بررسی تاثیر آموزش تنظیم هیجان بر هوش معنوی، نگرانی سلامتی و دیسترس روانشناختی در زنان مبتلا به افسردگی
(ندگان)پدیدآور
اسماعیلیشاد, بهرنگهاشمیاننژاد, فریدهغضبانزاده, رضیهحاتمیپور, خدیجهنوع مدرک
Textروانپرستاری و پرستاری بهداشت روانی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: زنان مبتلا به افسردگی از لحاظ روانشناختی بهویژه در زمینه هوش معنوی، نگرانی سلامتی و دیسترس روانشناختی افت میکنند و یکی از روشهای موثر در بهبود ویژگیهای روانشناختی روش آموزش تنظیم هیجان است. مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش تنظیم هیجان بر هوش معنوی، نگرانی سلامتی و دیسترس روانشناختی در زنان مبتلا به افسردگی انجام شد.
روش کار: این مطالعه نیمهتجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروههای آزمایش و کنترل بود. جامعه پژوهش زنان مبتلا به افسردگی مراجعهکننده به کلینیکهای خدمات روانشناختی شهر اهواز در سال 1397 بودند که از میان آنان 50 نفر با روش در دسترس انتخاب و با روش تصادفی در دو گروه مساوی (هر گروه 25 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایش هشت جلسه 90 دقیقهای به مدت دو ماه (یک جلسه در هفته) آموزش تنظیم هیجان دریافت کرد و گروه کنترل در لیست انتظار برای آموزش قرار گرفت. دادهها با پرسشنامههای مشخصات جمعیتشناختی، افسردگی، هوش معنوی، نگرانی سلامتی و دیسترس روانشناختی جمعآوری و با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری در نرمافزار SPSS-18 تحلیل شدند.
یافتهها: یافتهها نشان داد که قبل از آموزش بین گروههای آزمایش و کنترل از نظر هوش معنوی، نگرانی سلامتی و دیسترس روانشناختی تفاوت معنیداری وجود نداشت (05/0P). بر اساس نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیری، آموزش تنظیم هیجان باعث افزایش هوش معنوی (001/0P
کلید واژگان
آموزش تنظیم هیجانهوش معنوی
نگرانی سلامتی
دیسترس روانشناختی
افسردگی
علوم رفتاری و روانی(روانشناسی
مددکاری و...)
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2020-04-011399-01-13
ناشر
انجمن علمی پرستاری ایرانسازمان پدید آورنده
استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایراناستادیار، گروه علوم تربیتی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران
دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، واحد علوم و تحقیقات اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
استادیار، گروه پرستاری، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران
شاپا
1735-70121735-9074




