین، توصیه می‌گردد که درمانگران و روانشناسان بالینی برای افزایش هوش معنوی و کاهش نگرانی سلامتی و دیسترس روانشناختی به‌ویژه در زنان مبتلا به افسردگی در کنار سایر روش‌ها مثل آموزش ذهن‌آگاهی یا آموزش پذیرش و تعهد از روش آموزش تنظیم هیجان استفاده کنند.  fa_IR
dc.format.extent278
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherانجمن علمی پرستاری ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofپژوهش پرستاریfa_IR
dc.subjectآموزش تنظیم هیجانfa_IR
dc.subjectهوش معنویfa_IR
dc.subjectنگرانی سلامتیfa_IR
dc.subjectدیسترس روانشناختیfa_IR
dc.subjectافسردگیfa_IR
dc.subjectعلوم رفتاری و روانی(روانشناسیfa_IR
dc.subjectمددکاری و...)fa_IR
dc.titleبررسی تاثیر آموزش تنظیم هیجان بر هوش معنوی، نگرانی سلامتی و دیسترس روانشناختی در زنان مبتلا به افسردگیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeروانپرستاری و پرستاری بهداشت روانیfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، گروه علوم تربیتی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، گروه علوم تربیتی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، واحد علوم و تحقیقات اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، گروه پرستاری، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایرانfa_IR
dc.citation.volume15
dc.citation.issue2
dc.citation.spage84
dc.citation.epage95


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد