• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش پرستاری
    • دوره 15, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش پرستاری
    • دوره 15, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    ارزیابی نگرش دانشجویان پرستاری نسبت به تعهد حرفه ای

    (ندگان)پدیدآور
    امینی, میثمبخشی, فائزهعلیزاده, مهساسعادتی, محمدامینی, حسن
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    264.3کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    آموزش پرستاری
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه: تعهد حرفه ای از مهمترین عوامل تعیین کننده‏ی شایستگی افراد ارائه کننده ی خدمات سلامت است که موجب ایجاد اعتماد بین کادر پزشکی با بیمار و جامعه می شود. پرستاری با توجه به ماهیت کاری آن به عنوان یک حرفه ی مبتنی بر ارزش های اخلاقی می باشد و اگر این بعد حرفه مورد غفلت قرار گیرد کارآیی پرستاران در مراقبت از بیماران دچار خلاء مهمی می شود. در این مطالعه تلاش بر این است تا وضعیت دانش و نگرش به تعهد حرفه ای در بین دانشجویان پرستاری مورد بررسی قرار گیرد.  روش کار:این مطالعه به صورت توصیفی-تحلیلی در سالتحصیلی 98-1397 در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز انجام شد. جهت جمع آوری داده از پرسشنامه ی دانش تعهد حرفه ای که روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفته است استفاده شد. جمعیت هدف در این مطالعه دانشجویان پرستاری مشغول به تحصیل در ترم های اول تا هفتم بود. نمونه گیری به روش سرشماری (n=270) انجام گرفت. تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS 20 و کار برد آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار، فراوانی و...) و آمار استنباطی شامل آزمون تی مستقل، one way ANOVA و رگرسیون خطی انجام شد. یافته ها:در مجموع 215 نفر از دانشجویان پرستاری در این مطالعه مشارکت کردند (درصد مشارکت 6/79%). میانگین امتیاز دانش تعهد حرفه ای در دانشجویان شرکت کننده 5.83 از 10 محاسبه گردید. بیشترین امتیاز برای دانشجویان ترم اول و کمترین امتیاز برای دانشجویان ترم پنجم بود. نتایج تحلیل رگرسیون خطی نشان داد با کنترل متغیرهای جنسیت و سن؛ متغیرهای ترم تحصیلی و آشنایی قبلی با واژه تعهد حرفه ای ارتباط معنی دار و معکوسی با میانگین امتیاز دانش تعهد حرفه ای دانشجویان داشت. نتیجه گیری:نتایج مطالعه نشان داد میانگین امتیاز دانش تعهد حرفه ای در بین دانشجویان پرستاری در سطح قابل قبولی نمی باشد. دانشجویان پرستاری نیازمند آموزش های مداوم و موثر در خصوص دانش تعهد حرفه ای هستند که در ادامه بتوانند بر اساس اصول تعهد حرفه ای با بیماران رفتار کنند.
    کلید واژگان
    اخلاق پزشکی
    تعهد حرفه ای
    پرستاری
    پرستاری

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2020-04-01
    1399-01-13
    ناشر
    انجمن علمی پرستاری ایران
    سازمان پدید آورنده
    کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز ، ایران
    دانشکده داروسازی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز
    کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز ، ایران
    تبریز مرکز تحقیقات سوانح جاده ای
    گروه جراحی عمومی و توراکس، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران

    شاپا
    1735-7012
    1735-9074
    URI
    http://ijnr.ir/article-1-2341-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/611635

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب